بهترین ورزش قلبی

ورزش قلبی – زمان مناسب آن

زمان مناسب برای ورزش قلبی چه زمانی می باشد ؟ محدودیت زمان، مشکل خیلی از کسانی است که می خواهند ورزش قلبی کنند. با تدوین برنامه دقیقی برای تمام هفته شروع کنید و دنبال اوقاتی بگردید که می توانید برای ورزش قلبی کنار بگذارید. آیا می توانید صبح ها نیم ساعت زودتر برای انجام ورزش قلبی بیدار شوید؟ و آیا برای انجام ورزش قلبی لازم است شب زودتر بخوابید؟ واقع بین باشید. اگر می دانید که بعد از شام باید به تکالیف بچه ها رسیدگی کنید، قرار نگذارید که بعد از شام ورزش قلبی کنید. علاوه بر اینکه زمان های مشخصی را به ورزش قلبی اختصاص می دهید، در فرصت های دیگری هم می توانید ورزش قلبی کنید. مثلاً پیاده به خرید بروید یا به جای استفاده از آسانسور، یا پله برقی از پله ها بالا بروید، باغبانی کنید و خودتان چمن بزنید. این دیگر به خلاقیت خودتان بستگی دارد که چطور باطری هایتان را شارژ کنید. در پایان هفته اول، برنامه ورزش قلبی خود را اصلاح کنیدو اوقاتی را که فهمیده اید ورزش قلبی در آن مواقع فایده ای ندارد حذف کنید. خوشبختانه هر قدر بیشتر ورزش قلبی کنید، قدرت قلب تان افزایش می یابد و می توانید بی آنکه بیشتر به خودتان فشار بیاورید، شدیدتر ورزش قلبی کنید، یعنی قادر خواهید بود در همان مدت زمان قبلی بیشتر ورزش قلبی داشته باشید. مثلاً اگر قبلاً در یک بازه ی زمانی مشخص حدود ۵ کیلومتر پیاده روی می کردید، حالا در همان مدت می توانید ۵/۶ کیلومتر راه بروید.

ورزش قلبی و افکار منفی

افکار منفی را دور بریزید: اگر حین ورزش قلبی این افکار به ذهن تان هجوم آورند، صبر کنید. نفس عمیق بکشید و ببینید که این تفکرات مزاحم از چه ناشی شده اند. چه باورها و انتظارات ایده آلی از خودتان و ورزش قلبی باعث می شود که ورزش قلبی نکنید؟ سپس سعی کنید چارچوب های ذهن تان را با افکار مثبت مجدد شکل دهید تا کمک تان کند دوباره کارتان را ادامه دهید و همان روند مثبت قبلی را در پیش گیرید (یادتان باشد که سریع قضاوت کردن و نتیجه گرفتن، ورزش قلبی محسوب نمی شود).

ورزش قلبی و تداوم آن

حتی با اراده ترین و مصمم ترین ورزشکاران هم گاهی می لغزند و به بیراهه می روند. تقریباً هر چیزی می تواند شما را وسوسه کند که ورزش قلبی نکنید. یک سرماخوردگی سخت، مسافرت یا آب و هوای بد. یک لغزش و تنبلی به این معنی نیست که شکست خورده اید و همه چیز خراب شده بلکه نشان می دهد که باید دوباره و فوراً ورزش قلبی را شروع کنید. به همین خاطر است که باید بدانید چطور خود را پیدا کنید . مجدد روند معمول تان را از سر بگیرید. این خیلی مهم است. وقتی مدتی ورزش قلبی نکرده اید، باید وضعیت جسمانی خود را بررسی کنید و دوباره اهدافی برای خود در نظر بگیرید. اگر بیش از دو هفته برنامه ورزش قلبی روزانه تان را قطع کرده اید، انتظار نداشته باشید که مجدد بتوانید از همان نقطه پایانی شروع کنید. چند روز اول ملایم تر ورزش قلبی کنید و به تدریج بیشتر تلاش کنید و شدت ورزش قلبی را افزایش دهید تا بدن بتواند خودش را با این تغییر و چالش وفق دهد. مشکل بزرگتر این است که دوباره همان چارچوب و باورهای ذهنی قبلی را درباره ورزش قلبی در ذهن تان شکل دهید. وقتی تنبلی می کنید، ناامید نشوید و اعتماد به نفس تان را حفظ کنید. به جای اینکه وقت و انرژی خود را احساس گناه کردن تلف کنید، به فکر راهی باشید تا دوباره ورزش قلبی روزانه تان ر اشروع کنید و در همان مسیر قبلی قرار گیرید. وقتی خودتان را پیدا کردید و سیر گذشته را از سر بگیرید، از اینکه آن عادات قبلی چقدر سریع بر می گردد و برای تان عادی می شوند تعجب خواهید کرد.

ورزش قلبی و افزایش انگیزه

در اینجا چند راهکار می خوانید که با استفاده از آن ها می توانید شعله ی انگیزه ی خود را برای انجام ورزش قلبی همچنان روشن نگه دارید:

- خودتان را ببینید که دارید ورزش قلبی می کنید. جنبه هایی از ورزش قلبی را که بیش از همه از آن ها لذت می برید به یاد بیاورید.

- وقتی ورزش قلبی را از سر می گیرید و پس از مدتی به اولین هدف خود می رسید، به خودتان جایزه دهید.

- برای چند نوبت دیگر ورزش قلبی خود، چند دوست و همراه پیدا کنید.

- اگر به نظرتان می رسد که انجام تمام و کمال همه برنامه ورزش قلبی تان خیلی سخت و طاقت فرساست، آن را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و به خودتان اجازه دهید که پس از پایان هر بخش قدری ورزش قلبی را قطع کنید ولی وقتی یک بخش را با موفقیت تمام می کنید، خودتان را تشویق کنید که به جای دست کشیدن از ورزش قلبی ، به سراغ قسمت بعدی بروید.

- به جای اینکه فکر کنید چرا دوست ندارید ورزش قلبی کنید، حواستان را خوب جمع کنید و به حال خوبی که پس از انجام ورزش قلبی خواهید داشت بیاندیشید.

مطالب مرتبط :

درمان فشار خون بالا

ورزش و بیماری قلبی

ورزش و کاهش فشار خون

فواید ورزش برای قلب و عروق

درمان بیماری قلبی با ورزش

منبع: کتاب فشار خون