خانه / علائم و نشانه های بیماری قلبی / ادم ( ورم ) اندام تحتانی و شکم

ادم ( ورم ) اندام تحتانی و شکم

ادم یا خیز یا ورم که گاهی نیز بنام دراپسی شناخته می‌شود به معنی تجمع غیرطبیعی آب و مایعات میان بافتی موجود در در فضای میان بافتی، زیر پوست و حفره‌های بدن و بعلت انتقال آنها از درون رگها به محلهای یاد شده است. در حالت طبیعی، تعادل حاصل از هموستازی باعث می‌گردد که مقدار این مایعات در بین بافتها و درون پلاسما میزان ثابت و کنترل شده‌ای داشته باشند. بیشترین قسمت های بدن که ممکن است دچار ادم (ورم) شوند شکم و پاها هستند.

ورم ساق پا یکی از مشکلات آزاردهنده اندام تحتانی است که به علل متفاوتی ایجاد می‌شود. ورم پا همراه با درد و یا بدون درد است و یکی از علل شایع ورم ساق پا مشکلات قلبی است. قلبی که ضعیف و نارسا شده است وقتی یکی یا هر دو بطن قلب توانایی تلمبه کردن موثر خون را از دست می دهد-آنچنان که در نارسایی احتقانی قلب رخ می دهد نمی‌تواند خون وریدی را به خوبی پمپ کند. نتیجه آن تجمع خون وریدی در پشت قلب و پس زدن آن در کل بدن است. پس در مراحل پیشرفته تر بیماری قلبی(نارسایی قلب) که کارکرد پمپ قلب اشکال پیدا می کند، مایع موجود در بافت های بدن (به ویژه بخش های پایینی بدن مثل قوزک پاها) به طور کامل تخلیه نمی شود و در زیر جلد انباشته می گردد. بر اثر تاثیر جاذبه زمین بیشترین جایی که این خون جمع می‌شود در ساق و مچ پا است. در این بیماران با دراز کشیدن و بالا نگه داشتن پا ورم ساق کمتر می‌شود.

آب آوردن شکم (آسیت) نیز می‌تواند فرم پیشرفته ورم اندام‌ها به دنبال بیماری نارسایی قلبی باشد، یعنی وقتی نارسایی قلبی به درجات خیلی شدید می‌رسد، ورم پاها از مچ به ساق و از ساق به ران و در نهایت به شکم گسترش می‌یابد.

۴ دیدگاه

  1. سلام آقای دکتر
    من ۳۴ سالمه و مدت تقریبا یکسال هست که با مشکل ورم هر دو پا در ناحیه مچ و ساق پا مواجه هستم که تقریبا با حساست دارویی به متفورمین بوجود اومد ولی با اینکه یک سال هست مصرف نمی کنم اخیرا تقریبا هر روز و به خصوص هر شب این مشکل رو دارم و پاهام به شدت ورم می کنه و همیشه حین ورزش و فعالیت عضلات پاهام خیلی خسته و سفت می شن و از نظر کلیه و نارسایی کلیه بررسی شدم و هیچ مشکلی نبود به من گفتن که باید به پزشک داخلی یا عروق مراجعه کنم به دکتر قلب و عروق هم مراجعه کردم و نوار قلب گرفتن و اکو کردن و گفتند که سونوی داپلر انجام بدم و احتمال دادن بدلیل خونریزی شدید و جراحی کورتاژ که ۹ ماه پیش داشتم ممکنه مشکل آدم لنفاوی داشته باشم . لازم به ذکر هست که اخیرا علاوه بر کم کردن غذام وزنم بالاتر رفته و به تازگی در هفته وزنم از ۶۶.۵ تا ۷۰ کیلو مدام در حال نوسان هست و گاهی ورم بدنم غیر از پاها به دستها و پلک هام هم می رسه و دو تا از ناخن های پای چپ هم سفید شدند.
    با توجه به اینکه می خواستم برای بارداری اقدام کنم خواستم که از قبل بررسی کنم که مشکلی برام ضمن بارداری و با توجه به افزایش وزن پیش نیاد.
    ممکنه خواهش می کنم من رو راهنمایی کنید که چه کار کنم؟ و آیا حین بارداری باید کاملا زیر نظر پزشک باشم و چک کنم و آیا مشکلی برای بارداری ایجاد نمیشه؟ آیا قابلیت درمان داره؟

    سپاسگزارم

  2. سلام آقای دکتر. خانمی ۳۲ ساله هستم. الان مدتی که در حین خواب و دراز کشیدن احساس تنگی نفس (خفگی) دارم، اما وقتی می نشینم، راحت تر می تونم نفس بکشم. پاهام هم احساس می کنم به تازگی ورم کردند. با کوچکترین فعالیتی هم دچار خستگی و احساس تنگی نفس میشم. ممنون میشم، لطفا راهنمایی بفرمایید. (البته من قبلا دچار بیماری انسداد مزمن ریوی بودم و به تشخیص پزشک، اسپری مصرف می کردم.)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*