خانه / انواع بيماريهاي قلبي / سکته قلبی / انفارکتوس عضله قلب

انفارکتوس عضله قلب

حمله قلبى یا انفارکتوس قلبی هنگامى بروز مى‌کند که یک یا چند شریان کرونرى یا شاخه‌هاى آنها مسدود شود و در نتیجه خون نتواند به عضله قلب برسد. بدون اکسیژن و مواد مغذّى عضلهٔ قلبى مبتلا مى‌میرد (انفارکتوس عضله قلب). علت شایع حملهٔ قلبى تشکیل تدریجى لخته خون (ترومبوز) روى یک تودهٔ آترواسکلروزى (آتروما) است که قبلاً به‌طور نسبى رگ را مسدود کرده است. وقتى رگ کاملاً مسدود شد، جریان خون قلب به‌سرعت متوقف مى‌شود.

عضلهٔ مرده و آسیب‌دیده‌اى که در اثر حمله قلبى باقى مى‌ماند باعث مى‌شود قلب بخشى از کارآئى خود را از دست بدهد، زیرا میزان خونى که قلب تلمبه مى‌کند به انقباض عضلانى وابسته است. هنگامى که بیش از ۵۰ درصد عضله قلب از بین برود به‌علت آثار نامطلوب حملات قلبى یا انفارکتوس جدید-شوک٭ و مرگ پدید مى‌آید زیرا قلب نمى‌تواند براى حفظ حیات خود کافى فراهم کند.

علائم انفارکتوس عضله قلب

علائم انفارکتوس قلبى بستگى به میزان آسیب عضلهٔ قلب دارد. تقریباً در ۲۰ درصد قربانیان هیچ علامتى ظاهر نمى‌شود و از ابتلاء خود به حملهٔ قلبى آگاه نیستند (حملهٔ قلبى خاموش خوانده مى‌شود). بنابراین ممکن است تنها هنگامى متوجهٔ حملهٔ قلبى خود شوید که پزشک شواهدى از یک انفارکتوس قدیمى را در نوار قلبى شما پیدا کند.
عمده‌ترین دلیل ایجاد سکته قلبی یا انفارکتوس عضله قلب بسته شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود. سکته قلبی نوعی عارضه فراگیر است که باعث درگذشتن هزاران تن هر ساله می‌گردد.

در اکثر موارد انفارکتوس میوکارد همراه با تظاهرات معمولی و تی پیک است که تشخیص را آسان می‌سازد. یک درد موضعی قفسه سینه‌ که در مرکز قفسه صدری(سینه) با قابلیت انتشار بطرف آرواره و بازوها پشت و گردن سمپتوم ویژه در ام‌آی است و بیشتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر درمان نشود این درد آزاردهنده و بحرانی است و مدتها بطول می‌انجامد.
گاهی چندین ساعت با مصرف تری‌نیترین مقاومت می‌کند، داروی دوپواترین درد آنژین قلبی را آرام می‌کند. هم‌چنین علائم دیگری که آشکار کننده هستند عبارتند از الکتروکاردیوگرام اورژانس و فوری می‌تواند تشخیص را آسان سازد. در تعداد زیادی از موارد انواع انفارکتوس وجود دارد که بصورت تشویش و اضطراب تظاهر می‌کند.

آشنایی با درمان انفارکتوس قلبی (کلیک کنید)

منبع: آفتاب. باشگاه خبرنگاران جوان