خانه / روش هاي تشخيصي بيماريهاي قلبي / سي تي اسكن / تصویربرداری از قفسه سینه با استفاده از اشعه ایکس

تصویربرداری از قفسه سینه با استفاده از اشعه ایکس

با وجود اینکه روش‌های تصویربرداری پیشرفته زیادی ابداع شده‌اند، ولی گاهی اوقات تصویربرداری ساده قفسه سینه با استفاده از اشعه ایکس، روش مفیدی برای ارزیابی دستگاه قلبی‌عروقی شما می‌باشد. تصویربرداری ساده قفسه سینه با استفاده از اشعه ‌ایکس با عبور دادن مقدار اندک و نسبتاً بی‌خطری از اشعه ایکس، از میان بدن شما بر روی یک قطعه فیلم حساس به اشعه ایکس انجام می‌شود. تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس از قفسه سینه، تصویری از قلب و ریه‌های شما به پزشک ارایه می‌نماید که در این تصویر اندازه و شکل قلب، وجود رسوبات کلسیمی در قلب و وجود احتقان در ریه‌ها مشخص و معلوم می‌شوند. اگر قلبتان بزرگ شده باشد، شکل این بزرگ شدگی ممکن است سرنخ‌هایی در جهت تعیین علت آن به پزشک بدهد. برای مثال تنگی دریچه‌های قلبی، نسبت به بزرگ شدگی ناشی از نارسایی احتقانی قلب، شکل دیگری به قلب می‌دهد .
کلسیم که به وضوح درتصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس دیده می‌شود، گاهی در بافت‌های آسیب دیده تجمع پیدا می‌کند. در قلب، رسوبات کلسیمی ممکن است در یک دریچه، یک سرخرگ یا حتی خود عضله قلب تجمع پیداکنند. در صورت وجود چنین رسوباتی، انجام بررسی‌های بیشتر، ضروری می‌باشد.
عکس قفسه سینه که با استفاده از اشعه ایکس گرفته می‌شود، همچنین تصویر ریه‌های شما را نیز نشان می‌دهد و به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا علایم شما ناشی از بیماری قلبی است یا بیماری ریوی. وجود مایع در بافت ریه (ادم ریوی) ممکن است به این معنا باشد که ضعف قلب در پمپاژ خون، منجر به بازگشت این مایع و در نتیجه احتقان ریه‌ها شده است (نارسایی احتقانی قلب).
انجام یک تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس، آسان و بدون درد است. ممکن است از شما خواسته شود که لباسهایتان را از کمر به بالا درآورید و هرنوع جواهرآلاتی که ممکن است با تصویر تداخل کنند را از خود دور نمایید. باید جلوی دستگاه اشعه ایکس بایستید، دستهایتان را از هم باز کنید و نفستان را در سینه حبس کنید تا تصویر با استفاده از اشعه ایکس گرفته شود (گرفتن این حالت به این دلیل است که تصویر واضحی از قلب و ریه‌ها تشکیل شود).

منبع: سایت بیمارستان رجایی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*