ورزش های غیر هوازی و بیماری های قلبی

ورزش های غير هوازی ، فعاليت هايي هستند كه مصرف انرژي بدون دخالت اكسيژن انجام مي شود.

ورزش های غیرهوازی براى بيماران مبتلا به بيماری های قلبی مناسب نيست . پس از انجام اين فعاليت ها، به علت واكنش انجام شده بدون حضور اكسيژن ، در داخل سلول و عضله، ماده اي به نام اسيد لاكتيك تجمع مي يابد كه موجب خستگي عضله و حتي درد خواهد شد . در فعاليت هايي كه احتياج به سرعت عمل و واكنش سريع و قدرت بالا دارند و نياز به كارايي لحظه اي حداكثر طي 2 تا 3 دقيقه وجود دارد، اين مسير توليد انرژي طي مي شود.

ميزان فعاليت بدني توصيه شده براي سلامت براساس نظر سازمان جهاني بهداشت، 30 دقيقه فعاليت بدني با شدت متوسط براي حداقل 5 بار در هفته (حدود 150 دقيقه ورزش با شدت متوسط ) و يا 25 دقيقه فعاليت شديد حداقل 3 بار در هفته ( 75 دقيقه با شدت زياد يا شديد ) براي بزرگسالان توصيه مي شود. البته هرچه ميزان فعاليت بيشتر باشد اثرات مفيد فعالیت های ورزشی بر قلب و عروق بيشتر خواهد بود. در صورت عدم امكان فعاليت براساس تعاريف فوق، به جاي رعايت توالي 30 دقيقه انجام سه دوره 10 دقيقه اي فعاليت بدني در طول روز نيز تقريبا همان اثرات مطلوب را خواهد داشت.

برنامه های ورزشی برای تقویت عضله قلب

در برنامه های ورزشی برای تقویت عضله قلب همراه با ورزش هاي هوازي بايد براي ورزش هاي مقاومتي و قدرتي (مانند حركاتي كه باعث انقباض با قدرت عضله مي شوند) نيز زماني را اختصاص داد. اين حركات موجب تقويت ساختمان اسكلتي عضلاني شده و به ميزان 2 تا 3 بار در هفته جهت افزايش استقامت عضلات و انعطاف پذيري مطلوب بدن مي شوند. با داشتن عضلات قوي و كارايي خوب ، فشار بر قلب و عروق نيز كمتر خواهد شد .

در ورزش هاي قدرتي عضلات بزرگ شامل عضلات جلو و پشت ران و ساق همچنين عضلات سينه اي، شانه اي و زير بغل و بازو به صورت آگاهانه و به منظور افزايش قدرت آن ها منقبض مي شوند. افزايش تدريجي شدت فعاليت ها و نرمش قبل و بعد از انجام فعاليت ورزشي به منظور گرم كردن و سرد كردن تدريجي بدن ضروري است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme