خانه / تغذيه در بيماريهاي قلبي مختلف / منابع غذایی اسیدهای چرب غیر اشباع

منابع غذایی اسیدهای چرب غیر اشباع

نوعي از اسيدهاي چرب غيراشباع در روغن زيتون، روغن بادام زميني و بيشتر مغزها وجود دارد و با جايگزيني آن ها به جاي اسيدهاي چرب اشباع، سطح كلسترول ، سطح LDL و تری گليسيريدهاي سرم كاهش مي يابد. بر اين اساس است كه پايين بودن شيوع بيماری های قلبی عروقی در كشورهاي مديترانه اي را ناشي از مصرف بالاي روغن زيتون مي دانند، هر چند ساير عوامل مانند مصرف ميوه و سبزي در برنامه غذايي روزانه نيز در كاهش شيوع بيماري هاي قلبي عروقي اين كشورها مؤثر بوده است.

نوع ديگر اسيدهاي چرب غيراشباع كه با نام امگا 3 شناخته مي شوند، به مقدار زیاد در ماهي هاي چرب از جمله سار دين، سالمون، قزل آلا و نيز روغن هاي دانه كتان، كلزا، شاهدانه و كانولا و بسياري از مغزها وجود دارند. اين مواد، تري گليسيريد خون را كاهش مي دهند و تاثير آن ها بيشتر روي تري گليسيريدها است تا كلسترول . البته بايد توجه داشت كه جايگزين كردن كامل امگا 3 به جاي چربي هاي اشباع به علت تركيب سريع آن ها با اكسيژن مطلوب نيست. اسيدهاي چرب امگا 3 با اثر ضد انعقادي كه دارند، موجب گشاد شدن عروق شده و تعداد پلا ك هاي چربي كه به جدار عروق مي چسبند را كاهش مي دهند و از اين طريق خطر بروز بيمار ي هاي قلبي عروقي را كم مي كنند. مصرف بالاي اين نوع اسيدهاي چرب در اسكيموها باعث شده ميزان بروز بيماري هاي قلبي عروقي در آن ها پايين تر از ساير جوامع باشد.

نوع ديگر اسيد هاي چرب غير اشباع كه در روغن هاي آفتابگردان، ذرت، سويا و و پنبه دانه وجود دارد و با نا م اسيدهاي چرب امگا 6 شناخته مي شود موجب افزايش سطح HDL نمي گردند ولي باعث پائين آمدن غلظت LDL خون مي شوند كه با توجه به نقش بازدارندگي HDL از بروز بيماريهاي قلبي عروقي ، بايد در مصرف اين نوع اسيدهاي چرب دقت نمود و از مصرف مقادير زياد آن خوداري كرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme