ورزش قلبی

به توصیه های زیر توجه کنید تا حین ورزش قلبی آسیب نبینید:

رعایت این نکات برای هر کسی که ورزش قلبی می کند، با هر سن و سال، شرایط و شدت ورزش قلبی مفید و کمک کننده است. – قبل از شروع ورزش قلبی بدنتان را خوب گرم کنید و هنگامی که می خواهید ورزش قلبی را تمام کنید، آهسته و کم کم از شدت ورزش قلبی بکاهید.

- اگر سرما خورده اید، ورزش قلبی کردن مانعی ندارد ولی به حالات خود دقت کنید و مطابق با شرایط خود جوری ورزش قلبی کنید که حالتان بدتر نشود. اگر حین بیماری حرکات سخت و شدید انجام دهید، ممکن است سیستم ایمنی بدن تان ضعیف شود.

- حداقل دو ساعت پس از غذا خوردن ورزش قلبی کنید. ورزش قلبی بلافاصله بعد از غذا خوردن برای بدن مضر است.

- وقتی در هوای گرم و مرطوب ورزش قلبی می کنید، دقت کنید و مراقب باشید که گرما زده نشوید. سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، غش کردن، گرفتگی عضلات یا تپش قلب، علائم گرمازدگی هستند.

- در سربالایی ها سرعت ورزش قلبی خود را کم کنید.

- وقتی می خواهید ورزش قلبی کنید لباس راحت بپوشید؛ لباسی که برای آب و هوای محلی که در آن ورزش می کنید مناسب باشد. وقتی هوا سرد است لباسی بپوشید که یک لایه داخلی از جنس الیاف مصنوعی سبک داشته و لایه میانی در صورت لزوم عایق سرما باشد. همچنین لایه بیرونی آن آزاد و کمی گشاد باشد که از بدن شما در مقابل سرما محافظت کند. همچنین مخلوطی از الیاف مصنوعی مناسب نیز در آن به کار رفته باشد که در گرما بتواند رطوبت پوست شما را جذب کند.

- کفشی بپوشید که برای نوع ورزش قلبی که انجام می دهید طراحی شده باشد و مرتب آن را عوض کنید.

- در انجام ورزش قلبی بیش از حد خودتان را خسته نکنید. به حالات بدن تان توجه کنید و هر وقت احساس ناراحتی کردید، دست نگه دارید. یادتان باشد متعادل ورزش قلبی کنید؛ یعنی خیلی به خودتان آسان نگیرید و بدن تان را به فعالیت و تحرکی بیش از معمول وادارید ولی نباید احساس ناراحتی کنید که مجبور شوید دست نگه دارید.

- همیشه یادتان باشد که قبل، بعد و هنگام ورزش قلبی مقدار زیادی آب بنوشید. اگر حین ورزش قلبی وزن کم کنید، به این معناست که به قدر کافی آب ننوشیده اید.

اگر حین ورزش قلبی یکی از حالات  زیر به شما دست داد، فوراً ورزش قلبی را قطع کرده به پزشک مراجعه کنید:

- احساس درد، گرفتگی، سفتی و گرفتگی عضلات یا احساس سنگینی در بالاتنه.

- غش کردن یا از دست دادن هوشیاری- تنگی نفس که بیش از ۵ دقیقه طول بکشد یا احساس کنید که با نفس کشیدن از سینه تان صدای ویز می شنوید

- درد عضلانی یا مفصلی.

ورزش مناسب برای قلب

در حال حاضر وضع سلامتی شما چطور است؟ اگر مدتی تحرک نداشته اید و ورزش قلبی نکرده اید، نه تنها واقع بینانه نیست که روز اول ۸ کیلومتر بدوید، بلکه برای قلب شما نیز خطرناک هست. یادتان باشد که چنین کارهایی ممکن است به قلب تان صدمه بزند. رویکرد کاربردی تر این است که با پیاده روی های کوتاه شروع کنید و به تدریج که وضع سلامت قلبی تان بهتر شد، با شدت بیشتری ورزش قلبی کنید. اگر قبلاً بدن تان صدمه دیده است، یا به بیماری مزمنی مبتلا هستید، پیش از شروع هر نوع ورزش قلبی با پزشک مشورت کنید.

مطالب مرتبط :

درمان فشار خون بالا

ورزش و بیماری قلبی

ورزش و کاهش فشار خون

فواید ورزش برای قلب و عروق

درمان بیماری قلبی با ورزش

منبع: کتاب فشار خون