درمان آنژین پرینزمتال

آنژین، نشانه ای از بیماری عروق کرونر است که سبب درد قفسه سینه شده و با فشار، سنگینی، درد و سفتی قفسه سینه همراه است و ناشی از کاهش جریان خون به عضله قلب می باشد. آنژین را با نام آنژین صدری نیز میشناسند که میتواند در محدوده زمانی معین و یا ناگهانی اتفاق بیفتد. آنژین نسبتاً بین همه افراد شایع است ولی تمایز آن از سایر دردهای قفسه سینه مانند درد ناشی از سوء هاضمه و … مشکل است. بنابراین توصیه می شود در صورت داشتن درد ناشناخته ای در قفسه سینه خود تحت مشاوره پزشکی قرار بگیرید.

نوع دیگر آنژین، آنژین پرینزمتال یا متغیر می باشد. این نوع آنژین به علت انقباض عروقی که باعث تنگ شدن عروق کرونری می شود و جریان خون به قلب را کاهش می دهد بوجود می آید.

آنژین پرینزمتال، به علت انقباض (اسپاسم) عروق کرونر می باشد. اسپاسم باعث می شود به طور موقت، کاهش چشمگیر قطر عروق کرونر، و در نتیجه محرومیت از اکسیژن عضله قلب (ایسکمی میوکارد) است. اسپاسم ممکن است منجر به درد قفسه سینه (آنژین صدری)، نامنظم شدن ضربان قلب (آریتمی)، حمله قلبی (انفارکتوس حاد میوکارد)، و یا مرگ ناگهانی شود.

افراد ابتدا باید قادر به تشخیص و ارتباط با علائم درد آنژین پرینزمتال درست باشد. درمانگر فیزیکی و یا دیگر پرسنل مراقبت های بهداشتی آگاه در درمان انواع مختلفی از آنژین ممکن است یک مقیاس به رتبه علائم آنژین پرینزمتال برای تعیین مقدار و شدت ورزش تجویز و برای فرد به برقراری ارتباط سطح نشانه ها استفاده کنید

روشهای زیادی برای درمان آنژین پرینزمتال، از جمله تغییر در شیوه زندگی، داروها، آنژیوپلاستی و استنت گذاری، و یا عمل جراحی بای پس عروق کرونر وجود دارد. اهداف درمان عبارتند از کاهش شدت علایم و خطر ابتلاء به حمله قلبی و مرگ.

منبع: دکتر سلام