خانه / روش هاي تشخيصي بيماريهاي قلبي / تست ورزش / مقدار فعالیت بدنی مناسب برای بیماران قلبی

مقدار فعالیت بدنی مناسب برای بیماران قلبی

یکی از راه های تعیین شدت و مقدار فعالیت بدنی و ورزش مناسب برای بیماران قلبی ، بررسی تعداد ضربان قلب حین فعالیت است و به طوری که هرچه میزان فعالیت شدیدتر باشد به دنبال آن میزان فعالیت قلب برای رساندن خون به عضلات نیز بیشتر خواهد شد .

واژه "ضربان قلب حداکثر" برای هر فرد عبارت از بیشترین توان قلب در ایجاد ضربان منظم به منظور خون رسانی به اعضای بدن و واحد آن تعداد در دقیقه می باشد و آن عبارتست از عددی که از کم کردن سن شخص از عدد ۲۲۰ حاصل می شود یعنی برای فرد ۲۰ ساله حدا کثر ضربان قلب ۲۰۰ و برای شخص ۴۰ ساله تعداد ۱۸۰ ضربان در یک دقیقه در نظر گرفته می شود . تحقیقات نشان داده است فعالیت هایی که منجر به افزایش ضربان قلب در محدوده ۵۵ تا ۷۰ درصد ضربان قلب حداکثر شوند در صورتی که به طور منظم انجام گردد ، اثرات مفید و پیشگیری کننده ای در ابتلای افراد به بیماری سکته قلبی و بیماری های ناشی از تنگی عروق قلب دارد . به طور مثال برای یک آقای ۲۰ ساله این مقدار بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ ضربان در دقیقه و برای یک آقای ۴۰ ساله بین ۹۹ تا ۱۲۶ ضربان در دقیقه می باشد. لازم به ذکر است این محدوده ۵۵ تا ۷۰ درصد ضربان قلب حداکثر به معنی فعالیت بدنی با شدت متوسط است .

به عنوان یک تعریف استاندارد حداقل میزان فعالیت بدن مناسب برای حفظ سلامتی، فعالیت بدنی با شدت متوسط به میزان ۱۵۰ دقیقه در هفته یا ۳۰ دقیقه در هرروز و در طول ۵ روز هفته، توسط سازمان جهانی بهداشت تصویب و پیشنهاد گردیده است.

مراحل ورزش در بیماران قلبی

انجام یک جلسه ورزشی مطلوب شامل سه مرحله است : گرم کردن، مرحله اصلی و مرحله سرد کردن (بازگشت به حالت اولیه ).

در مرحله اصلی است که شخص می تواند از حداکثر توان قلبی عروقی و عضلانی خود استفاده کند . همواره قبل از انجام ورزش اصلی، فرد باید خود را گرم و آماده کند . در این مرحله، باید رشته های عضلانی با کشیدگی تدریجی آمادگی خود را برای حداکثر کارایی پیدا کنند تا آماده فعالیت بدنی اصلی شود . با انجام فعالیت بدنی بیشتر ، همزمان با افزایش کار قلب، عروق خونی موجود در عضلات حرکتی ایجاد می شوند تا با ورود خون بیشتر، مواد غذایی و اکسیژن بیشتری برای فعالیت و انقباض فراهم گردد.

یک جلسه تمرین ورزشی مطلوب به طور معمول شامل ۵ تا ۱۰ دقیقه برای گرم کردن ، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه مرحله اصلی فعالیت و ۵ تا ۱۰ دقیقه برای مرحله سرد شدن است. به عبارتی یک جلسه تمرین یا ورزش مطلوب بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بسته به حال عمومی و شرایط جسمانی افراد تغییر می کند.

برای آشنایی با میزان مناسب فعالیت بدنی برای بیماران قلبی میتوانید بر روی لینک کلیک کنید.