چگونگی کنترل فشار خون

کنترل فشار خون و داستان زندگی جان

جان مردی 48 ساله و متأهل بود که در یک شرکت فعال در زمینه ی محیط زیست به عنوان مدیر عامل کار می کرد. وقتی او 18 ساله بود تشخیص داده بودند که به فشار خون بالا مبتلاست. او نمی توانست داروهای ضدفشار را تحمل کند ولی زمانی که به ما برای کنترل فشار خون مراجعه کرد، آمیلودیپین می خورد. او سابقه خانوادگی فشار خون بالا داشت و والدین و خواهرش نیز به عارضه فشار خون مبتلا بودند. او می گفت: «من مرتب از پزشکم سؤال می کردم که آیا راهی هست که من بدون دارو خوردن بتوانم فشار خونم را پایین بیاورم و فشار خون را کنرل کنم ؟ در نهایت او درباره ی انستیتوی پزشکی جسم- روان (M/BMI) با من صحبت کرد.» جان مبتلا به فشار خون به گفته ی خودش عاشق شیرینی جات بود وزنش بیشتر از 100 کیلو و شاخص توده ی بدنی اش (BMI) 34 بود. ما فهمیدیم برای اینکه فشار خون جان پایین بیاید باید از طریق تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت فیزیکی وزن کم کند. (او مشتاق بود که تکنیک های ریلکسیشن را به کار ببرد، ولی تست ها نشان دادند که استرس او مشکل قابل توجهی به حساب نمی آمد.) این مرد ورزش را دوست داشت ولی چون سرش خیلی شلوغ بود پیدا کردن زمان مناسب برای ورزش کردن خودش یک مشکل بزرگ بود.

همچنین به نظر می رسد او طرفدار سفت و سخت «نابرده رنج گنج میسر نمی شود» بود و عقیده داشت برای اینکه ورزش در کنترل فشار خون نتیجه بدهد باید خیلی شدید ورزش کند. هدف اصلی ما این شد که به او کمک کنیم زمان مناسبی برای ورزش و کنترل فشار خون پیدا کند و همچنین رویکرد او را نسبت به ورزش انعطاف پذیرتر کنیم. وقتی جان وقت پیدا کرد ورزش کند، بسکتبال بازی می کرد، روی دوچرخه ثابت پا می زد و پیاده روی می کرد. همچنین در وقت ناهار به باشگاهی نزدیک محل کارش می رفت و ورزش می کرد. با عمل به دستورات ما او توانست بین سه نوع ورزشی که انجام می داد یعنی ایروبیک، نرمش های انعطاف پذیری و تمرینات قدرتی تعادل برقرار کند.

جان مبتلا به فشار خون همیشه دقت می کرد که باید هر هفته چهار تا پنج بار ایروبیک کار کند و دو تا سه بار هم تمرینات قدرتی انجام دهد و با کمال تعجب فهمید برای کنترل فشار خون که اگر وقت ناهار نتواند به باشگاه برود و ورزش کند، هر جور که شده قبل از شام زمانی برای ورزش با دوچرخه ثابت برای خودش پیدا می کند. لازم بود که رژیم غذایی جان برای فشار خون تغییرات اساسی کند و به سادگی نمی توانستیم بفهمیم باید از کجا شروع کنیم.او باید برای کنترل فشار خون تصمیم می گرفت برای تغییر چه چیزی از رژیم غذایی اش آماده است و تغییر چه چیزی سلامتی اش را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می داد. مسئله خاصی در این بین بود و آن اینکه وقتی او تحت استرس قرار میگرفت، به خوردن غذاهایی که سریع او را سر حال می آوردند، روی می آورد و خوراکی هایی مانند بستنی و شیرینی می خورد که گاهی حتی به یک کاسه در روز هم می رسید. همچنین رژیم غذایی او سرشار از نشاسته های تصفیه شده مانند نان سفید و پاستا به علاوه چربی و مواد قندی بود. در طی این برنامه 13 هفته ای برای فشار خون ، جان بستنی خوردنش را به میزان قابل ملاحظه ای کم کرد و به جای خیلی از غذاهای چرب، شور و شیرینی که قبلاً می خورد، غلات کامل، میوه و سبزیجات را جایگزین کرد (او خیلی زود عادت کردن که قبل از خریدن هر فرآورده ی غذایی برچسب روی آن را بخواند تا بفهمد آن غذا چقدر چربی و سدیم داردو با این کار در جهت کنترل فشار خون کمک بزرگی به خود می کرد). یکی از مهمترین تغییراتی که او در شیوه غذاخوردنش برای کنترل فشار خون اعمال کرد این بود که وقت ناهار در شرکت، غذایی را که از خانه می آورد می خورد، نه غذاهای آماده کافه تریای محل کار. در پایان این برنامه فشار خون جان از به طور متوسط 81/ 161 میلی متر جیوه به 76/ 140 میلی متر جیوه رسید و این در حالی بود که دوز داروی ضدفشار خونی می خورد نیز نصف شده بود. او 5/4 کیلوگرم وزن کم کرد، سایر دوز کمرش تقریباً 6 سانتی متر و دور باسنش تقریباً 4 سانتی متر کم شد.

کنرل فشار خون و تغییر سبک زندگی

ما افراد زیادی را با سبک های مختلف زندگی دیده ایم که حتی خودشان هم از اینکه توانسته اند چه تغییرات بزرگی در زندگی و کنترل فشار خون شان ایجاد کنند مات و متحیر مانده اند. بعضی از آنها خودشان هنوز هم نمی توانند باور کنند که با این تغییرات اندک چه تاثیر شگرفی در کاهش و کنترل فشار خون خود داشته اند ، ولی ما می توانیم. به همین دلیل است که می دانیم این تکنیک های کنترل فشار خون مفید و پاسخگو هستند و این را بارها و بارها ثابت کرده ایم. حال و روز شما چگونه است؟ شما چه تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد خواهید کرد؟ فقط زمانی می توان این را فهمید که ببینیم چقدر برای کنترل فشار خون وقت می گذارید و به این برنامه پایبند می مانید. بیایید همین  حالا شروع کنیم و راهی را در پیش گیریم که می تواند کمک تان کند تا فشار خون تان را کنترل کنید، فشار خون تان را پایین بیاورید.

برای مطالعه " درمان فشار خون بالا " کلیک کنید .

منبع: کتاب فشار خون

theme