درد قفسه سینه

[sbu_post_image]

هنگام فعالیّت‌های روزانه، وقتی با دل مشغولی‌های خود دست و پنجه نرم می‌کنیم، ناگهان احساس درد کوچکی در قفسه سینه ما را به خود می‌آورد. دردی که معلوم نیست منشأ آن کجاست؟. کی و چه وقت به آن مبتلا شده‌ایم؟. ولی هر چه که هست بسیاری از افراد به راحتی از کنارش می‌گذرند و با محو شدن عوارض درد همه چیز را به گرد فراموشی می‌سپارند. در حالیکه دردهای ناشی از قفسه سینه، از شایع‌ترین موارد ابتلا در سطح جامعه و مراجعات به بخش‌های اورژانس معرفی شده اند. بروز این درد و ناراحتی، در ناحیه قفسه سینه از اختلالات اندام‌های موجود در قفسه سینه و شکم است. علل ناراحتی و درد در قفسه سینه، شامل؛ اختلالات و بیماری‌هایی است که دیواره قفسه سینه را گرفتار می‌کند. شایع‌ترین علل درد در این ناحیه مربوط به بیماری‌های قلبی، ریوی، گوارشی، عروقی، عضلانی ‌ اسکلتی، اختلالات عاطفی و روانی، عفونی و بدخیمی‌ها است.

بیماری‌ قلبی و درد قفسه سینه

ایسکمی قلبی و درد قفسه سینه

ایسکمی و آسیب به عضله قلب از بیماری‌های درد قفسه سینه است. این عدم هماهنگی که دیواره قفسه سینه را گرفتار می‌کند ناشی از کاهش اکسیژن‌رسانی، افزایش تقاضا برای اکسیژن یا هر دو است. بارز ترین علّت زمینه‌ساز ایسکمی قلبی انسداد رگ‌های کرونر قلب به وسیله تصلّب شرائین است که با وجود چنین انسدادی دوره‌های ایسکمی گذرا به واسطه افزایش تقاضا برای اکسیژن به دنبال فعالیّت‌های فیزیکی و افزایش ضربان قلب به وجود می‌آید.

دلایل وقوع ایسکمی را استرس‌های روانی، تب، مصرف غذای زیاد، کاهش اکسیژن‌رسانی به دلیل کم‌خونی، کاهش فشار خون و … دانسته اند. محلّ درد پشت جناغ سینه است، ولی ممکن است به گردن، فک، بازوها و شانه ها هم انتشار یابد. این درد بیش از ۲ دقیقه و کمتر از  ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد. در صورت بروز سکته قلبی این زمان متغیّر و گاهی در اغلب اوقات بیش از ۳۰ دقیقه است. هم چنین از دیگر علل قلبی باید به بیماری‌های عروق بزرگ و دریچه‌ای قلب همانند پارگی رگ آئورت اشاره کرد.

آنژین صدری و درد قفسه سینه

درد قفسه سینه پشت جناغ ( ممکن است از شکم تا فک تحتانی و شانه ها باشد ) فشار دهنده ، سنگین ، خرد کننده بوده با فعالیت تشدید شده و با استراحت بهبود می یابد ممکن است همراه تهوع و استفراغ و تنگی نفس و تعریق و سبکی سر و کاهش یا افزایش فشار خون باشد که علت آن کاهش خونرسانی عروق کرونر می باشد.

درد قفسه سینه و سکته قلبی

گاهی وقت‏ها لازم است تفاوت بین علائم حمله قلبی (سکته قلبی) و درد قفسه سینه را بدانیم. شناخت دقیق و صحیح این علائم، نه تنها می‏تواند زندگی شما را از خطر نجات دهد، بلکه از بروز نگرانی بی‏مورد نیز در شما جلوگیری می‏کند.

۱- اگر ناراحتی و درد قلبی شما در اثر یک مورد جدّی و خطرناک مثل سکته قلبی (حمله قلبی) باشد، در این مواقع در ناحیه قفسه سینه، احساس فشردگی و سنگینی خواهید کرد.

بسیاری از مبتلایان به حمله قلبی اظهار می کنند که موقع حمله، گویی یک فیل بزرگ و سنگین روی قفسه سینه‏ی آنها نشسته بود.

۲- یکی از علائم مشخص هنگام حمله قلبی (سکته قلبی) این است که درد از قسمت قلب به سمت بازوها، شانه‏، پشت، گلو و فک ها تیر می‏کشد. بعد از آن هم گاهی وقت‏ها، فرد دچار سرگیجه و تهوع می‏شود.

۳- افرادی که مبتلا به ترش کردن غذا (سوزش سر دل) هستند، دردی مشابه با مبتلایان به حمله قلبی در ناحیه قفسه سینه دارند، با این تفاوت که درد به قسمت بالایی بدن (پشت و شانه و گلو) آنها کشیده نمی شود.

سوزش سردل نبایستی با حمله قلبی اشتباه گرفته شود، زیرا علائم آن بعد از خوردن وعده غذایی سنگین ظاهر می‏شوند. همچنین در حالت ترش کردن غذا، سوزش زیادی در قسمت‏ قفسه سینه و مری احساس می‏شود، نه در ناحیه‏ی قلب.

پرهیز از مصرف غذاهای اسیدی، الکل، غذاهای ادویه‏‏ دار و کافئین (قهوه و چای) باعث کاهش علائم ترش کردن غذا می‏شود.

۴- بالاخره اینکه، درد قفسه سینه و سوزش سردل نبایستی با سکته قلبی اشتباه گرفته شود، زیرا سکته قلبی نه تنها با سرگیجه و درد قسمت بالایی بدن همراه است، بلکه باعث می‏شود ضربان قلب به طور عجیبی افزایش یابد، به خصوص بعد از انجام فعالیت بدنی شدید، شرایط پُر استرس و ورزش.

۹۰ دیدگاه

  1. با سلام :::
    مدتیست درد شدیدی درست زمانی که حواسم متمرکز کاریست سمت راست سینه ام شروع و شدت پیدا میکنه تنگی نفس دارم و با درد ریشه ای دندانهای خرابم همراه میشود درد بیشتر به پشت کشیده میشه لطفا راهنماییم کنید

    • با سلام
      هرگونه احساس درد و ناراحتی در قفسه سینه نیاز به بررسی توسط متخصص قلب دارد تا در صورت شک بالا به بیماری قلبی تست های تکمیلی درخواست شود.
      با احترام

  2. باسلام،من دختری ۲۰ ساله هستم حدوده ۵روزه در ناحیه سمت چپ قفسه سینه احساس درد مداوم دارم که این درد به دست چپ من هم انتقال پیدا کرده ،ناگفته نماند من اصلا سابقه هیچگونه بیماری خاصی نداشتم ،فقط به علت کیست رحم دکتر من برام قرص دیان تجویز کرده درد قفسه سینه من دقیقا بعد دو روز بعد از شروع این قرص شروع شده ،این درد مبهم باعث میشه من خیلی بد خواب بشم چون به پهلو نمیتوانم دراز بکشم چون احساس درد میکنم به دکتر عمومی مراجعه کردم گفت شاید عضلاتت به خاطر ورزش گرفته باشه برام امپول و قرص نوشت ولی تاثیری نداشت به نظر شما الان باید به دکتر متخصص داخلی مراجعه کنم یا به دکتر قلب،ممنون میشم اگه نظرتتونو کامل برایم توضیح بدهید باتشکر…

    • با سلام
      با توجه به سن ، جنسیت شما و نیز توصیفی که از دردهای خود دارید ، بنظر نمی رسد که مشکل قلبی منشا علایم شما باشد.
      با این وجود در صورت ادامه علایم بهتر است جهت بررسی به متخصص قلب مراجعه نمایید.
      با احترام

  3. من دختری ۱۷ ساله م که تقریبا سه ماهه بعضی وقت ها سمت چپ قفسه سینه بعضی وقت ها قسمت بالا و بعضی وقت ها قسمت پایین احساس درد مبهم و سوزش و تیر کشیدن.و گرفتگی می کنم و طی یک ماهه گذشته با افزایش استرس و فعالیت بدنی این درد تشدیید شده ب طوری که در بیشتر طول.روز درد و سوزش.رو دارم.می خوام.بدونم مشکل خاصی دارم یا نه؟؟و برای تشخیص پزشک از چه راه هایی وارد میشود. یعنی نوار قلب یا ازمایش؟؟ممنونم

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      با توجه به سن و جنسیت شما و نوع دردهایی که بیان کرده اید ، بنظر نمی رسد که منشأ مشکلات شما قلبی باشد.
      با احترام

  4. سید اکبر ملت پرست

    سلام من پسری هستم ۲۶ ساله الان نزدیک دو ماهی هست که قفسه سینه سمت چپم درد میکنه پیش متخصص داخلی رفتم نوار قلبم گرفتم گفتن قلبت سالمه دلیلش چی میتونه باشه با تشکر

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      هرگونه درد یا احساس ناراحتی در قفسه سینه نیاز به ویزیت متخصص قلب دارد تا در صورت شک به بیماری قلبی تست های تکمیلی درخواست شود.
      با احترام

  5. سلام
    من پسری ٣٨ساله هستم مقداری اضافه وزن دارم و حدود دو ماه است که هر روز فعالیت ورزشی زیادی میکنم حدود سی دقیقه میدوم و دوچرخه و …
    امروز بعد از پانزده دقیقه دویدن سمت چپ سینه ام درد گرفت و به محض کم کردن سرعت به حالت عادی برگشتم و مجددا با افزایش سرعت بعد از چند دقیقه مجددا درد تکرار و با کم کردن سرعت مجددا ارام شدم ممکن است علت از قلب باشد

    • با سلام
      هر گونه درد یا احساس ناراحتی در قفسه سینه بخصوص اگر با فعالیت شروع شده و با استراحت بهبود یابد ، باید از نظر منشا قلبی بررسی شده و در صورت نیاز تست های تمکیلی درخواست گردد.
      با احترام

  6. سلام وقت بخیر
    مدت دو ماهی است که قفسه سینه سمت راست درد بسیار شدیدی دارد بطوریکه قدر به حرکت دادن دست راستم نیستم و از طرف دیگه این درد به کتف و پشتم نیز منتقل می شود و درد بسیار شدیدی می گیرد و بعد از حدودا نیم ساعت این درد آروم میشه و بعد از چند روز دوباره به همون شکل
    الان چند روزی هست که این درد مداوم شده و بسیار اذیت کننده هست
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • با سلام
      هرگونه درد یا ناراحتی در قفسه سینه نیاز به بررسی توسط متخصص قلب دارد تا در صورت شک به بیماری قلبی تست های تکمیلی درخواست شود.
      با احترام

  7. با سلام من دختری ۲۱ ساله هستم
    ۳ ۴ سالی هست که تپش قلب ناگهانی دارم ولی کم بود اما چند وقته که خیلی زیاد شده و باعث میشه نفسم بند بیاد و حتی حالت تهوع هم پیش میادو سر گیجه هم دارم و دست چپم هم تا حدودی بی حس میشه و گاهی اوقاتم درد میگیره.همین طور قفسه سینه ام هم درد میگیره.نظرتون چی هست درمورد این قلب؟

    • با سلام
      تپش قلب علل متنوعی دارد :
      کم خونی ، بیماریهای تیروئید ، مشکلات قلبی و استرس و اضطراب از مهمترین ها هستند.
      در مورد شما با توجه به سن و جنسیت شما بنظر نمی رسد که مشکل قلبی عمده ای وجود داشته باشد و کاهش استرس و اضطراب با کمک مشاور توصیه می شود.
      با احترام

  8. سلام
    من ۲۱ سال دارم حدود یک سال پیش درد در قفسه سینه خودم حس کردم ک به دکتر قلب مراجعه کردم و بعد گرفتن نوار قلب گفتند مشکلی ندارم
    اما یک هفته هستش که سمت چپ قفسه سینه من درد شدیدی دارد که نقطه ای خاص است ک با فشردن ان نقطه درد بیشتر مبشه میخواستم بدونم ابا امکان دارد مشکل از قلب باشد
    در ضمن بازوی چپم درد میکنه و بعضی اوقات به پشت کشیده میشه

    • با سلام
      در صورتی که توسط متخصص قلب ویزیت شده اید و مشکلی نداشته اید ، بنظر نمی رسد که منشا علایم شما قلبی باشد.
      البته با توجه به سن شما و نوع علایمی که بیان کرده اید ، احتمال بیماری قلبی در شما زیاد نیست.
      با احترام

  9. با سلام
    من ۳۴ساله دارم زمانی که بیش از ۳۰دقیقه پیاده روی کنم کتفم از سمت چپ درد میگیرد و گاهی در گلو نبض شدیدی احساس میکنم که دچار سرفه میشوم. بعضی اوقات سمت چپ سینه ام احساس کسالت دارم و گاهی تیر میکشد. کم خونی هم دارم و معمولا فشار خونم ۹روی ۶هست. البته باید یادآوری کنم مادرم فشار خون بالا دارد و گرفتگی آئورت قلبی همچنین دو داییم بیماری قلبی دارند که یکی از آنها عمل قلب باز انجام داده. با این تفاسیر آیا من که فشار خون پایین دارم لازم است به دکتر مراجع کنم؟

    • با سلام
      با توجه به سابقه فامیلی بیماری قلبی و ایجاد علایم در زمان فعالیت ( پیاده روی ) حتما باید توسط متخصص قلب برای پیشگیری و درمان به موقع عوارض قلبی عروقی احتمالی بررسی و اقدام شود.
      با احترام

  10. ,,با سلام دختری ۱۹ساله هستم که درابان ماه بعد از مراجعه به پزشک قلب و عروق متوجه شدم که قلبم اب اورده ولی طی ازمایشات دکتر گفت که مشکلی نداری و شش ماه بعد دوباره مراجعه کن ولی حدود یک ماه است که به شدت احساس درد در ناحیه فلبم می کنم و شدت هر روز دارد بیشتر میشود ایا لازم است دوباره به پزشک قلب مرتجعه کنم

  11. با سلام خانومی ۳۰ ساله هستم مدتیست با درد قفسه سینه سمت چپ و بازو کتف چپ که به پشت میزند از خواب بیدار میشم که از درد به خودم میپیچم ولی تپش قلب و حالت تهوع و علائم دیگری ندارم به بیمارستان قلب مراجعه کردم نوار قلب سالم بود متخصص قلب هم گفتند تو این سن بعیده از قلب باشه در ضمن پرولاپس دریچه میترال دارم.به نظرتون این علائم خطرناکه یا مسکن بخورم خوب میشه ؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون

  12. سلام .پاسخ های دلسوزانتون رو خوندم.شما واقعا به بیمارتان استرس نمیدهید و همین مساله باعث میشه اگر بیمار هم باشیم رو به بهبودی برویم.
    من احتمال میدم مشکل قلبی خفیف مادرزادی ام الان عود کرده و احتمالا نیاز به قرص پیدا کرده باشم. در اولین فرصت که بهم نوبت بدهند مطب شما میام.

    • به نام خدا
      با توجه به آغاز همکاری اینجانب با بیمارستان مرکز قلب تهران ، جهت تعیین وقت و نوبت دهی تلفنی :

      روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ١٣ الی ١۶ با شماره های :

      ۸۸۰۲۹۶۰۰-۷۰
      داخلی :
      ۲۲۹۱
      ۲۲۹۴
      تماس حاصل نمایید.

      سلامت و تندرست باشید.
      @drhnavid

  13. با سلام
    محمد هستم و ۴۵سال دارم . حدودا” مدت یک ماه است که درد شدیدی در یک نقطه زیر کتف چپ احساس میکنم که این درد دایمی بوده ودرهنگام استراحت نیز تسکین نمی یابد ودر هنگام بیدار شدن از خواب نیز درد آن شدید تر میگردد . دربعض اوقات در طول روز این درد ساکت شده ودر عوض قفسه سینه ام به شدت درد میگیرد ، به متخصص قلب مراجعه کردم که با گرفتن نوار قلب فرمودند طبق نوار قلب هیچ مشکلی ندارد ، به متخصص داخلی نیز مراجعه کردم که ایشان نیز به نتیجه مطلوبی نرسیدند خواهشمند است راهنمایی فرمایید آیا این درد مربوط به قلب است یا چیز دیگر

    • با سلام
      دردهایی که بصورت نقطه ای باشند ، معمولا منشا قلبی ندارند. به علاوه شما توسط متخصص قلب ویزیت شده اید و ایشان مشکوک به بیماری قلبی نشده اند.
      بنابراین احتمال وجود بیماری قلبی در شما زیاد نیست.
      با احترام

  14. با سلام.
    پسری ۲۵ ساله هستم که در یک هفته گذشته دو سه بار پیش از خوابه شب تپش قلبمو حس کردم بمدت ۱ تا ۲ دقیقه. با مراجععه به پزشک عمومی ایشون فرمودند ک چیزی نیست. اما یه درد خفیفی سمت چپ قفسه سینم سینم ب صورت مداوم حس میکنم ک گاهی حس میکنم ب کمرمم میزنه. باز ب پزشک قبلی مراجعه کردم و ایشون بعد از معاینه گفت چیزیت نیست و مسکن بخوری خوب میشه.
    به نظر جناب عالی ممکنه بیماری قلبی باشه؟
    با تشکر از شما.

    • با سلام
      هرگونه درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه نیاز به بررسی توسط متخصص دارد تا در صورت شک به بیماری قلبی ، تست های تکمیلی درخواست شود. البته با توجه به سن شما و نیز نوع علایم توصیف شده احتمال اینکه علایم مرتبط با قلب باشند زیاد نیست.
      با احترام

  15. سلام . من ۲۶ ساله هستم . ۴ ماه پیش ساعت ۱۰ یک درد حدودا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه ای در قفسه سینه ام احساس کردم (صبح ان روز ۱۰ دقیقه پیاده روی کرده بودم و از ساعت ۸.۵ تا ۱۰ هم ثابت نشسته بودم که ناگهان یک درد افزایش یابنده را احساس کردم ( روز قبل حدود ۲ کیلومتر تمرین شنا داشتم و هفته ای ۲ تا سه جلسه ورزش میکنم ) ) ادر زمان در حتی میتوانستم بپرم و نرمش کنم ولی نه با این کارها و نه با ثابت نشستن تغیری حس نمیکردم . ایا ممکن است سکته قلبی بوده باشد ؟ (چند نفر که انجا بودند گفتند چیزی نیست و فشار استرس است (احاس سنگینی در تنفس میکردم و جناغ سینه سنگین شده بود ) در ۲ ماه گذشته ورزش شنا استقامت را ادامه داده ام اما حتی هنگام فعالیت سنگین مشکلی حس نمیکنم . ایا قبلا سکته کرده ام ؟ (۲ سال پیش نوار قلب و اکو قلب گرفتم و گفتند سالمی ) اما در ۲ ماه گذشته به متخصص قلب مراجعه نکردم . چکار کنم ؟

  16. باسلام مدت ۳روزاست دردی درسمت چپ قفسه سینه ام به صورت که تیر میکشه احساس میکنم وبعضی موقع حس میکنم کف پای سمت چپ سرمیشه ممنون اگه راهنماییم کنید۳۳ساله هستم

    • با سلام
      هرگونه احساس ناراحتی و درد در قفسه سینه نیاز به بررسی توسط متخصص قلب دارد تا در صورت شک به بیماری قلبی تست های تکمیلی درخواست شود٠
      با احترام

  17. سلام و خسته نباشید جناب دکتر. راستش من حدود یک سال و نیم بود که درد قلبی داشتم ولی به پزشک قلب مراجعه نکردم.اما حدود دو ماهه که دیگه درد ندارم . اما چند روزیه که دوباره برگشته. ابن درد به این صورته که احساس درد و فشار در سمت چپ قفسه سینه و قلبم وجود داره و پشت قفسه سینه ام همزمان با درد تیر میکشه.همچنین احساس تنگی نفس و خستگی و بی حالی هم پیدا میکنم. من ۱۴سالمه و اضافغه وزن و سابقه بیماری قلبی در خانواده هم دارم .تعداد ضربان قلبم در یکدقیقه حدود ۹۵ هست.آقای دکتر ، بنظرتون اوضاع قلب من الان چطوره؟ بنظرتو ن قلب من مشکلی داره؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*