خانه / تغذيه در بيماريهاي قلبي مختلف / نقش تغذیه در کاهش فشار خون

نقش تغذیه در کاهش فشار خون

برای درمان فشار خون راه‌های غیردارویی نیز وجود دارد. اگر شما به تازگی دچار پرفشاری خون شده‌اید، تغییر شیوه زندگی از جمله یک رژیم غذایی مناسب برای درمان این بیماری می‌توانند بسیار مۆثر باشد. رژیم غذایی می‌تواند تا حدود زیادی، بر فشار خون بالا تاثیر گذاشته  و محققان تاکنون به ارتباطاتی بین سوخت‌وساز مواد غذایی که افراد مصرف می‌کنند و فشار خون آنها پی برده اند.

یکی از مواد غذایی که فشار خون بالا را تا حدود زیادی کاهش می دهد کرفس است. از کرفس به عنوان میان‌وعده لذت ببرید، در کرفس ترکیبی به نام فتالید وجود دارد که عضلات دیواره عروق را شل کرده و فشارخون را کاهش می‌دهد.

مصرف نمک را محدود کنید چرا که سدیم می‌تواند فشارخون را بالا ببرد؛ سوسیس، کالباس، ماهی دودی یا کنسرو شده در آب نمک، کنسرو ماهی تن، برگر‌ها، سس‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا، غذاهای آماده، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم سبب تشدید بیماری می‌شوند. مصرف نمک ما دو برابر پتاسیم است. از پتاسیم استفاده کنید، مواد غنی از پتاسیم یعنی میوه‌ها شامل موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، هلو، انگور و آلو و سبزی‌ها شامل سیب‌زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه‌فرنگی می‌توانند نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون داشته باشد.

میوه‌ها و سبزی‌ها به نسبت محصولات حیوانی دارای مقادیر کمتری سدیم هستند، به همین علت فشارخون گیاه‌خواران از گوشت‌خواران کمتر است.

به میزان کافی منیزیم دریافت کنید، بین دریافت منیزیم و بروز پرفشاری خون، سکته و فشارخون بارداری، ارتباط معکوسی برقرار است. منابع غنی از منیزیم مانند غلات سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، آجیل، اسفناج و شیر سبب کاهش فشارخون بالا می‌شوند.

شیر را فراموش نکنید، منابع غنی کلسیم مانند شیر، سبب کاهش فشارخون می‌شوند. سایر منابع خوب کلسیم که شامل ماست، پنیر و خانواده کلم است همچنین از سیب‌زمینی غافل نشوید. این سبزی نشاسته‌ای علاوه بر پتاسیم دارای یک ترکیب کاهنده فشارخون به نام کوکوآمین است.

ماهی‌های آب سرد مانند سالمون، تون آزاد و قزل‌آلا، منابع غنی امگا 3 هستند که می‌توانند باعث کاهش فشارخون شوند بنابراین اگر اهل ماهی نیستید، حداقل از تخم‌مرغ‌های غنی‌شده با امگا 3 بهره بگیرید.

ادویه‌ها را فراموش نکنید، استفاده از ادویه‌ها نه تنها مزه غذاهای کم نمک را بهتر می‌کند، بلکه برخی از آن‌ها سبب کاهش فشارخون می‌شوند. زعفران، فلفل سیاه، پونه، ریحان و ترخون نمونه‌هایی از آن‌ها هستند.

مصرف روزانه سیر را فراموش نکنید، سیر دارای ترکیب آلیسین بوده و مصرف مکمل سیر به اندازه داروهای کاهنده فشارخون موثر است.

در صورت داشتن اضافه‌وزن، وزن خود را کم کنید. رسیدن به وزن سلامت و حفظ آن می‌تواند به کنترل بیماری فشارخون کمک کند چرا که پرخوری و بی‌تحرکی باعث افزایش وزن می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme