خانه / درمان هاي بيماريهاي قلبي / درمان هاي غيرجراحي / نقش فعالیت بدنی در بیماری های قلبی

نقش فعالیت بدنی در بیماری های قلبی

فعالیت بدنی را بر حسب میزان انرژی مصرف شده در ضمن فعالیت به انواع سبك ، متوسط و شدید گروه بندی كرده اند. در ادامه با انواع فعالیت بدنی و نقش فعالیت بدنی در بیماری های قلبی آشنا می شویم:

انواع فعالیت های بدنی

فعالیت بدنی با شدت متوسط فعالیتی است كه منجر به افزایش تعداد ضربان قلب و دفعات تنفس می شود ولی این افزایش به حدی نیست كه مانع صحبت كردن فرد شود. بیشترین نتایج سلامت قلبی عروقی از فعالیت بدنی با شدت متوسط كه به شكل منظم و هربار حداقل نیم ساعت و حداقل 5 نوبت در هفته انجام می شود، حاصل می گردد. در مقابل، فعالیت بدنی شدید، فعالیتی است كه در حین انجام آن، فرد به علت افزایش تعداد دفعات تنفس و نفس نفس زدن نمی تواند به راحتی صحبت كند.

تحقیقات نشان داده است فعالیت هایی كه منجر به افزایش ضربان قلب در محدوده 55 تا 70 درصد ضربان قلب حداكثر شوند در صورتی كه به طور منظم انجام گردد ، اثرات مفید و پیشگیری كننده ای در ابتلا ی افراد به بیماری سكته قلبی و بیماری های ناشی از تنگی عروق قلب دارد . به طور مثال برای یك آقای 20 ساله این مقدار بین 110 تا 140 ضربان در دقیقه و برای یك آقای 40 ساله بین 99 تا 126 ضربان در دقیقه می باشد. لازم به ذكر است این محدوده 55 تا 70 درصد ضربان قلب حداكثر به معنی فعالیت بدنی با شدت متوسط است .

اگر فرد در حین فعالیت دچار تنگی نفس زیاد ، طپش قلب ، سرگیجه و تهوع ، احساس ناراحتی و درد قفسه سینه شود و یا بعد از انجام فعالیت بدنی دچار خستگی مفرط (از پا افتادن ) شود، باید فعالیت خود را قطع و استراحت كند . در صورتی كه این علایم بیش از 20 دقیقه طول بكشد یا به طور نامنظم رخ دهد با پزشك متخصص قلب تماس بگیرد.

دانشمندان میزان فعالیت بدنی مطلوب بیماران قلبی در طول هفته را به صورت یك هرم فعالیت درنظر می گیرند. در قاعده هرم كه بیشترین میزان صرف وقت و انرژی در طول روز یا هفته را شامل می شود به انجام كارهای روزمره با تشویق و التزام به فعالیت بدنی بیشتر اختصاص دارد .

توصیه می شود برای تغییر مكان به طبقات ، به جای استفاده كردن از پله برقی یا آسانسور از پله استفاده شود و یا درصورت امكان با درنظر گرفتن ایمنی و عدم خطر برای تردد به محل كار یا تحصیل پیاده روی گردد یا از دوچرخه یا اسكیت استفاده شود. هم چنین فعالیت هایی از قبیل باغبانی و شستن ماشین و هر فعالیت روزانه و روزمره در این سطح قرار می گیرد. در سطح بالاتر از هرم (سطح دوم )، فعالیت های ورزشی و برنامه ریزی شده هوازی است كه موجب افزایش تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس می شود (مانند 30 دقیقه پیاده روی سریع به میزان 3 تا 5 بار در هفته یا دوچرخه س واری، دوید ن، شنا و باز ی های راكتی ).

برای آشنایی با نقش فعالیت بدنی در بیماری های قلبی بر روی لینک کلیک کنید.

theme