چربی خون چیست؟

چربی خون چیست ؟

بر خلاف تصور عموم، همه چربی های خون بد و مضر نیستند. سال ها این طور فکر می کردند همان طور که آب و روغن با هم سازگار نیستند، چربی خون و سلامتی هم با یکدیگر منافات دارند و شرط اولیه داشتن یک رژیم غذایی سالم این بود که رژیم روزانه جوری باشد که کالری دریافتی فرد از چربی ها بیش از ۳۰ درصد کل کالری دریافتی روزانه نباشد و باور داشتند، که هر قدر بیشتر بتوانید از چربی موجود در غذاهای روزانه خود کم کنید، خیلی بهتر است.

چربی خون و رژیم غذایی

نویسندگان کتاب های آشپزی، کارشناسانی که رژیم غذایی تجویز می کردند و رسانه ها همگی به اردوی طرفداران کاهش هرچه بیشتر چربی خون از رژیم غذایی پیوستند. بسیاری از محققان علم تغذیه دیدگاه دیگری در باره ی چربی خون و رژیم غذایی داشتند. آن ها معتقد بودند که آنچه باید در این ماجرای چربی خون و رژیم غذایی بیش از همه به آن توجه کرد، مقدار چربی مصرفی در رژیم غذایی نیست، بلکه مسئله اصلی نوع چربی خون است. این نظریه درباره ی چربی خون موجود در رژیم غذایی درست از آب درآمد.

چربی خون خوب و بد

چربی خون خوب منبع بزرگ تأمین انرژی بدن است و همچنین به جذب ویتامین ها و مواد مغذی خاصی کمک می کند. شما می توانید رژیم غذایی را در پیش بگیرید که چربی های خوب ۲۵ -۳۰ درصد از کالری کلی آن را تأمین کنند، در عین حال برای سلامت قلب تان مفید باشد، خطر ابتلا به فشارخون بالا را کاهش دهد و به شما کمک کند وزن مناسب کنونی خود را حفظ کرده و حتی وزن کم کنید.

اما نکته اصلی این است: این چربی ها باید از نوع چربی های خوب خون باشند، متأسفانه کسانی که عاشق خوردن گوشت قرمز، کره و پنیر هستند، با دست خود چربی های مضر را به بدن شان تحمیل می کنند و باید مقدار مصرف این رژیم غذایی حاوی چربی های مضر خون را محدود کنند و فقط هر چند وقت یکبار آن ها را بخورند. شاید با خواندن عبارت چربی خوب و چربی بد کمی گیج شده باشید و از خودتان بپرسید چطور بتوانیم نوع چربی خوب و بد خون را از هم تشخیص دهیم. جدول زیر این تفاوت های چربی خوب و بد خون را مشخص کرده است. باید چربی های اشباع کمتر از ۷ درصد کل کالری روزانه شما را تأمین کنند یعنی باید چربی خون موجود در غذاهایتان کمتر از ۱۵ تا ۲۰ گرم باشد. به علاوه لازم است مقدار کلسترول خون موجود در رژیم غذایی روزانه شما به ۲۰۰ میلی گرم یا کمتر برسد که تقریباً معادل کلسترول موجود در یک زرده تخم مرغ است (به جدول دقت کنید.) چربی های خون بر اساس اثرشان روی قلب و میزان کلسترول خون به دو دسته چربی خون خوب و بد تقسیم شده اند، ولی وقتی پای وزن و رژیم لاغری به میان می آید، هر دو نوع چربی خون خوب و بد اثر یکسان دارند. هر گرم از هر نوع چربی خون خوب و بد ، ۹ کالری دارد.

جدول افتراق چربی های خوب و چربی های بد

چربی های خوب

اسیدهای چرب غیر اشباع

اسیدهای چرب غیر اشباع تک باندی (LDL را افزایش نمی دهند، HDL را کم نمی کنند)

روغن های امگا ۳ خاصیت رقیق کنندگی خون دارند و ممکن است تری گلیسیرید را پایین آورند

روغن های دارای امگا ۶ (HDL را افزایش نمی دهند ممکن است HDL را پایین آورند.)

روغن کانولا

روغن ماهی

روغن ذرت

روغن زیتون

دانه کتان

روغن گیاهی

روغن مغزها و مغزها

گردو

آواکادو

چربی های بد

ترانس (ممکن است LDL را افزایش و HDL را کاهش دهد.)

اشباع (امکان دارد LDL را بالا ببرد و HDL را پایین بیاورد)

مارگارین حاوی روغن های هیدروژنه

لبنیات پرچرب (کره، شیر کامل و…)

خوراکی هایی که توی روغن سرخ شده مثل دونات ها و…

گوشت قرمز

کراکرها، شیرینی، چیپس، پف فیل

نارگیل، روغن نارگیل، روغن هسته خرما

 برای مطالعه مطالب زیر کلیک کنید :

– درمان چربی خون با میوه ها و سبزی ها

– عوارض و درمان چربی خون بالا

– درمان چربی خون با ورزش

– نقش ورزش در درمان چربی خون

– درمان چربی خون

لیپوپروتئین با دانسیته بالا و پائین 

منبع: کتاب فشار خون