خانه / بیماری عروق قلب ( آنژین پایدار، ناپایدار، پرینزمتال)

بیماری عروق قلب ( آنژین پایدار، ناپایدار، پرینزمتال)

آنژین صدری ، احساس ناراحتی یا درد در قفسه سینه است و برای چند دقیقه ادامه می یابد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که قلب به علت تنگی عروق کرونر برای مدت کوتاهی قادر به دریافت اکسیژن و مواد مورد نیاز خود از عروق کرونر نیست. درد قفسه سینه به علت کم رسیدن خون به عضله قلب ممکن است فقط صبح ها احساس شود یا گاهی در هوای سرد یا پس از خوردن غذای سنگین ایجاد گردد . آنژین صدری معمولا در وسط قفسه سینه احساس می شود ولی می تواند در شانه ها، پشت، فک تحتانی، گردن ، بازوها و دست چپ نیز احساس شود . گاهی ممکن است آنژین صدری در قسمت های دیگر غیر از قفسه سینه احساس شود . احساس سنگینی در ناحیه سردل به هنگام فعالیت و یا تنگی نفس به هنگام فعالیت از جمله این علایم است. در مرحله آنژین صدری، آسیب جدی به قلب نمی رسد. آنژین یک درد تکرار شونده است که در هنگام فعالیت ایجاد می شود و پس از چند دقیقه استراحت یا استفاده از دارو بر طرف می شود. زمانی که فرد مبتلا به بیماری عروق کرونر (تنگی عروق ) می دود یا به سرعت از یک سربالایی یا پله بالا می رود یا خیلی عصبانی و یا هیجان زده می شود، یا وزنه سنگین بلند می کند یا حرکت می دهد، قلب سخت تر کار می کند و اکسیژن بیشتری نیاز دارد . در این شرایط چون عروق کرونر باریک هستند نمی توانند جریان خون مورد نیاز را به عضله قلب برسانند، بنابراین قلب دچار کمبود اکسیژن می شود و درد ایجاد می شود. این درد به طور معمول زمانی که فرد فعالیت خود را متوقف می کند، از بین می رود.

بسیاری از افراد پس از تمرین های ورزشی خاص خودشان مبتلا به آنژین شده اند. این نوع آنژین را ((آنژین پایدار)) میگویند. ولی اگر خصوصیات آنژین فرق کند و با تمرین کمتری ظاهر شود، یا حتی هنگامی که شما مشغول استراحتید سر و کله آن پیدا شود، به آن ((آنژین نا پایدار)) گویند.

نوع دیگر آنژین، آنژین پرینزمتال یا متغیر می باشد. این نوع آنژین به علت انقباض عروقی که باعث تنگ شدن عروق کرونری می شود و جریان خون به قلب را کاهش می دهد بوجود می آید.

درمان آنژین قلبی

گاهی استفاده از قرص های نیترو گلیسیرین برای درمان آنژین قلبی مورد نیاز است . اما اکثر اوقات به محض این که فعالیت قطع شود و فرد به استراحت بپردازد، درد رفع می گردد. افراد بیمار ممکن است بدون این که دچار سکته قلبی شوند ، برای سا ل ها آنژین داشته باشند ، ولی اگر بعد از مدتی این آنژین با فواصل کمتر و دفعات بیشتر یا با فعالیت و کوشش کمتر یا حتی بدون فعالیت رخ دهد، لازم است سریعاً به پزشک مراجعه کنند. به این حالت آنژین ناپایدار می گویند. این وضعیت تقریبا معادل سکته قلبی است و نیاز به درمان بیشتر و جدی تری دارد. ۱۵ درصد افرادی که دچار سکته قلبی می شوند از قبل علا یمی ندارند و اولین تظاهر بیماری عروق کرونر در آ نها، سکته قلبی است.

مطالعه مقالات بیشتر

درمان آنژین قلبی

علل آنژین قلبی

داروهای ضد آنژین

درمان آنژین ناپایدار

 

۱۴ دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    ممنون از مطالب مفیدتان
    من حدود سه سه ساله علائم بیماری آنژین ناپایدار را دارم . به پزشک مراجعه کردم گفت تشخیصشون اسپاسم (گرفتگی عضلات )بود .اما دردم که شروع میشه دو روز یا سه روز ادامه پیدا میکنه .درد بیشتراز کتف تا آرنج هستش ..و کتف حالت قفل پیدا میکنه و دستم از آرنج به بالا حرکت نمیکنه . از پشت به قلبم فشار میاد ..و تقریبا پای چپم بی حس میشه .
    لطفا راهنماییم کنید
    من دچار بیماری روماتیسم آرتریت روماتوید حاد هستم و تحت نظر پزشک دارو مصرف میکنم هستم

    • با سلام
      علایم ذکر شده با مشکلات شایع قلبی هم خوانی ندارد ، بهتر است با یک مشاور جهت کاهش استرس و اضطراب صحبت بفرمایی
      با احترام

  2. با سلام خدمت جناب دکتر. من ۲۹ سالمه و مجردم. چند سالی هست که دچار این نوع علائم می شوم. درد شدید در بین قفسه سینه همراه با درد در ستون فقرات. بعضی وقتها هم این درد به فک هم کشیده می شود.درد در بین قفسه سینه مثل این میمونه که یه مشت بسته داره به زور خودشو به طرف پایین میکشه. با تحقیقاتی که خودم انجام دادم متوجه شدم باید بیماری به اسم آنژین صدری باشد. چند ساله پیش به دکتر مراجعه نمودم ایشون تشخیص خاصی ندادند. اکو ویزیت کردند و بنده انجام دادم و اکو مشکلی نداشت. قرص قلب هم تجویز کردند که مصرف نکردم. حال با توجه به این علائم شما چه چیزی رو تشخیص میدید. آیا به بیماری خاصی دچار؟ خطرناکه؟؟ بنده اضافه وزن ندارم و اهل سیگار و …نیستم. وزنم ۵۲ هستش و قدم هم ۱۶۵ .در ضمن سابقه هیچگونه بیماری قلبی چربی فشار خون و … در خانواده نداریم. متشکرم

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      هر گونه احساس ناراحتی یا درد در قفسه سینه نیاز به بررسی دارد تا در صورت شک بالا به بیماری قلبی تست های تکمیلی انجام شود.
      با احترام

  3. باسلام پدرم هفتاد سالشه با chfبستری شدن و وارفارین مصرف میکنن که در حین بستری دچار cvaشدن و تغریبا بهبود پیداکردن و ترخیص شدن الان دوهفتس که میگذره ازین موضوع ولی خیلی لاغرو بیحال و بی اشتهاشده بنظرتو اقدام خاصی نیازه یا داروی خاصی پیشهادمیکنین درضمن efقلبشون ده درصده توی آخرین اکوی انجام شده

    • با سلام
      از عوارض نارسایی قلبی بی اشتهایی ، کاهش وزن و تحلیل رفتن عضلات می باشد. توصیه می شود که علاوه بر درمان استاندارد نارسایی قلبی با نظارت متخصص نارسایی قلب ، از مکمل های غذایی و دارویی استفاده نمایید.
      با احترام

  4. با سلام من ۲۹ سالمه و متاهلم و چند روزیه که در قلبم احساس درد دارم (مثل تیر کشیدن قلب) و در حین درد قلب در سرم احساس تب میکنم و خودم هم خیلی میترسم که بلایی سرم بیاد. میخاستم ببینم چرا اینجوری میشم. میخام اگه این درد ادامه پیدا کنه برم برای اسکن قلب.

    • با سلام
      هر گونه احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه نیاز به بررسی توسط متخصص قلب دارد تا در صورت شک به بیماری قلبی تست های تکمیلی درخواست شود.
      با احترام

  5. باسلام وتشکربنده ۳۴سالمه چندوقتی بودهفته ای سه بارقرص پرانول توحالات استرس میخوردم تااین اواخرکه یکماه پشت سرهم یک چهارم قرص هرروزمیخوردم یکشب توخاب احساس فشردگی قفسه سینه بمدت چندثانیه داشتم که ازخاب پریدم وبعدازاون تنگی نفس هم دچارسدم نوارقلب واکونرمال نشون میده میخاستم بدونم تنگی نفس من به بیماری قلب میتونه مربوط باشه درضمن اوایل خاب هم باحالت شوک ازخاب میپرم گاهی اوقات .تنگی نفس ارثی توخانواده نداریم لطفاراهنمایی بفرمایید

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      با توجه به نرمال بودن نوار قلب و اکو ، بنظر نمی رسد که منشا علایم شما بیماری قلبی باشد
      برای کاهش استرس از مشاور کمک بگیرید
      با احترام

  6. سلام
    بنده دو ساعت بعد از ورزش فوتبال دچار درد سنگین در ناحیه قفسه سینه و دست چپ و همچنین فک شدم بلافاصله به بیمارستان منتقل شدم و با بالا بودن آنزیم قلبی(البته نوار چیزی نشان نداد) آنژیو شدم و استنت گذاشتم. علت تشکیل لخته خون در رگ lad و گرفتگی سه رگ دیگر. اکنون بعد از چند هفته اکثر اوقات درد در ناحیه پشت کتف چپ و شب ها تنگی نفس دارم. با مراجعه به پزشک و انجام نوار قلب گفتند که مشکلی ندارم. میخواستم دلیل این دردها رو دونم. اینکه طبیعیه بعد از همچین سکته سنگینی یا نه
    علی ۳۱ سال

    • با سلام
      با توجه به سکته قلبی اخیر و تعبیه استنت ، باید در ارتباط نزدیک با پزشک خود باشید و کوچکترینمشکلات خود را با ایشان در میان گذارید
      با احترام

  7. با عرض سلام و خسته نباشی
    من حدود سه چهار روز سمت چپ سینه ام با دست چپ (قسمت کتف تا آرنج )و پای چپم (قسمت ران) و پشت کمرم درد میکنه میتونه مشکل قلبی باشه لطفا راهنمای کنید باید چه کاری انجام بدم ممنون سجاد ۳۱ ساله

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      هر گونه احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه نیاز به بررسی توسط متخصص قلب دارد تا در صورت شک به بیماری قلبی ، تست های تکمیل درخواست شود ، البته درد قلبی به پا انتشار نمی یابد.
      با احترام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*