خانه / درمان هاي بيماريهاي قلبي / تاثیر ورزش بر قلب

تاثیر ورزش بر قلب

ورزش برای سلامت قلب و روان مفید است. یعنی اینکه وقتی ذهن مراقب حالت و احساسات فیزیکی بدن است و اجازه می دهد که این احساسات و حالات، تمرکز و دقت ذهن را افزایش دهند، شما وارد چرخه ای می شوید که در آن از قلب و روان خود بازخوردهایی دریافت می کنید که پایه و اساس و ارتباط قلب - روان است. وقتی قلب و روان بدون هیچ حد و مرزی کنار هم هستند، ممکن است حس کنید که در لحظه هستید. حساب زمان از دست تان در می رود. احساس می کنید بسیار هوشیار هستید و تمرکز حواس خیلی خوبی دارید. در حالی که بدن تان در خارج در حال تحرک است، ذهن تان کاملاً در درون شما و در اختیار شماست. این آرام سازی به وسیله ورزش برای قلب فقط به انجام چند حرکت جسمی محدود نیست. جنب و جوش ها و تنفس های عمیق در ورزش های ایروبیک مانند پیاده روی، دویدن و شنا برای قلب به شما فرصت می دهند که در آن لحظات به آرامش قلبی و روان برسید. انجام تمرینات کششی برای قلب هم با از بین بردن گرفتگی و تنش عضلات همین اثر را دارد. حتی انجام تمرینات قدرتی برای قلب هم اگر با تمرکز حواس روی وزنه ها و بالا و پایین بردن آن ها همراه شود، و قلب متوجه باشد که عضلات چطور به این چالش فیزیکی واکنش نشان می دهند، نیز می تواند چنین اثری روی قلب شما بگذارد. اما ورزش های خاصی مانند یوگا، تای چی و پایلتس برای بهبود عملکرد قلب ، حرکاتی را که گرفتگی و تنش عضلات قلب را بر طرف می کنند در خود دارند ولی حین انجام این تمرینات ورزشی برای قلب روی تمرکز حواس و تن آرامی استرس تأکید می شود. افرادی که این تمرینات ورزشی را برای قلب انجام می دهند، علاوه بر اینکه قدرت عضله قلب ، انعطاف پذیری و تعادل قلب شان بیشتر می شود، می توانند استرس و دردهای جسمی خود را نیز کاهش دهند و در کل احساس سلامتی و شادابی بیشتری کنند. حالا بیایید به این ورزش های ارتباط دهنده قلب و روان نگاهی بیاندازیم.

اثر ورزش یوگا برقلب

ورزش یوگا ریشه در تمرینات معنوی هندیان باستان دارد. ورزش یوگا انواع مختلف دارد. یوگای هاثا که در کشورهای غربی خیلی آموزش داده می شود، تمرکز روی تنفس (پرانایاما) به همراه حرکات بدن به جلو و عقب (آساناس) از اجزای این نوع یوگاست. حرکات ورزش یوگا ، شامل خم شدن به جلو و عقب، چرخش ها، وارونگی، ایستاده و تمرینات تعادلی هستند. انجام یوگا، تنش و گرفتگی عضلاتی قلبی را برطرف می کند، تعادل قلب و بدن شما را افزایش می دهند و کمک تان می کند به آرامش درونی و خود آگاهی بیشتری برسید. افزایش قدرت عضله قلب و سرزندگی هم از مزایای دیگر یوگاست. ورزش یوگا تمرینات قدرتی و کار با وزنه را هم دارد که به افزایش استحکام استخوان های شما کمک می کند. برداشتن وزنه ها در حالت وارونگی، استحکام استخوان های دست، بازوها و تنه را بالا می برد. برخی انواع ورزش یوگا مانند یوگای آشتانگا (در غرب به آن یوگای قدرتی و ورزشی مناسب برای تقویت عضله قلب می گویند) و یوگای بیکرام تمرینات فیزیکی مشکلی دارند.

اثر ورزش تای چی بر قلب

اصل و ریشه این ورزش در هنرهای رزمی چین در بیش از ۷۰۰ سال قبل است. ورزش تای چی از اصل تائویست شکل گرفت که در آن نیروی متعادل زندگی که به آن چی یا کی می گویند، در بدن جریان دارد و مسئول حفظ سلامتی قلب و بدن است. این ورزش یک سری از حرکات آرام و موزون و نرم و راحت برای بهبود عملکرد قلب در خود دارد و برای انجام این ورزش قلبی لازم است که فرد کاملاً تمرکز حواس داشته باشد و لحظه ای این تمرکز به هم نخورد. هدف از این ورزش برای قلب این است که چی در بدن فرد قدرت گیرد و با فعال ولی شل نگه داشتن عضلات و برقراری آرامش ذهنی در عین هشیاری، قلب و روان با هم ارتباط برقرار کنند. انجام تمرینات تای چی انعطاف پذیری و قدرت بدن را نیز افزایش می دهد و از این رو می تواند وضعیت فیزیکی بدن و تعادل فرد را بهبود بخشد. نتایج پژوهشی که در سال ۱۹۹۶ در مجله جامعه طب سالمندی آمریکا به چاپ رسید، نشان داد که میزان افتادن و زمین خوردن و از دست دادن تعادل در افراد سالمندی که در یک برنامه ۱۵ هفته ای انجام تای چی شرکت کرده بودند، ۵۰ درصد کاهش یافت. همچنین پژوهش های دیگر نشان داده اند که انجام تای چی بین ۴ تا ۱۲ ماه به کاهش فشار خون و بهبود وضعیت قلب و ریه ها کمک می کند.

اثر ورزش پایلتس بر قلب

یک بوکسور و مربی تناسب اندام آلمانی به نام ژوزف پایلتس این تکنیک را ابداع و در دهه ۱۹۲۰ آن را در آمریکا معرفی کرد. ورزش پایلتس از یک مجموعه حرکات تشکیل شده که برای افزایش قدرت عضله قلب ، افزایش قد و قوام عضلانی طراحی شده و می توان ان ها را با استفاده از وسایلی مخصوص این ورزش طراحی شده یا به عنوان حرکات زمینی انجام داد. پایه و اساس این ورزش همان تمرکز در یوگا و مدیتیشن در «ذن» است. ورزش پایلتس بر جاذبه زمین تکیه دارد تا بدن قادر شود مقاومت و قدرت مجموعه عضلات قلب خود را به دست آورد.. در این ورزش قلبی، روی تنفس عمیق، موزون، تمرکز، دقت و کنترل و تجسم ذهنی حرکات تأکید می شود تا قدرت و توان قلب، روانی و جسم فرد بیشتر شود.

مطالب مرتبط :

درمان فشار خون بالا

ورزش و بیماری قلبی

ورزش و کاهش فشار خون

فواید ورزش برای قلب و عروق

درمان بیماری قلبی با ورزش

منبع: کتاب فشار خون