رژیم غذایی در کاهش فشار خون

DASH خلاصه عبارت"رویکرد رژیمی جهت توقف فشارخون بالا" می‌باشد. رژیم DASH (رژیم غذایی در کاهش فشار خون)، حاوی مقادیر پایینی از چربی اشباع، کلسترول، چربی کل و سدیم (نمک) است.
در رژیم غذایی کاهش دهنده فشار خون (DASH) به استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم‌چرب تأکید می‌شود. رژیم غذایی DASH حاوی غلات سبوس‌دار، ماهی، مرغ و تنقلات می‌باشد و بر اساس آن باید گوشت قرمز و شیرینی جات کمتری مصرف نمود. اکثر تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی DASH  بهتر از سایر برنامه‌های غذایی درکاهش فشارخون‌ به بیشتر بیماران کمک می‌کند. اکثر افرادیکه به مدت یک ماه به این برنامه پای‌بند می‌مانند،  به شکل قابل توجهی فشارخون خود را کاهش می‌دهند و این اثر تا زمانی‌که به این رژیم غذایی پای‌بند هستند، باقی می‌ماند. رژیم‌غذایی   DASHهمچنین در افرادی‌که فشار خون طبیعی دارند اما می‌خواهند مانع از افزایش آن شوند نیز مفید است. در تمامی افراد، همراه با پیروی از رژیم غذایی DASH می‌توان سایر تغییرات سالم در شیوه زندگی نظیر ورزش کردن و ترک سیگار را آغاز نمود و یا آنها را ادامه داد.
پیروی از رژیم غذایی DASH سبب می‌شود که برخی از افراد نیاز به مصرف دارو برای کاهش فشار خون نداشته باشند یا از داروهای کمتری نسبت به حالت عدم پیروی از رژیم غذایی DASH استفاده نمایند. شما نباید هیچیک از داروهای مصرفی خود را قطع نموده یا مقدار آن ‌را بدون هماهنگی با پزشک خود کاهش دهید.
رژیم غذایی کاهش دهنده فشار خون (DASH) بر روی دو هدف: برنامه‌غذایی و کاهش میزان مصرف نمک جهت درمان فشارخون‌بالا استوار می باشد. این رژیم غذایی کاهش دهنده فشار خون را می‌توان با سطوح مختلف نمک بسته به حساسیت فرد به نمک تطبیق داد. درصورت مصرف کمترین مقادیر سدیم، کاهش‌فشارخون در بیشترین حد خود خواهد بود (مصرف mg 1500 یا کمتر سدیم در رژیم غذایی روزانه).
می‌شوند که تنها گاهی پزشکان جزو آن‌ها می‌باشند. ولی در مورد رژیم غذایی DASH می‌توان مطمئن بود که اثربخشی این رژیم غذایی در بسیاری از تحقیقات دانشگاهی در برخی از مراکز معتبر پزشکی تایید شده است.
این مسأله که رژیم غذایی کاهش دهنده فشار خون (DASH)، کاهش مصرف سدیم و نمک را شامل می‌شود یک رویکرد قابل توجه درمانی برای فشارخون‌بالا در بسیاری از موارد می‌باشد:
• این رژیم در بسیاری از افراد مبتلا و غیرمبتلا به فشارخون‌بالا، جوانان و سالمندان، مردان و زنان، سیاه‌پوستان و سایر نژادها، چاق‌ها ولاغرها، افراد فعال و غیرفعال، مفید است.
• این رژیم در کاهش‌فشارخون موثرتر از سایر رژیم‌های غذایی سالم قلبی است و نوع کم سدیم رژیم غذایی در کاهش فشار خون (DASH) موثرتر از سایر رژیم‌های غذایی کم سدیم می‌باشد.
• پیروی از این برنامه غذایی در کاهش فشار خون اثر سریعی دارد، پس از حدود 2 تا 4 هفته کاهش فشارخون رخ می‌دهد. علاوه برتأثیر تغذیه درکاهش فشار خون، این رژیم غذایی همچنین سبب کاهش سطح کلسترول نیز می‌شود که این امرعامل موثری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد.
برنامه غذایی کاهش دهنده فشار خون (DASH) سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌باشد (روزانه8 واحد غذایی یا بیشتر). میوه‌ها و سبزیجات تازه حاوی نمک کمتری هستند و پتاسیم، کلسیم و منیزیم فراوانی دارند. غلات و محصولات غله‌ای یکی دیگر از اجزای اصلی این رژیم غذایی در کاهش فشار خون هستند هستند (روزانه 7 تا 8 واحد غذایی). غلات و محصولات غله‌ای فیبر و انرژی کافی را تأمین می‌کنند . در این برنامه‌غذایی همانند سدیم مصرف گوشت قرمز، شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین جهت کاهش میزان دریافت قند و چربی، محدود شده است. این برنامه به شما آموزش می‌دهد که چگونگی کاهش مصرف نمک را از طریق عدم مصرف غذاهای فرآوری شده که یکی از منابع اصلی نمک می‌باشند، را به شما می آموزد.
در رژیم غذایی کاهش دهنده فشار خون (DASH) نیز مانند تمام رژیم‌های غذایی، ممکن است درطی یک وعده یا در طول یک روز تعداد واحدهای غذایی مصرفی از تعداد واحدهای غذایی توصیه شده بیشتر شود. در نتیجه ممکن است در یک روز نسبت به سایر روزها سدیم بیشتری مصرف کنید، اما نکته مهم این است که مقدار میانگین مصرفی طی چندین روز یا یک هفته باید نزدیک به مقدار توصیه شده باشد تا برای سلامتی شما مفید باشد.
همچنین باید بخاطر داشته باشید که اگر پزشک داروهایی را برای فشارخون‌بالای شما تجویز کرده است، نباید بدون مشورت با وی مصرف آن‌ را قطع کنید. اگر احساس می‌کنید که رژیم غذایی کاهش دهنده فشار خون (DASH) (یا هررژیم غذایی دیگری) سبب کاهش‌فشارخون شما شده‌است‌، در مطب پزشک فشارخون خود را اندازه‌ بگیرید و در مورد آن با پزشک خود مشورت نمایید.

مشاهده مقاله درمان فشار خون بالا

منبع: بیمارستان شهید رجایی

theme