خانه / درمان هاي بيماريهاي قلبي / درمان هاي غيرجراحي / امگا 3 در پیشگیری از بیماری های قلبی

امگا 3 در پیشگیری از بیماری های قلبی

اثر اصلی امگا 3  بر روی قلب هنوز تحت بررسی است، اما شواهد موجود نشان می‌دهند که اسیدهای چرب سبب کند شدن تشکیل پلاک در سرخرگها می شوند، سطوح تری‌گلسیرید را پائین می آورند، فشارخون راکاهش می‌دهند و منجر به کاسته شدن از خطر ایجاد اختلال ریتم قلبی می‌شوند که خود سبب مرگ قلبی ناگهانی می‌شود.

تمامی حیوانات دریایی حاوی امگا 3هستند اما بیش‌ترین میزان آن در ماهی‌تن، ماهی‌آزاد، ساردین، ماهی کفال و ماهی سفید وجود دارد.
فقط حیوانات دریایی دارای امگا 3 نیستند. شما می‌توانید امگا 3 را درانواع غذاهای حاوی سویا بیابید. همچنین درکانولا (کلزا)، گردو و بذرکتان و در روغن این مواد غذایی نیز وجود دارد. این غذاها حاوی اسید آلفالینولئیک هستند (LNA) که یک‌نوع اسید می‌باشد که در بدن شما تبدیل به اسیدهای چرب امگا 3 می‌شود و می توانند به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کنند.
میزان مطلوب استفاده از امگا 3برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و کاهش فشار خون مشخص نیست اما مصرف روزانه 5/0 تا 8/1 گرم از امگا3ها ممکن است یک اثر پیشگیرانه داشته باشد. مصرف روزانه 5/1 تا 3 گرم از LNA ها ممکن است مفید باشد. مصرف هفته‌ای دو وعده غذایی شامل ماهی این مقادیر مفید امگا 3 را تأمین می‌کند.
همچنین مکمل‌های اسیدهای چرب امگا 3 همان‌گونه که در تحقیقات اخیر نشان داده شده است، موجب کاهش خطر بیماری قلبی‌عروقی می‌شوند. ولی ممکن است بهتر باشد که این مواد را در غذا مصرف کنید. اگر شما در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری هستید یا دارای تری‌گلسیرید خیلی بالا می‌باشید، می‌توانید با پزشک متخصص قلب و عروق در مورد مصرف این مکمل‌ها مشورت کنید.

مطالعه مقاله تشخیص و درمان بیماری های قلبی

منبع: بیمارستان شهید رجایی

theme