سی تی آنژیوگرافی قلب

با توجه به اهمیت قلب به عنوان یکی از مهمترین اعضاء بدن و همچنین با توجه به عدم دسترسی آسان به این عضو حیاتی و بیماریهایی که این عضو را تهدید می کند لزوم کنترل سلامت این عضو مورد توجه قرار گرفته است که به پزشکان این امکان را می دهد تا وضعیت قلب را بطور کامل از لحاظ شکل و ظاهر و همچنین عملکرد آن بدون دسترسی مستقیم مورد بررسی قرار دهند. از جمله پیشرفته ترین فناوریهای علمی در این زمینه، تصویربرداری با کمک سی تی اسکن مولتی اسلایس می باشد. این دستگاه بصورتی طراحی شده است که علاوه بر انجام سی تی های معمولی تواناییهای اختصاصی جهت تصویربرداری از قلب را نیز دارا می باشد که در این صورت به آن سی تی آنژیوگرافی قلب گفته می شود.

به‌خاطر ترس و نگرانیهایی که بیماران از انجام آنژیوگرافی داشتند پزشکان تلاش کردند تا اقدامات دیگری را جایگزین کنند که برای بیماران مقبول‌تر و راحت‌تر باشد. این پیشرفت‌ها در نهایت به بروز سی تی آنژیوگرافی منجر شد. در این روش مثل یک سیتی اسکن عادی، بیمار زیر دستگاه میخوابد و از او پس از تزریق نوعی ماده رنگی یا حاجب عکس گرفته میشود. این تصویربرداری چند ثانیه بیشتر طول نمیکشد و اطلاعات بسیار مفیدی درباره وضعیت عروق قلب به دست میدهد. البته این روش تصویربرداری هم بدون مشکل نیست. به‌طور مثال اگر سرعت ضربان قلب بسیار زیاد یا بسیار کم باشد ممکن است در این تصویربرداری تداخل ایجاد کند.

موارد کاربرد سی تی آنژیوگرافی قلب

  • تشخیص بیماریهای عروق قلب در افرادی که دارای عوامل خطرزای پایین یا متوسط هستند. موارد خطرزا عبارتند از :

سن (مردها بالاتر از ۴۵ سال و زنها بالاتر از ۵۵ سال) ، وجود بیماریهای قلبی در خانواده، چربی خون (کلسترول و تری گلیسرید) بالا، استعمال دخانیات، فشار خون ، بیماری قند یا دیابت، فشارهای عصبی، استرس، …

  • ارزیابی وضعیت اقدامات قلب انجام شده جهت بیماریهای عروق قلب مانند جراحی عروق کرونر (بای پس) ، عروق باز شده بوسیله بالن (آنژیوپلاستی)، و استنت گذاری قبلی
  • تشخیص اختلالات مادرزادی قلب
  • تعیین وضعیت بیمارانی که دارای آزمایشات مشکوک به وجود بیماریهای قلب و عروق هستند (مانند تست ورزش – پزشکی هسته ای- علائم بالینی مشکوک و…)

روش انجام سی تی آنژیوگرافی قلب

اگر اختلالی در ضربان قلب شما وجود دارد (آریتمی) حتما مسئول سی تی آنژیوگرافی قلب را مطلع سازید.

ضربان قلب شما توسط دستگاه سی تی آنژیوگرافی قلب اندازه گیری می شود و در صورت نیاز از قرصهای پایین اورنده ضربان استفاده می شود.

در هنگام انجام سی تی آنژیوگرافی قلب ابتدا سیستم ثبت ضربان قلب به شما متصل شده و خواسته می شود در ۲ مرحله تنفس خود را حدود چند ثاینه ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگه دارید. که مرحله دوم با تزریق داخل وریدی ماده حاجب همراه است.

پس از انجام تست سی تی آنژیوگرافی قلب و اطمینان از وضعیت سلامت شما در طی ۱۵ دقیقه می توانید کلینیک سی تی آنژیوگرافی قلب را ترک نمایید.

آشنایی با آنژیوگرافی قلب (کلیک کنید)

منبع: ایران سلامت. پردیس نور