خانه / انواع بيماريهاي قلبي / كارديوميوپاتي ها / بزرگ شدن قلب به علت بیماری های عضله قلب

بزرگ شدن قلب به علت بیماری های عضله قلب

قلب هر فردی به اندازه مشت بسته خود وی می باشد . اگر به هر دلیلی بار اضافه ای برقلب تحمیل شده و یا اینکه بیماری در عضله قلب ایجاد شده و تحت درمان قرار نگیرد، بتدریج قلب بزرگ و گشاد می شود . می توان گفت که بزرگ شدن قلب عارضه ای از بیماریهای دیگر قلبی و یکی از بیماری‌هایی است که به افزایش غیرطبیعی اندازه این عضو حیاتی بدن انسان گفته شده و با مشکلات قلبی ـ عروقی دیگری نیز همراه است.

بزرگ شدن اندازه قلب ۲ نوع است:

نوع اول افزایش ضخامت در عضله (هایپرتروفی) در اثر بار اضافی که به قلب وارد می‌شود ایجاد می‌شود؛ این حالت معمولا دیواره حفره‌های اصلی قلب به اسم بطن‌ها را درگیر می‌کند.

نوع دوم بزرگی قلب در نتیجه افزایش اندازه داخلی یکی از حفره‌های قلب روی می‌دهد (دیلاتاسیون)؛ این بزرگی بسته به علت ایجاد آن ممکن است در یک، دو، یا همه حفره‌های قلبی رخ دهد.

علائم بزرگ شدن قلب به علت بیماری های عضله قلب

افزایش اندازه قلب در افراد مختلف متغیر است و در برخی افراد نشانه‌ای ندارد. با شروع بزرگ شدن قلب و افزایش نیاز به عملکرد قلب نشانه‌هایی به وجود می‌آیند که عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • فشار یا درد قفسه سینه
  • تپش قلب (حالتی که قلب با سرعت بیشتر، قدرت فزاینده‌تر و یا ضربان جهشی می‌‌تپد)
  • ورم پا و زانو
  • سرگیجه یا احساس سبکی در سر
  • کاهش هوشیاری

در اشکال خفیف بزرگ شدن قلب، نشانه‌ها ممکن است تنها در صورت انجام فعالیت‌های ورزشی یا تلاش و تقلای زیاد رخ دهد. در اشکال شدیدتر ممکن است این علایم در هر زمان حتی به هنگام استراحت نیز ظاهر شوند. البته باید گفت دیگر بیماری‌های قلبی و ریوی و سایر بیماری‌ها نیز می‌توانند این نشانه‌ها را به همراه داشته باشند و به بزرگ شدن قلب اختصاص ندارند.

آشنایی با درمان بیماری های عضله قلب (کلیک کنید)

منبع: تبیان. علوم پزشکی کرمانشاه. باشگاه خبرنگاران جوان