عوارض و درمان چربی خون بالا

بعضی‌ها چربی خون بالایی دارند اما برای کاهش آن تنها یک کار می‌کنند و آن کار این است که بعد از خوردن غذا یک استکان آبغوره سر می‌کشند! مصرف آبغوره برای کاهش چربی خون یکی از آن توصیه‌های عامیانه ای است که ممکن است از هرکسی بشنویم…

چربی خون بالا

شاید اصطلاح بهتر به جای چربی خون بالا، اختلال چربی‌خون باشد. چربی‌ها به ۲ گروه، کلسترول و تری‌گلیسرید تقسیم می‌شوند.

کلسترول خود ۲ زیرگروه دارد که شامل HDL یا کلسترول خوب و LDL یا کلسترول بد است. اگر در فردی HDL پایین باشد، عامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود. در مورد کلسترول، عدد کلی ۲۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر وجود دارد که نباید میزان آن از این حد بالاتر برود. در مورد تری‌گلیسرید عدد ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر ذکر شده است. در مورد HDL هم برای آقایان، باید عددی بالای ۴۰ و برای خانم‌ها بالای ۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد. برای کلسترول LDL نیز حد مطلوب، زیر ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است و بالای ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر نیاز به درمان دارد.

عوارض چربی خون بالا

اگر تری‌گلیسرید بالا و HDL پایین بیاید به‌خصوص مجموع آنها با هم می‌تواند زمینه‌ساز نشانگان متابولیک و بیماری‌های قلبی-عروقی باشد.

نشانگان متابولیک ۵ مشخصه دارد که ۲ مورد مربوط به تری‌گلیسرید بالای ۱۵۰ و HDL پایین و یک مورد مربوط به بالا بودن اندازه دور شکم است. بزرگ بودن دور شکم در افرادی که نشانگان متابولیک دارند، مشترک است و در واقع خود باعث ایجاد اختلال در چربی‌خون می‌شود.

درمان تغذیه ای چربی خون بالا

برای درمان چربی خون بالا، اصلاح تغذیه می تواند راه گشا باشد که می توان رژیم غذایی زیر زا برای کاهش چربی خون بالا استفاده کرد:

  • پرهیز از چربی های مضر مانند روغن های نباتی جامد، مایع و مخصوصا سرخکردنی و کاهش مصرف کلّی روغن در غذا و جایگزینی روغن زیتون و کنجد
  • استفاده از منابع چربی های خوب به میزان کم و کنترل شده (کنجد، زیتون، ماهی، لوبیای سویا، مغز بادام و گردو)
  • پرهیز از گوشت گاو، گوساله، کنسروها، سس مایونز، سوسیس و کالباس، نوشابه، غذای مانده و فریزری
  • مصرف سبزیجات متناسب با مزاج بطور مرتّب با غذای روزانه (مانند سبزی پلو، آش، سوپ سبزیجات، سبزی خوردن کنار غذا، سالاد کاهو و هویج رنده شده با کمی آبلیموترش تازه و روغن زیتون)
  • مصرف میوه تازه فصل متناسب با مزاج در بین وعده ها
  • پرهیز از مصرف زیاد نشاسته ها که در بدن تبدیل به چربی می شوند (مانند نان، برنج و سیب زمینی)
  • اضافه کردن سبوس به برنج و مصرف غلّات سبوسدار
  • مصرف حبوبات با غلّات(مانند لوبیاپلو، عدس پلو و….).

منبع: دکتر سلام. دانشنامه سلامت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme