خانه / کسترول خون / کلسترول و انواع آن

کلسترول و انواع آن

کلسترول خون چیست؟

کلسترول نوعی از لیپیدها (چربی ها) است که بدن برای مقاصد گوناگونی از آن استفاده می کند. غشای دور سلول ها از کلسترول ساخته شده و در واقع کلسترول خون مانند پوسته ای سلول ها را احاطه کرده است. کلسترول برای ساخت اسیدهای صفراوی به کار می رود که به بدن کمک می کنند غذاها را هضم و جذب کند. همچنین کلسترول خون ماده اولیه مهمی برای ساخت ویتامین D و تعدادی از هورمون هاست که هورمون های تستوسترون و استروژن از این جمله اند. در واقع وجود این مقدار کلسترول خون برای عملکرد صحیح بدن حیاتی است که بدن ما سطوح آن را تنظیم می کند و به آن سطح سرمی کلسترول یا کلسترول خون می گویند.

کلسترول رژیمی چیست؟

وقتی بدن ما نتواند فقط از غذاهایی که می خوریم کلسترول خون مورد نیازش را دریافت کند، خودش آن را می سازد. متخصصان تغذیه برای متمایز کردن این دو نوع کلسترول خون ، کلسترولی که ما از طریق خوردن به بدنمان می رسانیم، را کلسترول رژیمی می نامند. بدن اکثر افراد بیش از مقدار مورد نیاز آن ها کلسترول رژیمی می سازد و این افراد می توانند با نخوردن غذاهایی که کلسترول خون را بالا می برند جلوی افزایش بیش از اندازه و بیماری زای کلسترول رژیمی خون شان را بگیرند. غذاهایی که میزان چربی های اشباع و چربی های ترانس در آن ها خیلی زیاد است، باعث افزایش کلسترول رژیمی در خون می شوند. جریان خون مسیری است که مقادیر کافی کلسترول و دیگر چربی ها (لیپیدها) از طریق آن به تمام سلول های بدن می رسند. این فرآیند به این سادگی ها هم که فکر می کنید نیست. همان طور که آب و روغن با یکدیگر مخلوط نمی شوند، لیپیدها ، کسترول و خون نیز با هم مخلوط نمی شوند. برای حل این مشکل بدن چربی را به شکل بسته هایی در می آورد که می توانند به پروتئین وصل شوند، به آسانی با خون مخلوط شوند و همراه آن در بدن به گردش درآیند. این بسته های کوچک را لیپوپروتئین می نامند (لیپید به اضافه پروتئین).

کلسترول تری گلیسیرید

بیشتر چربی غیر کلسترولی که در ذرات لیپوپروتئین یافت می شود، تری گلیسیرید است. نام این ذرات بر گرفته از ساختار آن هاست: سه اسید چرب با یک نوع الکل به نام گِلی کِرول پیوند شده اند. کلسترول تری گلیسیرید برای حفظ سلامتی بسیار مهم است چرا که بافت های انرژی مورد نیاز خود را از کلسترول تری گلیسیرید تأمین می کنند ولی تری گلیسیرید بالا برای شریان ها و قلب مضر است. مطابق خطوط راهنمایی که در علم پزشکی برای بررسی میزان کلسترول تری گلیسرید در خون به آن ها استناد می شود، کلسترول تری گلیسیرید کمتر از ۱۵۰ mg/dl نرمال است. رقم کلسترول تری گلیسیرید بین ۱۵۰ تا ۱۹۹ mg/dl در حد مرزی قرار دارد به این معنا که احتمال بالا رفتن کلسترول تری گلیسیرید هست و فرد باید احتیاط کند ۲۰۰ تا ۴۹۹ mg/dl بالاست و بیش از ۵۰۰ mg/dl خیلی بالا محسوب می شود.

کلسترول تام یا کلسترول کلی

کلسترول تام یا کلسترول کلی، مجموع تمام کلسترولی است که در همه لیپوپروتئین ها (LDL و HDL و تری گلیسیرید) در خون حمل می شود. اگر میزان کلسترول تام در خون کمتر از ۲۰۰ mg/dl باشد مطلوب است، ۲۰۰ تا ۲۳۹ mg/dl مرزی است و ۲۴۰ mg/dl و بیشتر خیلی بالا محسوب می شود.

برای مطالعه ” کاهش کلسترول خون با تغذیه ” و ” درمان دارویی کلسترول ” کلیک کنید .

منبع: کتاب فشار خون