تنگی نفس فعالیتی

این نوع از تنگی نفس گاه حالت کوششی پیدا میکند، یعنی با فعالیت و کوشش بدنی فرد ارتباط مستقیم دارد. انسان به طور طبیعی اگر به شدت و بدون آمادگی قبلی ورزش کند و یا مسافت طولانی را بدود، این نوع تنگی نفس را تجربه خواهد کرد. در صورتی که تنگی نفس با فعالیت تشدید شده در حالت خوابیده نسبت به  حالت نشسته افزایش یابد و مخصوصا در صورتی که همراه تورم پاها و همراه با  حملات تنگی نفس شبانه باشد، علل قلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه ای  مطرح بوده و با اکوکاردیوگرافی براحتی قابل تشخیص است. در افراد مبتلا به برخی بیماریهای قلبی مانند مشکلات دریچهای یا نارسایی قلبی ، تنگی نفس با فعالیتهای کمتری ایجاد میشود. به گونهای که حتی در موارد شدید بیماری ، راه رفتن عادی و انجام کارهای اولیه با تنگی نفس همراه میشود. در شدید ترین نوع تنگی نفس ، بیمار حتی در حالت استراحت و خوابیده نیز دچار تنگی نفس میباشد.

آریتمی های قلبی بصورت  برادیکاردی و یا تاکی کاردی های حمله ای نیز منجر به تنگی نفس می شود. که با  گرفتن نبض توسط همراهان بیمار قابل تشخیص می باشد.  گاها در سالمندان و افراد دیابتی حمله قلبی با درد خفیف یا بدون درد بوده و  تنگی نفس ناگهانی تنها علامت می باشد. بنابراین ارجاع فوری این بیماران به اورژانس  الزامی است.

۶ دیدگاه

  1. با سلام دختری ٢۵ ساله هستم اکو که انجام دادم افتادگی خفیف دریچه میترال داشتم ، امروز بعد از مدتی ورزش مردم احساس سنگینی قفسه سینه و کمی نفس تنگی داشتم ، ایا لازم است تست ورزش انجام دهم ؟

    • با سلام
      افتادگی دریچه میترال یافته نسبتا شایعی است که در موارد خفیف نیاز به اقدام خاصی به جز انجام اکو در فواصل معین ندارد. درد و احساس تنگی نفس به دنبال فعالیت و ورزش نیاز به بررسی دارد البته باید متذکر شد که با توجه به سن و جنسیت شما احتمال وجد بیماری عروق قلبی که منشا علایم شما باشد کم است.
      با احترام

  2. با سلام، من پسرى ٢٣ ساله هستم که به صورت حرفه اى و سنگین ورزش میکنم،چند وقتى هست که دچار ناراحتى قلبى و احساس درد و سوزش در ناحیه ى سینه ام شده ام، و حدود دو روز هست که موقع دراز کشیدن احساس تنگى نفسی خاص شبیه به احتباس تنفس میکنم، پدر و پدر بزرگم هم در سن حدود پنجاه سالگى به خاطر سکته ى قلبى فوت کردند، خودم هم در دو دوره دچار ناراحتى قلبى شده بودم که بعد از مراجعه به پزشک و آزمایشات گوناگون مشکل خاصى در من تشخیص داده نشد، الآن نیتروگلیسیرین استفاده میکنم، دوباره با دکترم تماس گرفتم که براى حدود دو هفته دیگه بهم وقت دادن، میخواستم بدونم آیا به نظر شما مشکلم جدى هست و باید هر چه سریعتر به دکتر مراجعه کنم یا اشکالى نداره تا دو هفته دیگه صبر بکنم و براى ورزش کردن در حال حاضر مشکلى ندارم؟

    • با سلام
      در صورتی که بررسی شده أید و مشکلی نبوده ، علت مصرف نیتروگلیسیرین چیست ؟
      در صورتی که مشکل داشته أید و دارو برای شما تجویز شده است ، اجازه ورزش سنگین ندارید …
      در هر صورت با توجه به سابقه فامیلی باید تحت نظر متخصص باشید
      با احترام

  3. سلام
    ببخشید من دختر ۱۵ ساله هستم و بسکتبالیستم. چند وقتی هست که افتادگی دریچه میترال و تنگی نفس دارم . وقتی بسکتبال بازی میکنم دچار تنگی نفس شدید میشم. و حتی مدت طولانی بعدش هم تنگی نفس دارم. واقعا دارم خیلی اذیت میشم. باید چیکار کنم ؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*