خانه / کسترول خون / عوارض چربی خون بالا

عوارض چربی خون بالا

پس از گرفتن نتایج آزمایش خون خود از آزمایشگاه، نگاهی به مقدار کلسترول تام (Total)، HDL و LDL و تری گلیسرید بیندازید. مقادیر بالای تری گلیسرید و کلسترول، عوامل خطر بیماری رگ های کرونر قلب به شمار می آیند. اغلب چربی های موجود در غذاها و بدن به شکل تری گلیسرید هستند. تری گلیسریدها از اسیدهای چرب اشباع شده، غیر اشباع مونو (monounsaturated) و پُلی (polyunsaturated) تشکیل می شوند. بنابراین وقتی درباره ی چربی صحبت می شود، در واقع منظور تری گلیسریدها هستند.

نکته: مقدار توصیه شده تری گلیسریدها، کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر است.

چربی خون بالا، عامل خطر جدی برای ایجاد بیماری قلبی است. حتی اگر میزان کلسترول خون شما طبیعی باشد، در صورت چربی خون بالا نیاز به انجام تغییراتی دارید. کلسترول و چربی خون بالا ، هر دو موجب انسداد رگ های خونی می شوند. براساس نظریه انجمن قلب آمریکا، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه چربی خون بالا در یک خانواده می تواند مرگ ناشی از حمله قلبی را در سال های آینده پیش بینی کند. بسیاری از مطالعه های جدید نشان داده اند که تری گلیسرید بالا می تواند احتمال وقوع سکته های مغزی را پیش بینی کند. در مطالعه ای که توسط دکتردیویدتان به عمل آمد، بیش از ۱۱۰۰۰ فرد مبتلا به بیماری قلبی بررسی شدند و مشاهده شد که احتمال بروز سکته مغزی درافرادی که میزان چربی یا همان تری گلیسرید آنها بالاتر از ۲۰۰ بود، در ۶ تا ۸ سال آینده ۳۰ درصد بیشتر بوده است و افرادی دارای HDL بیشتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر، کمتر در معرض خطر سکته مغزی بوده اند.

تری گلیسرید و چربی خون بالا

تری گلیسریدها نوعی از چربی هستند که بدن آنها را از قند و کربوهیدرات های دیگر، الکل، یا کالری بیش از حد تولید می کند. بنابراین در صورت پرخوری، حتی اگر به شکل خوردن مقادیر بسیار زیاد کربوهیدرات باشد؛ (خوردن قند و یا نان بسیار زیاد و به عبارت دیگر، مصرف خیلی زیاد کالری) بدن می تواند آنها را به تری گلیسریدها (چربی) تبدیل کند. بدن برای ساختن تری گلیسریدها یا چربی، به آنزیم ها و منبع غذایی حاوی کربن، هیدروژن و اکسیژن نیاز دارد. این سه عنصر اساس همه ی مواد غذایی و آلی را تشکیل می دهند. قند نیز که از کربن، هیدروژن و اکسیژن به وجود می آید، می تواند به وسیله ی بدن به چربی تبدیل شود. در واقع بعضی آنزیم ها از هر نوع قند خون اضافی برای ساختن چربی استفاده می کنند. مشکلات بهداشتی مرتبط با تری گلیسرید بالا عبارتند از: سندرم متابولیک، دیابت، فشار خون بالا، چاقی، بیماری مزمن کلیه و بیماری گردش خون.

مجموعه های بدن: کلسترول و تری گلیسرید بالا، HDL پایین و تری گلیسرید بالا.

چربی خون بالا و بیماری قلبی

وجود حتی مقادیر قابل قبول تری گلیسرید (ونه مقادیر طبیعی آن) به ویژه اگر مقدار کلسترول هم بالا باشد، با افزایش احتمال خطر بیماری قلبی همراه است. مجموعه بد دیگری که با احتمال خطر بیماری قلبی همراه است، عبارت است از پایین بودن HDL (کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی لیتر) و چربی خون بالا.اگر تری گلیسرید شما بالاست، احتمالاً کلسترول تام (توتال) و LDL بالا و HDL پایینی دارید. افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت یا افرادی دارای اضافه وزن، به طور معمول قبلاً تری گلیسرید بالایی داشته اند. چربی خون بالا در زن ها (و به ویژه زنان میانسال) بیشتر از مردان احتمال بروز بیماری عروق قلب را مطرح می کند.

اندازه گیری چربی خون

در انازه گیری موارد زیر مقدار چربی خون افزایش می یابد: – مصرف غذای پرچرب – مصرف غذای پرکالری،- مصرف زیاد الکل- استرس- برخی از بیماری ها- مصرف برخی داروها- مصرف بعضی هورمون ها- سیکل قاعدگی- بعضی ساعات روز- ورزش اخیر اگر بعد از انجام یا وقوع یکی از موارد بالا از خون شخص نمونه گیری شود، به عنوان مثال بعد از خوردن مقداری گوشت بسیار چرب، اندازه سطح خونی چربی خون ممکن است بالا گزارش شود. به دنبال خوردن غذای پرچرب یا حاوی کالری زیاد، تا چند ساعت، چربی و تری گلیسریدها در خون حرکت می کنند. در صورتی که توده (پلاک) در سرخرگ های شما وجود داشته باشد، این چربی های خون می توانند به آسانی به دیواره های رگ ها متصل شوند و خطر انسداد آنها و یا تشکیل لخته را طی این مدت افزایش دهند. مصرف بسیاری از غذاهای چرب و پرکالری، مانند نان تُست آغشته به کره، نان بیگل (نان حلقه ای شکل و سفت) آغشته به پنیر خامه ای، املت، سوسیس، تخم مرغ، کروسانت (نان شیرینی هلالی شکل)، کیک قهوه و کیک پنیر، به عنوان صبحانه می توانند برای چند ساعت، چربی خون را افزایش دهند.

دکتر موتسای معتقد است باید آزمایش اندازه گیری کامل چربی خون، شامل کلسترول تام، تری گلیسرید خون ، HDL و LDL در اوایل بلوغ انجام شود و در صورتی که نتایج طبیعی باشند هر سه تا پنج سال یکبار این آزمایش اندازه گیری تکرار شود و در صورت بالا بودن لیپیدها و چربی ها باید از پزشک درباره ی زمان تکرار آزمایش های سؤال کرد. زمان مزبور بر مبنای وجود عوامل خطر دیگر، مانند کشیدن سیگار، بالا بودن فشار خون، دیابت، سابقه خانوادگی بیماری قلبی، چاقی و استرس تعیین می شود. چیپس سیب زمینی و سودا، صبحانه ی عده ای از افراد را تشکیل می دهد که این موارد باعث افزایش چربی خون می گردند. هر اونس (حدود ۲۸ گرم) از یک پاکت ۵ اونسی (حدود ۱۵۰ گرمی) چیپس سیب زمینی، حاوی ۱۵۰ کالری، ۹ گرم چربی و ۱۱۰ میلی گرم سدیم است؛ اما کمتر کسی است که به خوردن یک اونس چیپس رضایت دهد و حتی مشکل می تواند با خوردن یک پاکت ۱۵۰ گرمی آن هم سیر شد و این یعنی دریافت ۷۵۰ کالری، ۴۵ گرم تری گلیسرید و چربی و ۵۵۰ میلی گرم سدیم، در حالی که فرد هنوز هم احساس گرسنگی می کند.

برای مطالعه ” آزمایش تری گلیسرید خون ” و ” درمان دارویی کلسترول ” کلیک کنید .

منبع: کتاب چربی خون