درمان فشارخون بالا و پیشگیری از بیماری های قلبی

فشارخون بالا در تمام طول عمر نیاز به درمان دارد و لازم است بیمار و خانواده او تحت آموزش قرار بگیرند تا نسبت به بیماری فشار خون و عوارض آن آگاهی کامل پیدا کنند . برای درمان، مراقبت و پی گیری بیماری، مشارکت فرد مبتلا به فشار خون بالا و خانواده وی اهمیت به سزایی دارد . درمان فشار خون بالا و پیشگیری از بیماریهای قلبی باید متناسب با هر بیمار انجام شود و پرونده درمانی او دقیقا کنترل گردد .

از علل اصلی ناکامی در درمان فشارخون بالا را بی علامت بودن بیماری و آگاهی ناکافی جامعه و به ویژه بیماران نسبت به بیماری و عوارض آن می توان ذکر کرد . درمان بیماری فشارخون بالا نه تنها به درمان دارویی بلکه بستگی به تغییر شیوه زندگی نامناسب دارد و درمان بیماران معمولاً ترکیبی از درمان غیردارویی و درمان دارویی می باشد.

درمان غیردارویی فشارخون و پیشگیری از بیماری های قلبی

مراقبت های غیردارویی شامل تغییر شیوه ناصحیح زندگی است . تغییرات شیوه زندگی هم در پیشگیری از بروز فشار خون بالا و به دنبال آن بیماری های قلبی عروقی هم در کنترل و کاهش فشار خون در بیماری فشارخون بالا نقش مهمی دارند. اصلاح شیوه زندگی، فشار خون را پایین می آورد.

تغییرات شیوه زندگی شامل موارد زیر هستند:

تغییر الگوی تغذیه ای به منظور کاهش مصرف چربی و مصرف روغن مایع به جای نوع جامد، مصرف سبزیجات و انواع میوه ها، کاهش مصرف نمک و غذاهای شور ، پخت غذا به روش صحیح مثلا بخار پز یا آب پز ، و حتی المقدور پرهیز از سرخ کردن آن ، افزایش فعالیت بدنی و انجام ورزش روزانه و منظم در جهت مبارزه با کم تحرکی، ترک دخانیات ، ترک مصرف الکل و کاهش وزن از موارد درمان غیر دارویی فشارخون بالا و پیشگیری از بیماری های قلبی است که به کارگیری آن ها در کنترل فشار خون بالا بسیار مؤثر است.
اثر شیوه زندگی بر کاهش فشارخون بر حسب پذیرش بیماران و رعایت و پیروی از درمان فرق می کند. علاوه بر تأثیر اصلاح شیوه زندگی بر روی فشارخون، مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی هم کاهش می یابد. بنابراین ، بدون توجه به مقدار فشارخون ، تمام افراد باید شیوه های زندگی مناسب را بپذیرند.

درمان دارویی فشارخون بالا و پیشگیری از بیماری های قلبی

درمان دارویی فشارخون بالا و پیشگیری از بیماری های قلبی بنا به تصمیم پزشک برای کسانی تجویز می شود که فشار خون آن ها بعد از رعایت درمان غیر دارویی و اصلاح شیوه های زندگی همچنان بالا باشد . میزان فشار خون بیمار و عوامل خطر همراه با فشار خون بالا مثل دیابت ، چاقی، اختلال چربی خون و… درتصمیم گیری پزشک برای شروع درمان دارویی تأثیر دارند . یعنی اگر کسی فشار خون ۱۵۰ برروی ۹۰ میلی متر جیوه داشته باشد و دیابت هم داشته باشد ، پزشک سریع تر درمان دارویی را شروع می کند. درمان دارویی باید همراه با توصیه به تغییر شیوه های زندگی و اصلاح آن ها باشد.

ممکن است مصرف داروها عوارضی مثل سرگیجه ،خواب آلودگی، تنگی نفس شدید، طپش قلب ، تهوع ، استفراغ و حساسیت ایجاد کندکه باید به اطلاع پزشک رسانده شود تا اقدام مناسب برای رفع آن ها صورت گیرد.