خانه / انواع بيماريهاي قلبي / سکته قلبی / عوارض انفارکتوس قلب

عوارض انفارکتوس قلب

انفارکتوس قلب ممکن است در هر حالتی، حتی در هنگام استراحت رخ دهد. همانطور که گفته شد، انفارکتوس در اثر انسداد ناگهانی عروق کرونر پدید می‌آید. سلول‌ها ممکن است در اثر نرسیدن خون اکسیژن‌دار، به‌طور دائم خراب شوند. در بعضی مواقع، انفارکتوس ممکن است در اثر هیجانات به‌دنبال کار بدنی رخ ‌دهد که در این‌گونه موارد، معمولاً سلول‌ها خیلی زود خراب می‌شوند و ورزش فقط عامل مستعد کننده این رویداد است.

انفارکتوس قلب فرآیندی است که در آن قسمت هایی از عضله قلب بعلت کاهش خونگیری و کاهش جریان خون کرونری از بین می رود. علت کاهش جریان خون، تنگی عروق کرونر بعلت آترواسکلروز یا انسداد کامل عروق توسط آمبولی یا ترومبوز است. شوک و خونریزی نیز باعث کاهش جریان خون کرونری می شوند.‏

سکته قلبی یا انفارکتوس قلبی عبارت است از صدمه به قسمتی از عضله قلب ،که بعلت انسداد در رگهای کرونری (رگهای تغذیه کننده عضله قلب )و از بین رفتن جریان خون در آن قسمت اتفاق می افتد لخته درون رگ کرونری جریان خون و اکسیژن رسانی به عضله قلبی را مختل می کند،که سبب مرگ سلولهای قلبی در آن ناحیه می شود.ماهیچه قلبی آسیب دیده توانایی خود برای انقباض از دست می دهد،و عضله قلبی باقیمانده برای جبران منطقه آسیب دیده واردعمل خواهد شد. گاهی ،استرس شدید ناگهانی می تواند یک حمله قلبی را شروع کند .

عوارض‌ احتمالی‌ انفارکتوس قلبی

۱. نامنظم‌ بودن‌ ضرباهنگ‌ قلب‌ شوک‌؛ التهاب‌ پرده‌های‌ دور قلب‌
۲. نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌
۳. جمع‌ شدن‌ مایع‌ در فضای‌ دور ریه‌ها
۴. لخته‌ شدن‌ خون‌ در سیاهرگ‌های‌ عمقی‌
۵. آمبولی‌ ریوی‌
۶. پاره‌ شدن‌ دیواره‌ بین‌ بطنی‌ یا دیواره‌ خارجی‌ قلب‌
۷. آنوریسم‌ (بیرون‌زدگی‌) دیواره‌ بطن‌
۸. خطر حمله‌ قلبی‌ در آینده‌

حمله قلبی یا انفارکتوس قلب عبارت است از مرگ سلول های عضلانی قلب در اثر کاهش یا توقف جریان خون سرخرگ های قلب . غالباً در افراد بالای ۴۰ سال رخ می دهد. این بیماری در مردان شایع تر است ، اما میزان بروز آن در خانم ها نیز رو به افزایش گذاشته است .

آشنایی با درمان انفارکتوس قلبی(کلیک کنید)

منبع: ویستا. روزنامه پزشکی ایران. پزشکان ایران