ورزش های مفید برای قلب

انواع سه گانه ورزش عبارتند از: قلبی عروقی، کششی و قدرتی. هرسه نوع این فعالیت‌ها از راه‌های مختلفی سبب تقویت بدن و بهبود عملکرد آن از جمله بهبود عملکرد و سلامت قلب و عروق می‌شوند. پیروی از یک الگوی متعادل ورزشی که شامل هر سه نوع فعالیت باشد، بیشترین فایده را دارد و به بهبود عملکرد قلب کمک می کند. ورزش‌های قلبی عروقی، همان ورزش‌های ایروبیک یا هوازی هستند. به این مفهوم که سبب می‌شوند قلب و ریه‌ها فعالیت شدیدتری انجام دهند تا بتوانند اکسیژن مورد نیاز عضلات را تامین نمایند.
فعالیت قلبی عروقی یا هوازی اغلب سبب فعالیت مداوم گروه زیادی از عضلات دست و پا می‌شوند. پیاده‌روی، دویدن یا رقصیدن نمونه‌هایی از ورزش ها و فعالیت‌های قلبی عروقی یا هوازی هستند. این شکل از ورزش و فعالیت سبب افزایش توانایی قلب در پمپ کردن خون می شود و عروق خونی موجود در عضلات را باز می‌کند. در نهایت با پاسخ تطبیقی بدن، تعداد ضربان قلب چه درحالت استراحت و چه درحالت فعالیت با شدت متوسط کاهش می‌یابد. استقامت و قدرت بدنی بیشتر شده و شما پیش از احساس خستگی می‌توانید ورزش و فعالیت بیشتری را انجام دهید.
ورزش‌های قدرتی و کششی باعث افزایش ضربان قلب نمی‌شوند، اما سبب می‌شوند عضلات و استخوان‌های شما قوی‌تر شوند.  ورزش‌های قدرتی مانند کار با وزنه یا برخی ورزش‌های زمینی، نیازمند تلاش شدید و کوتاه‌مدت هستند.
ورزش‌های کششی سبب تقویت عضلات از طریق کشش آنها می‌شوند و از ایجاد مشکلات عضلانی و مفصلی در آینده پیشگیری می‌کنند.

مطالعه مقاله فواید ورزش در سلامت قلب و عروق و کنترل فشار خون

منبع: بیمارستان شهید رجایی

theme