عوامل موثر در فشار خون

رابطه الکل با فشار خون

مصرف الکل بر روی فشار خون اثر دارد. به طور کلی هر چه مصرف مشروبات الکلی بیشتر باشد فشار خون هم بالاتر می رود. اگرچه دلیل این امر هنوز مشخص نیست. کسانی که زیاد مشروبات الکلی مصرف می کنند، به احتمال زیاد فشار خون بالایی دارند و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سکته قلبی هستند. این افراد وقتی نوشیدن مشروب را متوقف می کنند فشار خون شان پایین می آید. با وجود این که تاکنون ارتباط بین مصرف الکل و فشار خون به خوبی روشن شده است؛ اما هنوز کسی مکانیسم قانع کننده ای در این مورد ارائه نداده است.

رابطه استرس و فشار خون

استرس در کوتاه مدت می تواند در بالا بردن فشار خون نقش داشته باشد؛ اما در دراز مدت نقشی در بالا بردن فشار خون نخواهد داشت. روش های آرام سازی اعصاب و روان به بهبود زندگی شما کمک خواهد کرد؛ اما برای کنترل فشار خون واقعی شما کافی نیست. ارتباط بین استرس و فشار خون مبهم و پیچیده است و بیشتر پژوهش های اولیه در این زمینه  بر طبق استانداردهای جدید قانع کننده نیست. شکی نیست که تحریک های تنش زا می توانند اثر شگرفی در بالا بردن فشار خون داشته باشند. برای مثال اگر به شما خبر بد و نگران کننده ای بدهند، فشار خون شما بلافاصله بعد از شنیدن آن بالا می رود. به طور مشابه در موقعیت های امتحانی پر سر وصدا، استرس ناشی از تصورات ذهنی موجب بالا رفتن ناگاهی فشار خون می شود.

اگر شما به مطب دکتر و یا به درمانگاه بروید و این کار شما را عصبی و مضطرب کند، ممکن است فشار خون تان بالا برود. به همین دلیل ممکن است پزشک از شما بخواهد برای اندازه گیری فشار خون تان در چند نوبت دیگر مراجعه کنید. چنین تصور می شود زمانی که شما با محیط و روش زندگی بیشتر آشنا می شوید، آرامش بیشتری داشته و عدد فشار خون تان دقیق تر از حالتی است که مضطرب هستید. اگر چه آثار استرس های کوتاه مدت بر روی فشار خون به خوبی تشخیص داده شده است؛ اما شواهد بسیار اندکی وجود دارند که استرس های مزمن (طولانی مدت) باعث ایجاد فشار خون های مزمن می شوند.

پژوهش های معتبر نشان داده اند که هیچ رابطه ای میان سطح استرس و فشار خون وجود ندارد. کسانی که شغل های بدون استرس دارند نسبت به افرادی که شغل های پر استرس دارند کمتر به فشار خون و بیماری قلبی مبتلا می شوند. به هر حال پژوهش ها در این زمینه، به علت عدم اندازه گیری میزان استرس متوقف شده است و موضوع به نوعی بحث انگیز باقی مانده است.

شواهدی وجود دارد که افرادی که کنترل کمتری بر روی کارشان دارند نسبت به افرادی که کارشان را بهتر کنترل می کنند، فشار خون بالاتری دارند. برای مثال کارگران فشار خون بالاتری نسبت به مدیران یا کارفرماهای خود دارند. تفاوت فشار خون ناشی از استرس بین این دو گروه به تفاوت در سبک زندگی و رژیم غذایی آن ها مربوط است. مشکل است اطمینان حاصل کنیم چه مقدار از این تفاوت ها ناشی از عامل استرس است.

رابطه  پتاسیم ، کلسیم و فشار خون

خوردن غذاهای حاوی پتاسیم- مانند میوه ها و سبزی ها- به حفظ فشار خون در حد پایین کمک می کنند. به هر حال، افرادی که مصرف پتاسیم در رژیم غذایی آن ها زیاد است، نمک کمی مصرف می کنند؛ بنابراین مشکل است بفهمیم که آیا کمی مصرف نمک در پایین بودن فشار خون مؤثر بوده یا زیادی مصرف پتاسیم. به نظر می رسد که مصرف پتاسیم برای حفظ سلامتی ما، مفید است. شواهدی وجود دارد که افرادی که پتاسیم کمی مصرف می کنند، فشار خون بالاتری دارند؛ بر عکس افرادی که میوه و سبزی زیاد مصرف می کنند فشار خون پایین تری داشته و کمتر به بیماری سکته قلبی مبتلا می شوند. چون ما می دانیم سلول ها با رهایی از سدیم به پتاسیم زیاد پاسخ می دهند. اثر مصرف پتاسیم در مقایسه با اثر مصرف نمک بسیار کم است. به هر حال درست است که بگوییم تفاوت هایی که در مصرف نمک بین افراد با فشار خون مختلف وجود دارد به طور موازی در ارتباط با تفاوت هایی است که در مصرف پتاسیم بین افراد وجود دارد. همانطور که گفته شد، افرادی که پتاسیم زیاد مصرف می کنند به طور معمول نمک کمی مصرف می کنند و بر عکس افرادی که علاقه مند به غذاهای شور هستند، میوه و سبزی کمتری مصرف می کنند. پژوهش ها نشان می دهند که مصرف کلسیم زیاد، ابتلا به بیماری فشار خون را کاهش می دهد.

به هر حال نتایج حاصل از این پژوهش ها هنوز مورد بحث است و دانش کنونی هیچ گونه توصیه ای در مورد تغییر رژیم غذایی، بر طبق این نتایج به عمل نیاورده است. روشن است که عوامل تغذیه ای زیادی وجود دارند که بر روی فشار خون مؤثرند و این عوامل موضوع پروژه ی پژوهشی وسیعی است که در سال 1997 آغاز شد و احتمال می رود بعد از سال 2000 اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آید.

رابطه ورزش و فشار خون

گرچه فشار خون شما در حین تمرین های ورزشی به طور ناگهانی بالا می رود، اما اگر شما به طور منظم ورزش کنید، سالم تر خواهید بود و فشار خون تان پایین تر از کسانی خواهد بود که ورزش نمی کنند. این بدان سبب است که افراد ورزشکار بیشتر احتمال دارد که رژیم غذایی سالم تری داشته باشند، دخانیات مصرف نکنند و مشروبات الکلی ننوشند. با این وجود به نظر می رسد ورزش اثر مستقیمی بر کاهش فشار خون داشته باشد. هدف از انجام ورزش، ورزش کردن به میزان متوسط و به طور منظم است، انجام ورزش های سنگین و نامنظم توصیه نمی شود.

برای مطالعه " درمان فشار خون بالا " کلیک کنید .

منبع: کتاب فشار خون

theme