خانه / انواع بيماريهاي قلبي / نارسايي قلبي / نارسایی قلبی و ورم پا

نارسایی قلبی و ورم پا

نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب نمی تواند خون لازم را برای نیازهای متابولیک بدن تامین کند؛ در واقع قلب نمی تواند خون را به خوبی به اعضا برساند. شایع ترین نارسایی قلب، به حفره چپ قلب اختصاص دارد. حتی گفته می شود نارسایی های قلب راست نیز از قلب چپ منشا می گیرد.

علائم نارسایی قلبی عبارتند از:

تنگی نفس، تپش قلب هنگام راه رفتن، ورم پا ها یا حالت سرگیجه در بیمار است. اصولا افرادی که نارسایی قلبی دارند، نمی توانند براحتی تحرک داشته باشند یا بخوبی غذا میل کنند و این حالت موجب اختلال در روح و روان آنها می شود. بیمار در این وضعیت، بی اشتها، بی خواب و ناتوان و حتی دچار افسردگی خواهد شد. نارسایی قلبی معمولا در سن بالا ایجاد می شود و بهترین راه تشخیص آن اکوکاردیوگرافی است.

علت ورم پا در نارسایی قلبی

وقتی به دلایلی سیاهرگ‌های یکی از پاها دچار انسداد می‌شود پا ورم شدیدی می‌کند، دردناک می‌شود و حرکات پا مختل می‌شود. در این هنگام بر خلاف ادم‌های ناشی از نارسایی قلبی، با فشاردادن انگشت روی ساق پا، به راحتی انگشت فرو نمی‌رود، و به عبارتی ورم پا سفت است.
از دیگر سیاهرگ‌هایی که ممکن است دچار انسداد شوند، سیاهرگ‌های شکم هستند. در نارسایی قلبی چون هر دو پا خونشان به سیاهرگ‌های شکم می‌ریزد، ممکن است هر دو پا دچار چنین ورم سفتی شوند.
البته سیاهرگ‌های دست و گردن هم ممکن است دچار انسداد شوند، ولی کمتر شایع است.
انسداد وریدها یا سیاهرگ‌ها می‌تواند در هر کدام از قسمت‌های بدن رخ دهد، ولی شایع‌ترین سیاهرگ‌هایی که انسداد پیدا می‌کنند، سیاهرگ‌های پاها هستند.

قلبی که ضعیف و نارسا شده است، نمی تواند خون وریدی را به خوبی پمپ کند. نتیجه آن تجمع خون وریدی در پشت قلب و پس زدن آن در کل بدن است. بر اثر تأثیر جاذبه زمین بیشترین جایی که این خون جمع می شود در ساق و مچ پا است. در این بیماران با دراز کشیدن و بالا نگه داشتن پا ورم ساق پا کمتر می شود.

مهم‌ترین دلیل ورم پا در نارسایی قلبی، بی‌حرکتی طولانی به خصوص در سنین بالاست. وقتی یک فرد مسن به دلیل بیماری، بخصوص شکستگی لگن و ران، به مدت طولانی بستری می‌شود، احتمال لخته شدن خون در سیاهرگ‌های پاهایش وجود دارد.

آشنایی با درمان نارسایی قلب(کلیک کنید)

منبع: پرشین پرشیا. بیتوته