خانه / تغذيه در بيماريهاي قلبي مختلف / تغذیه مناسب و سلامتی قلب

تغذیه مناسب و سلامتی قلب

[sbu_post_image]

 یک رژیم غذایی مناسب که بتواند ریسک حوادث قلبی و عروقی را ۳۰ درصد کاهش دهد باید حاوی فیبر و ریز مغزی فراوان و چربیهای غیر اشباع حاوی امگا ۳ در حد متوسط و اسیدهای چرب اشباع ویا ترانس وقند و مواد نشاسته ای در حد کم باشد.

مصرف میوه وسبزی فراوان حداقل ۳ بار در روز ۲۷ درصد ریسک حوادث قلبی را نسبت به مصرف یکبار در روز بیشتر کاهش می دهد. بعضی مطالعات نیز حداقل ۵ تا ۹ قسمت میوه و سبزی را در روز توصیه می کند. مصرف غلات کامل و فیبر با کاهش ریسک بیماری قلبی همراه است. غلات کامل حاوی فیبر و ویتامینهای ضروری و امگا ۳ و مواد معدنی هستند .مصرف حداقل سه بار در روز غلات کامل ریسک بیماریهای قلبی را ۲۷ درصد کاهش می دهد.

مصرف رژیم های پر از قند و کربو هیدرات خطر بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد وباعث افزایش سطح تری گلیسیرید خون پس از هر وعده غذایی می شود. مصرف حبوبات در بعضی از مطالعات باعث کاهش ریسک بیماریهای قلبی شده است .

البته شواهد قطعی در رابطه با مصرف سویا اثبات نشده است علی رغم اینکه مصرف سویا سطح کلسترول خون را کاهش می دهد.البته راهکارهای عملی برای تغذیه در بیماران قلبی تدوین شده است که در قسمت های بعدی ارائه خواهد شد.

آخرین راهکارهای تغذیه ای انجمن قلب امریکا برای بیماران قلب و عروق

  • این راهکارها در صورتی که در بیمار قلبی و عروقی رعایت شوند سبب بهبود وضعیت کلی سلامت و کاهش پیشرفت و عوارض بیماری می شود ودرجمعیت عمومی نیز بعنوان تغذیه سالم برای داشتن قلب سالم توصیه می شوند.
  • مقدار فراوانی میوه و سبز ی بخورید روزانه ۵-۳ وعده تا ۹-۸ وعده وحتی بیشتراز همه انواع سبزی ومیوه ها استفاده کنید بحز نارگیل که حاوی چربیهای مضری است .زیتون و آووکادو چربی محسوب می شوند.سبزیجات نشاسته دارمثل سیب زمینی جزو غلات هستند.
  • مقدار کافی از حبو بات و غلات حدود ۶ وعده درروز از غلات ترجیحا نان تهیه شده از غلات کامل ماکارونی و برنج در رژیم غذایی باشد.
  • رژیم غذایی باید شامل محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی.ماهی .نخود فرنگی و لوبیا مرغ بدون پوست و گوشت لخم باشد.روزانه حد اقل ۵-۳ وعده لبنیات کم چرب (۱/۲-۱درصد)  یا بدون چربی و هفته ای دوبار ماهی روزانه حد اکثر ۱۷۰گرم گوشت لخم پخته.
  •  در رژیم غذایی خود از روغن و چربی به اندازه حداکثر ۲گرم چربی های غیر اشباع وغیر ترانس مثل روغن های مایع و مارگارین ،روغن زیتون وروغن کانولا استفاده کنید.
  • مصرف استک ها،نوشیدنی ها یا شیرین جات دارای کالری بالا را محدود کنید.

حذف یا مصرف کم نمک در رژیم غذایی

مصرف الکل را  حذف کنید:هرگز استفاده از الکل برای پیشگیری از بیماریهای قلبی توصیه نمی شود.
چربی اشباع یا چربی های ترانس مثل محصولات لبنی پر چرب ،گوشت پر چرب ،روغن های مناطق گرمسیری مخصوصا روغن های گیاهی هیدروژنه رااز رژیم خود حذف کنید.

برای داشتن آمادگی جسمانی و سوزاندن کالری دریافتی ورزش کنید حد اقل ۳۰دقیقه در روز در اغلب روزهای هفته پیاده روی یا نرمش کنید .میزان ایده ال یک ساعت در روز است.

۴۷ دیدگاه

  1. I've read several excellent stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you put to create this sort of magnificent informative site.

  2. Thank you ever so for you blog article. Much obliged.

  3. wonderful post, very informative. I wonder why the other specialists of this sector do not notice this. You must continue your writing. I am confident, you've a huge readers' base already!

  4. Major thankies for the blog.Much thanks again. Great.

  5. I relish, result in I discovered exactly what I was taking a look for. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  6. It's really a nice and useful piece of info. I'm glad that you shared this useful information with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  7. Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn't appear. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyhow, just wanted to say wonderful blog!

  8. I value the article.Really looking forward to read more. Really Cool.

  9. Thanks for another fantastic article. Where else could anyone get that type of info in such a perfect way of writing? I've a presentation next week, and I'm on the look for such information.

  10. hello!,I love your writing very much! share we keep in touch extra about your article on AOL? I require a specialist in this area to solve my problem. May be that is you! Looking ahead to see you.

  11. I really enjoy the blog.Much thanks again. Want more.

  12. Wow! Thank you! I continuously wanted to write on my site something like that. Can I take a fragment of your post to my website?

  13. I'd must verify with you here. Which isn't one thing I normally do! I take pleasure in reading a post that will make folks think. Also, thanks for permitting me to remark!

  14. What's Happening i'm new to this, I stumbled upon this I've found It positively useful and it has helped me out loads. I hope to contribute & help other users like its helped me. Good job.

  15. Well I sincerely liked reading it. This post procured by you is very useful for accurate planning.

  16. Fantastic website. Plenty of helpful info here. I'm sending it to a few pals ans additionally sharing in delicious. And naturally, thanks to your effort!

  17. Magnificent website. A lot of helpful info here. I am sending it to several pals ans additionally sharing in delicious. And obviously, thank you on your sweat!

  18. Say, you got a nice blog.Really looking forward to read more. Fantastic.

  19. Im grateful for the article.Really looking forward to read more. Great.

  20. I am so grateful for your blog post.Thanks Again. Great.

  21. A round of applause for your article.Really looking forward to read more. Want more.

  22. Hiya! I simply would like to give a huge thumbs up for the great data you've gotten here on this post. I will probably be coming again to your weblog for extra soon.

  23. Very good blog article. Keep writing.

  24. I savor, cause I discovered just what I was having a look for. You've ended my four day lengthy hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

  25. I really like and appreciate your blog.Thanks Again. Keep writing.

  26. Thanks for sharing, this is a fantastic article.Really looking forward to read more. Really Great.

  27. My brother recommended I would possibly like this blog. He was totally right. This put up actually made my day. You cann't consider just how a lot time I had spent for this info! Thank you!

  28. wow, awesome article post.Much thanks again. Fantastic.

  29. Thanks again for the blog article.Much thanks again. Great.

  30. Major thanks for the post. Will read on...

  31. I really enjoy the article.Really thank you! Cool.

  32. I think this is a real great blog. Cool.

  33. I truly appreciate this blog.Really thank you! Fantastic.

  34. I have read some good stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I wonder how much effort you put to create such a great informative web site.

  35. I'll immediately grab your rss feed as I can't find your email subscription link or e-newsletter service. Do you've any? Kindly let me know so that I could subscribe. Thanks.

  36. Looking forward to reading more. Great article.Really thank you! Awesome.

  37. Hey, thanks for the post.Much thanks again. Awesome.

  38. Great article post.Really looking forward to read more. Fantastic.

  39. I've been absent for a while, but now I remember why I used to love this site. Thanks , I will try and check back more often. How frequently you update your website?

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*