علت فشار خون چیست؟

در 95 درصد موارد، بیماری فشار خون هیچ دلیل مشخصی ندارد که پزشکان به این موارد بیماری فشار خون اولیه می گویند. 5 درصد باقی مانده ی مبتلایان به فشار خون را افرادی که بیماری کلیوی و فوق کلیوی دارند تشکیل می دهند که پزشکان به این موارد، بیماری فشار خون ثانویه می گویند.

بعضی عوامل ممکن است ابتلا به فشار خون را تسریع کنند. وراثت یکی از این عوامل است که باعث بالا رفتن فشار خون در خانواده ها می شود. فشار خون با افزایش سن بالا می رود، اما این افزایش به علت تغییرات در نحوه ی زندگی افراد نسبی است. بعضی افراد اضافه وزن دارند و با افزایش سن تحرک شان کم می شود. هر دو این عوامل ابتلا به فشار خون را تسریع می کنند. مهم تر این که بالا رفتن فشار خون با بالا رفتن سن در افرادی که غذاهای شور مصرف می کنند، مشهودتر است.

زمینه های نژادی هم در ابتلا به فشار خون نقش دارند. نژاد سیاه پوست آفریقایی که در جوامع غربی زندگی می کنند بیشتر در معرض شیوع بیماری فشار خون بالا هستند تا نژاد سفیدپوست. دلیل این امر این است که احتمال می رود، افراد آفریقایی سیاه پوست مقدار بیشتری نمک مصرف می کنند. به هر حال، پژوهش ها در زمینه مهاجرت نشان می دهند که اگرچه زمینه های نژادی در این مورد نقش دارند، اما عواملی مانند رژیم غذایی و نحوه زندگی افراد مهم تر هستند. افرادی که در جوامع غربی ثروتمند زندگی می کنند، برای ابتلا به فشار خون مستعدتر از افرادی هستند که در جوامع فقیرتر زندگی می کنند.

فشار خون در طول روز تغییر می کند و به طور معمول هنگام ورزش که قلب خون را سریع تر به تمام بدن تلمبه می کند بالاتر می رود. با وجود این، افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، فشار خون شان پایین تر از افراد بی تحرک است. فشار خون در هنگام خواب یا استراحت پایین تر است؛ اما فشار خون با اندازه گیری یک باره تشخیص داده نمی شود. برای تشخیص این که شما مبتلا به فشار خون هستید یا نه، فشار خون شما باید حداقل در دو یا سه نوبت جداگانه، طی دو ماه اندازه گیری شود. اگر فشار خون شما بالای 90/160 میلیمتر جیوه بود شما مبتلا به فشار خون هستید. فشار خون شما باید در حالت نشسته، استراحت و آرامش اندازه گیری شود. اگر فشار خون شما خیلی بالا بود یا در شرایط خاصی بودید (مثل بارداری) اندازه گیری های فوری بیشتری لازم است.

پیشگیری از فشارخون

در بیشتر موارد فشارخون یك بیماری اولیه و بنیادی است و نمی‌توان عامل خاصی برایش یافت و تنها راه درمان فشارخون تغییر روش زندگی و دارو درمانی است. روش صحیح زندگی شامل تغذیه صحیح یعنی خوردن میوه، سبزی و غذاهای دریایی فراوان، فعالیت ورزشی روزانه و جلوگیری از افزایش وزن است كه باعث می‌شود درصد زیادی از افراد به فشارخون مبتلا نشوند و البته در شروع بیماری فشارخون نیز با همین تمهیدات می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

مصرف صحیح نمك نیز یكی از راه‌های كنترل فشارخون است زیرا درصد زیادی از مبتلایان به فشارخون با كم كردن نمك مصرفی می‌توانند تاحد زیادی فشارخونشان را كاهش دهند. برای این منظور اول باید غذاها با نمك كمتری پخته شوند. دوم از مصرف غذاهای شور مثل ترشیجات، خیارشور و... اجتناب شود و سوم برسر سفره از نمكدان استفاده نشود.

متاسفانه بیشتر بیماران مبتلا به فشارخون خیلی دیر متوجه بیماری می‌شوند كه در آن زمان نمی‌توان صرفا با تغییر روش زندگی فشارخون را كنترل كرد و شروع درمان دارویی فشارخون اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. البته در این مرحله نیز تغذیه مناسب و ورزش در كنترل بیماران فشارخون و نیاز كمتر به دارو مفید خواهد بود.

برای مطالعه " درمان فشار خون بالا " کلیک کنید .

منبع: کتاب فشار خون

theme