خانه / انواع بيماريهاي قلبي / سکته قلبی / علائم انفارکتوس قلب

علائم انفارکتوس قلب

انفارکتوس قلبی نیز مانند آنژین، ناشی از وجود اشکال در سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب است که معمولا سرخرگ‌ها تنگ می‌شوند. اگرچه در بروز علائم فوری با یکدیگر تفاوت دارند سال‌های متوالی این تردید وجود داشت که آیا انفارکتوس، در اثر مداومت تنگی سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب (عروق کرونر) اتفاق می‌افتد و یا در اثر ایجاد لخته در داخل رگ‌های بیمار شده رخ می‌دهد.
سکته قلبی در اصطلاح پزشکی ام‌آی و یا انفارکتوس میوکارد عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب میوکارد است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی‌می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی درد قفسه سینه نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز تعویض رگ مسدود شده استفاده می‌شود. سکته قلبی نوعی عارضۀ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد.

نشانه های انفارکتوس قلبی

یک درد موضعی قفسه سینه که در مرکز قفسه صدری(سینه) با قابلیت انتشار به‌طرف آرواره، بازوها، پشت و گردن، سمپتوم ویژه در ام‌آی است و بیشتر از ۲۰ دقیقه طول‌می‌کشد.

علامت مشخصه انفارکتوس قلبی، احساس درد در ناحیه قلب است. درد به‌طور معمول در وسط قفسه سینه احساس می‌شود و عیناً مانند درد آنژین است، با این‌تفاوت که مدت آن طولانی‌تر است (معمولاً بین ۲۰ دقیقه تا شش ساعت طول می‌کشد) دردی که در حدود ۲۴ ساعت ادامه یابد بعید است که ناشی از انفارکتوس باشد. درد انفارکتوس قلبی ممکن است بسیار شدید و همراه با تعریق و اضطراب باشد؛ ضمناً با تغییر وضعیت یا تنفس عمیق، تغییری در درد ایجاد نمی‌شود. انفارکتوس، در بعضی اوقات با تنگی نفس همراه است. برخلاف تصور عمومی، بیهوشی، یک حالت طبیعی به دنبال انفارکتوس میوکارد نیست. درد ممکن است به اندازه‌ای شدید باشد که بیمار مجبور شود، ‌دراز بکشد، و موقتاً قادر به صحبت کردن نباشد، اما هنوز هوشیار است. اگر بیمار در این مرحله، واقعاً بیهوش شود، حتماً علت دیگری غیر از عارضه انفارکتوس قلبی داشته و یا اینکه اساساً تشخیص انفارکتوس، درست نبوده است. عوارضی مانند: سرگیجه از علائم ثانویه انفارکتوس قلبی است.

یکی از علائم سکته قلبی و انفارکتوس قلبی شروع درد قفسه سینه است که این درد قفسه سینه می‌تواند متنوع باشد و گاه به شکل درد زیر جناق سینه یا ریشه گردن و دست‌ها بویژه دست چپ و گاهی همزمان در هر دو دست و کتف و شانه بروز می‌کند. در مواردی که فرد دچار سکته قلبی می‌شود ، درد ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و گستره درد ممکن است به صورت سنگینی یا خنجری یا احساس فشردگی در قفسه سینه خود را نشان دهد.
دردهای سکته قلبی معمولا با سایر علائمی همچون تعریق شدید و احساس سردی در تمام نقاط بدن که ناشی از تحریک قوه سمپاتیک است ، همراه می‌باشد. در این موارد همچنین افراد دچار احساس ترس، نگرانی و بی‌قراری، تپش قلب و افت فشار خون و گاه نیز افزایش فشار خون می‌شوند. متاسفانه در بعضی افراد همچون دیابتی‌ها، سالمندان، افرادی که دارای سابقه طولانی مدت فشار خون هستند، افرادی که اعتیاد شدید دارند، خانم‌های خیلی چاق و سیگاری‌های حرفه‌ای درد ناشی از سکته احساس نمی‌شود.

اغلب موارد علائم این سکته‌ها با بیماری گاستریت یا التهاب معده اشتباه گرفته می‌شود که این امر بسیار خطرناک است زیرا در این موارد این علائم نشان‌دهنده سکته قلبی است که بیمار بلافاصله باید به مرکز درمانی مراجعه کرده تا منطقه سکته رد شود. عرق‌های سرد مداوم، حالت تهوع شدید و بویژه درد شدید معده از علائم اصلی سکته‌های خفیف قلبی بویژه سکته‌هایی است که در بخش تحتانی قلب رخ می‌دهد. بویژه در افرادی که مبتلا به دیابت هستند سکته‌های سطح تحتانی قلب شایع‌تر است که در اغلب موارد درد ناشی از این سکته‌ها در معده بروز می‌کند.

افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند الزامی است که علاوه بر پزشک متخصص قلب همواره تحت نظر متخصص گوارش و کبد هم قرار داشته باشند تا از ایجاد ناهنجاری‌های گوارشی بویژه زخم و درد معده، التهاب معده و هرگونه اختلال در کار معده در امان باشند.

آشنایی با درمان انفارکتوس قلبی (کلیک کنید)

منبع: روزنامه پزشکی ایران. قلب و علم