مشکلات پیوند قلب

چه مشکلاتی ممکن است پس از پیوند قلب بوجود آید؟

در هفته ها و ماه های بعد از عمل پیوند قلب

کوشش برای دفع قلب جدید

بلافاصله پس از پیوند قلب ،بدن شما سخت در تکاپواست تا قلب جدید را دفع کند. لازم است که شما به میزان قابل توجهی از داروهای فرونشاننده مصرف نمائیدتاخطر دفع را کاهش دهد.به همین علت لازم  است بطور منظم چک آپ های متوالی داشته باشید تا بدانند قلب جدید در سینه شما چگونه کار میکند.
بهترین روشی که برای این کار شناخته شده است که جزئی از این قلب تازه رادر موقع ی مناسب بعنوان نمونه جدا می کنند(biopsy)وآن رادر زیرمیکروسکوپ آزمایش می نمایند.برای اینکار به شما بیهوشی موضعی داده خواهد شد .یک لوله ی پلاستیکی باریک و میان تهی(cathater)که در انتهای آن وسیله ی نمونه برداری کار گذاشته شده و شکل فنجان را دارد از طریق سیاهرگ گردن شما به درون رگ می فرستند.سپس بااستفاده از اشعه ایکس از طریق مانیتوری (تلویزون)که در برابر آنان است مسیر این لوله راتا آن زمان که به قلب نزدیک میشوددنبال میکنند.لوله لاستیکی وارد قلب می شود،تکه کوچکی ازآنرابرمیدارد وبخارخ می برد.در اولین سال پس از عمل پیوند قلب شما،احتمالا تعداد ۱۰تا۱۲نمونه برداری خواهید داشت.چنانچه دفع قلب،مشکل خاص شما باشد این نمونه برداری در مواقع معین به صورت منظم تکرار می شود.
روش دیگری که برای رسیدگی  به قلب پیوند زده خواهد شده وجود دارد این است که ازechocardigramکه گرفتن تصویر قبلی از طریق ماوراءصوت است استفاده می نمایند.

عفونت پس از پیوند قلب

پس از عمل پیوند قلب ،عفونت ،بویژه در یکی دو ماه اول،همواره سبب نگرانی بوده است.شما راتشویق مینماید تاهر نوع اثری از عفونت که در خود یافتید،آن را گزارش نمائید و اگر تب داشتید بلافاصله آن را به مر کز پیوند قلب اطلاع دهید.ممکن است که شما به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید ولی تنها هنگامی لازم است استفاده از آن آغاز شود که علت عفونت شما قبلا تشخیص داده شده باشد.بعضی از این آنتی بیوتیک ها با داروهای فرونشاننده میانه خوبی ندارند.به همین سبب باید منحصرا یابوسیله مرکز پیوند قلب تجویز شود ویا پس از مذاکره با کارکنان بهداری و مسئول آن مرکز.

تاثیرات جانبی دارو ها پس از پیوند قلب

مشکلات دیگری که ممکن است بوجود آید تاثیرات جانبی داروهای مختلفه دیگر است.میتوان این مشکلات رابه حداقل رسانیدولی باید گفت که اینها جزء لاینفک عمل پیوند قلب است.

سالهای پس از پیوند قلب

هرچه سالها به پیش می رود خطر عفونت حاد کمتر می شود وآن وقت است که از میزان  مصرف  داروی فرونشاننده کاسته می شود.
سیستم مصون سازی بدن شما،دوباره کارآیی خودش را باز می یابد .باوجود این هنوز خطر عفونت پابرجاست منتها کمتر از قبل.
یکی از عوامل بالقوه ونهانی داروهای فرونشاننده در دراز مدت،خطر زیاد نوعی از انواع سرطان است. از هر ده نفری که عمل پیوند قلب برروی آنان انجام می شود ،یک نفر ازآنان پس از پیوند قلب به نوعی از انواع سرطان مبتلا شده است.در افرادی که از داروهای فرو نشاننده استفاده کرده اند دو نوع سرطان دیده شده است :سرطان پوست و سرطان تومور غدد لنفاوی.
سرطان پوست در بین افرادی که از تابش آفتاب آسیب دیده اند بیشتر رایج است و از هر ده مورد سرطانی که دیده شده است چهار مورد آن  پس از عمل پیوند قلب بوده است .گواینکه اینها همه سطحی است باید گفت که درمان آنها آسان است.
تومور غددلنفاوی(lymphomas)نیز در هر چهار نفر از ده نفر سرطانی  بوده و در هر حال ممکن است،در هر مرحله پس از انجام عمل پیوند قلب ظاهر شود.بعضی از غدد در آن زمان که داروهای فرونشاننده تقلیل داده می شود آنها نیز خود بخود تحلیل می روند و حال آنکه سایر غدد به  شیمی درمانی نیاز مندند.
انواع رایج سرطان _منجمله سرطان ریه،سرطان روده،یاسرطان پستان_دیگر،در بین بیماران پیوند قلب،آنقدر ها که در بین سایرین رواج دارد،مرسوم و رایج نیست.
تاثیرات جانبی و دراز مدت دیگری نیز این داروهای فرونشانده- به ویژه اثرات بدی که cyclodporinc بر روی کلیه ها میگذارد و یا، نازک شدن استخوانها که در اثر استرویدها بوجود می آید، بر روی بدن باقی می گذارند.
گو اینکه دفع، یا پس زدن حاد قلب تازه پس از گذشت سه تا شش ماه اول نادر است، با این وجود بدن، ممکن است به حمله های خود به قلب تازه ادامه دهد. در اصطلاح پزشکی به این عمل cronic rejection می گویند. جایگاه حمله قسمت آستری سرخرگهاست که به قلب تازه و اطراف آن خون می رسانند. بعبارت دیگر این محل خط مرزی و حد فاصل بین اهدا کننده ی قلب و شماست. آستری این سرخرگها به تدریج کلفت و کلفت تر می شود و سرانجام ممکن است راه عبور خون گرفته و مسدود گردد. در سالهای اولیه ی پیوند قلب این حالت به ندرت دیده شده است ولی می تواند پس از گذشت پنج سال به صورت مسئله ای حاد در آید. این حالت را می توانن از طریق آنژیوگرافی های منظم مانیتور نمایند.
به بیشتر این بیماران قرص آسپرین یا قرص ضد انعقاد یا دلمه شدن خون می دهند تا خطر لخته شدن خون از بین برود. ضخیم شدن سرخرگ بیشتر و سریعتر در بیمارانی ظاهر می شود که کلسترول خون آنان بالا بوده است. بنابر این بسیار حائز اهمیت است که شما سطح کلسترول خون خودتان را کنترل کنید.
هنوز درمان رضایت بخشی برای این باریک شدن سرخرگها پیدا نشده است، گو اینکه ممکن است تعداد کمی از این بیماران قلبی برای پیوند دوم در نظر گرفته شوند.

۷ دیدگاه

  1. Skay@gmail.com

  2. Butor@gmail.com

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*