خانه / کسترول خون / روش های پایین آوردن کلسترول

روش های پایین آوردن کلسترول

آفِرِز LDL: (apheresis) کلسترول بد (LDL) ، روشی است که به پاکسازی خون از کلسترول منجر می شود. وصل شدن بیمار به دستگاه خارج کننده خون، پاک کردن کلسترول به روش شیمیایی و برگرداندن خون به بدن چند ساعت طول می کشد. باید درمان کلسترول هر 2 تا 3 هفته یکبار تکرار شود و این کار به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

داروهای پایین آورنده کلسترول - کوآنزیم Q10

در بعضی از تحقیقات بر روی روش های پایین آوردن کلسترول ثابت شده که استاتین ها نه تنها با آنزیم لازم برای تولید کلسترول بلکه با تولید کوآنزیم Q10 (CoQ10) به وسیله بدن تداخل می کنند. CoQ10 به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. کوآنزیم مزبور در بدن تولید می شود و در غذاهایی مانند گوشت ماهی و روغن و سویا وجود دارد. ممکن است کمبود CoQ10 باعث تضعیف عمل قلب شود و در بعضی کشورها از آن برای درمان نارسایی قلب استفاده می شود. همچنین این کوآنزیم برای افزایش دادن آثار داروهای رایج به کار می رود. مقدار CoQ10 خون افرادی که از داروهای پایین آورنده کلسترول (استاتینی) استفاده می کنند، کمتر است؛ بنابراین اگر از مقدار بالای داروی پایین آورنده کلسترول ‌(استاتینی) استفاده می کنید ممکن است CoQ10 خونتان کاهش یابد و در این صورت لازم است CoQ10 مصرف کنید. در مورد افزودن مکمل های CoQ10 به خصوص در صورتی که از قبل مشکل قلبی داشته اید از پزشک راهنمایی بخواهید. CoQ10 محلول در چربی است و به شکل ژل نرم دارای پایه ی روغنی بهتر از فرم خشک مثل قرص و کپسول جذب می شود.

درمان دارویی کلسترول

اگر با مصرف یک نوع داروی پایین آورنده کلسترول ، بعد از 6 هفته، به میزان کلسترول LDL مورد نظر دست نیافتید، پزشک معالج مقدار داروی پایین آورنده کلسترول شما را افزایش می دهد و یا نوع دیگری از قرص را به قرص اول اضافه می کند. انواعی از ترکیب های مختلف داروهای ضدچربی خون و کلسترول ، با یکدیگر وجود دارند که مؤثر و بی خطر هستند. تجویز مقادیر کمتر از هر دارو می تواند احتمال بروز عوارض جانبی را کاهش دهد. ورزش، اجتناب از دخانیات، کاهش وزن، و تغییر رژیم غذایی، همراه با مصرف دارو پایین آورنده کلسترول دارای اهمیت هستند.

افزایش دادن کلسترول HDL

مطالعه هایی در حال انجام است تا گروه جدیدی از داروها که به افزایش HDL منجر می شود ساخته شوند، در حال حاضر در یک آزمایش موفق در هلند، با مصرف دارو، مقدار HDL حدود 34 درصد افزایش یافته و عوارض جانبی دارو، تنها شامل اسهال یا تهوع بوده است. هنوز انجام تحقیقات بیشتر در این باره ضرورت دارد. البته فعلاً نشان داده نشده که داروی افزایش دهنده HDL، احتمال خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

غذاهای پایین آوردنده کلسترول

1- خوردن میوه و سبزیجات : سبزیجات سرشار از ویتامین، املاح، رنگدانه های گیاهی و آنتی اکسیدان ها می باشند که در پایین آوردن کلسترول نقش مهمی دارند. آنها با چربی بد خون که باعث ایجاد پلاک در رگ ها می شود، مبارزه می کنند. لذا در کنترل مهم ترین عامل خطر برای بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی، کمک می کنند.

سعی کنید در طول هفته انواع مختلفی از سبزیجات را استفاده کنید تا بتوانید از فواید آنها برای سلامتی خود و پایین آوردن کلسترول بهره مند شوید.

میوه ها نیز منبع عالی از رنگدانه های گیاهی، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند. لذا استفاده متناسب و متنوع از میوه ها در کنترل کلسترول خون و پایین آوردن کلسترول خون مفید خواهد بود.

2- چربی های سالم را انتخاب کنید: همه چربی ها بد نیستند. شما به چربی های خوب نیاز دارید. چربی خوب شامل روغن های زیتون، کانولا، دانه کتان، گردو، بادام زمینی و روغن کنجد است.

این چربی ها به کاهش التهاب داخلی، پایین آوردن کلسترول، بالا بردن سطح ایمنی بدن و سلامت سیستم اعصاب مرکزی و مغز کمک شایانی می کنند.

در کنار برنامه غذایی صحیح با انجام ورزش منظم و تغییر روش زندگی می توانید به طور شگفت آوری در پایین آوردن کلسترول خون خود موثر باشید.

3- غلات سبوس دار و حاوی فیبر را مصرف کنید: از مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند جو ، جو دوسر، گندم و برنج سبوس دار استفاده کنید. این گونه مواد غذایی حاوی فیبر محلول بوده و با کلسترول در دستگاه گوارش ترکیب شده و باعث خروج آن از بدن می شود.

این گونه مواد غذایی را به طور منظم در برنامه غذایی روزانه ی خود بگنجانید زیرا در پایین آوردن کلسترول اثر مثبتی دارند .

حبوبات مانند لوبیا، عدس، لپه، نخود ، لوبیا سفید و ... سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند و در پایین آوردن مقدار کلسترول خون مفید هستند.

4- خشکبار مصرف کنید: خوردن متوسط برخی خشکبار مانند بادام زمینی و بادام می تواند در کاهش کلسترول خون کمک کند. خشکبار حاوی چربی سالم و آنتی اکسیدان هایی است که به حفظ سلامت دستگاه قلبی و عروقی شما کمک می کند.

در هفته شما باید 2 تا 3 وعده خشکبار مصرف کنید. هر وعده خشکبار حدود یک سوم لیوان است. ولی در میزان مصرف خود دقت کنید، زیرا خشکبار حاوی کالری فراوانی است. نکته مهم دیگر در مصرف خشکبار این است که از خشکبار بدون نمک استفاده کنید.

5- مصرف ماهی را در سبد غذایی افزایش دهید: از غذاهای دریایی به ویژه ماهی ها در سبد غذایی خود استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که میگو تنها غذای دریایی حاوی کلسترول فراوان می باشد و نباید آن را مصرف کنید.

برای مطالعه کلیک کنید :

رژیم غذایی بیماران کلسترولی

کلسترول خوب و بد 

کاهش کلسترول خون با تغذیه

درمان دارویی کلسترول

غذاهای کاهش دهنده کلسترول خون

منبع: کتاب چربی خون

theme