اختلال در خواب

خواب یک رفتار سازمان یافته به منظور هماهنگی ریتم بدن و زندگی روزانه است که هر روز تکرار می شود. از مشخصات آن بی حرکتی نسبی و کاهش قابل توجه آستانه پاسخ به محرکات بیرونی نسبت به بیداری می باشــد. خواب و استراحت جز نیازهـــای فیزیولوژیک و اساسی انسان می باشد که با برآورده نشدن آن حیات انسان به خطر می افتد. میزان خواب افراد همواره تحت تأثیر عوامل خارجی و داخلی همچون سن، جنس، دارو، بیماری، جراحی، عوامل فیزیکی و روانی اجتماعی قرار می گیرد .
انسانها بطور میانگین یک سوم از زمان عمر خود را در مراحل خواب می گذرانند و یک فرد بالغ حداقل به ۸ ساعت خواب در شبانه روز طی چهار الی شش سیکل ۹۰ دقیقه ای به طور منظم نیاز دارد. اختلالات خواب شیوعی در حدود ۳۰ درصد در جوامع انسانی دارد. اختلالات خواب به سه دسته کلی اشکال در مرحله بخواب رفتن مثل داشتن افکار آشفته و مشوش، اشکال در مرحله تداوم خواب مثل راه رفتن در خواب و شب ادراری و اشکال مربوط به مرحله بیدار شدن از خواب مثل زودتر از موعد مقرر از خواب بیدار شدن تقسیم می شود. با توجه به اهمیت خواب و استراحت کافی از نظر رشد و ترمیم سلول های آسیب دیده و استراحت سلولی، داشتن دوره خواب و استراحت کافی در بیماران مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی مثل نارسائی قلب، بیماریهای ایسکمیک قلبی نقش بسیار مهمی در روند سلامت آنان خواهد داشت. نارسائی قلبی به زمانی اطلاق می شود که قلب به دلایل مختلف از جمله آسیب سلولهای میوکارد قادر به تامین نیازهای فیزیولوژیک سلولهای بدن از نظر اکسیژن و مواد غذائی نباشد . همچنین زمانی که قدرت عضلانی قلب به نحوی کاهش یافته باشد که کسر تخلیه ای بطن چپ به کمتر از ۴۰ درصد رسیده باشد به آن نارسائی قلب گفته می شود . در بیماران با نارسائی قلبی از طریق کاهش فعالیتها، خواب و استراحت کافی می توان نیازهای متابولیک بدن و قلب را تقلیل داده و سبب کاهش پیشرفت بیماری و بروز علائم در آنها شـــود . در مطالعه ای که بر روی ۸۴ بیمار قلبی انجام شد مشخص گردید که ۵۱ درصد دچــار مشکل به خواب رفتن بودند ۴۴ درصـــد در خواب دچار ناراحتی و۴۰ درصد در مراحل انتهائی خواب دچار مشکل و ۳۹ درصد مشکل زود از خواب بیدار شدن داشتند . همچنین مشخص گردید که مشکل خواب در بیماران با نارسائی قلبی نسبت به افراد بدون این بیماری از شیوع بیشتری برخوردار است و عواملی همچون مشکلات تنفسی، افزایش سن، دارو، اضطراب و افسردگی در این امر نقش بسزائی دارند و نارسایی قلبی یکی از علل مهم اختلالات خواب می باشد.
همچنین خروپف شبانه یکی از اختلالات خواب به شمار می آید که می تواند منجر به سکته قلبی شود این اختلال همراه با تنفس یا کاهش جریان تنفس است که بیماری شایعی است اما غالب مردم آن را جدی نمی گیرند و به عنوان امری شایع و عادی به آن نگاه می کنند.

۵۸ دیدگاه

  1. Zamurai Private Blog Network Blueprint

    I truly appreciate this blog article. Great.

  2. making money on the internet from home

    I am curious to find out what blog system you are using? I’m having some minor security issues with my latest site and I would like to find something more safe. Do you have any recommendations?

  3. Say, you got a nice blog post.Much thanks again. Really Cool.

  4. Thanks for the blog article.Really thank you! Cool.

  5. Great, thanks for sharing this blog article.Thanks Again. Cool.

  6. Very neat post. Will read on…

  7. ۷۸. Good website! I really love how it is easy on my eyes and the data are well written. I’m wondering how I could be notified whenever a new post has been made. I’ve subscribed to your RSS feed which must do the trick! Have a nice day!

  8. I really like and appreciate your blog.Much thanks again. Will read on…

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*