فواید ورزش برای قلب و عروق

ورزش نوعي فعاليت بدني سازماندهي شده است كه با هدف بازي و سرگرمي، توانايي بيشتر ، تندرستي و يا تناسب بدني و به صورت حركات منظم، مكرر و يا برنامه ريزي شده انجام مي شود. به هرگونه حركت بدن كه در اثر انقباض و انبساط عضلات اسكلتي بدن ايجاد مي شود و نيازمند صرف ا نرژي است ، فعاليت بدني گفته مي شود.

فعاليت بدني با شدت متوسط و به صورت منظم حداقل 30 دقيقه در روز و حداقل پنج بار در هفته موجب بيشترين فايده براي قلب و عروق مي شود.

تاثیر ورزش بر عضله قلب

فعاليت بدني مناسب و ورزش از دو طريق اثرات مفيد و مثبت خود را بر قلب اعمال مي كند، از يك طرف سبب تقويت عضله قلب مي شود با ضرباني قوي تر، منظم تر و گنجايش بيشتر كه در نتيجه موجب ادامه حيات و زندگي مي شود، از طرفي ديگر فعاليت بدني مناسب موجب تقويت ساير عضلات بدن و با گشاد شدن عروق و افزايش جريان خون و تعداد ضربان قلب ، مانع از تنگي عروق در اثر رسوب مواد چربي در داخل رگ ها (آترواسكلروز) و در نتیجه درمان بیماری های قلبی عروقی مي شود.

انواع فعاليت بدني در زمان كار، استراحت، سرگرمي و تفريح تقسيم مي شود.

واحد مصرف انرژي كالري يا كيلوكالري مي باشد كه براي تعيين ميزان كسب يا دريافت انرژي از طريق خوردن مواد غذايي و يا مصرف يا سوخت انرژي از طريق فعاليت بدني استفاده مي شود. ميزان فعاليت بدني براساس ميزان انرژي مصرف شده در طي يك روز يا يك هفته تعيين مي شود. هر چه ميزان انرژي مصرف شده در طول يك هفته (البته به طور منظم و براي حداقل 6 هفته متوالي ) بيشتر باشد اثرات مفيد آن بر قلب و عروق بيشتر خواهد بود.

فعالیت های بدنی مناسب برای بیماری های قلبی

فعاليت بدني با شدت متوسط فعاليتي است كه منجر به افزايش تعداد ضربان قلب و دفعات تنفس مي شود ولي اين افزايش به حدي نيست كه مانع صحبت كردن فرد شود. بيشترين نتايج سلامت قلبي عروقي از فعاليت بدني با شدت متوسط كه به شكل منظم و هربار حداقل نيم ساعت و حداقل 5 نوبت در هفته انجام مي شود، حاصل مي گردد.

در مقابل، فعاليت بدني شديد، فعاليتي است كه در حين انجام آن، فرد به علت افزايش تعداد دفعات تنفس و نفس نفس زدن نمي تواند به راحتي صحبت كند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme