چربی های خوب و بد خون

بدن ما برای اینکه به خوبی به وظایف خود عمل کند به چربی نیاز دارد. اما نوع این چربی‌ها بسیار مهم است:

  • چربی خون بد

اسیدهای چرب اشباع‌شده باعث بالا رفتن کلسترول بد خون می‌شود. این اسیدهای چرب در چربی‌های حیوانی موجود در گوشت قرمز، سوسیس و کالباس، کله‌پاچه، جگر، محصولات لبنی (پنیر، کره و غیره)، زرده‌ی تخم‌مرغ و همچنین در روغن پالم و روغن نارگیل وجود دارد.

  • چربی خوب خون

اسیدهای چرب اشباع نشده جزو چربی‌های خوب هستند. این اسیدهای چرب در ماهی‌ها، گوشت سفید (گوشت پرندگان)، برخی از روغن‌های گیاهی مانند روغن کلزا، روغن گردو، روغن زیتون، جوانه‌ی گندم و غیره وجود دارد. برای کاهش چربی موجود در لبنیات می‌توانید از شیر کم چرب، خامه‌ی 3 یا 4 درصد، ماست کم چرب و پنیر کم چرب استفاده کنید.

برخلاف تصور بسیاری از ما شیر پرچربی که به صورت پاستوریزه ارائه می شود مانند شیری که در گاوداری ها دوشیده می شود نیست. چربی این ماده لبنی پاستوریزه شده متأسفانه واقعی نیست.

تغذیه چربی موجود در شیرها و لبنیات پرچرب مربوط به چربی شیر نیست، بلکه چربی شیر گرفته شده و روغنی به نام پالم به شیر اضافه می شود. روغن پالم بنا بر نظر متخصصان تغذیه حاوی مقادیر زیادی اسید چرب اشباع است که موجب افزایش کلسترول بد خون یعنی LDL شده و در نهایت تنگی و انسداد عروق وسکته های قلبی را به دنبال دارد.

منبع: تعامل. ایران گراند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme