خانه / فشار خون بالا

فشار خون بالا

حقیقت این است که هر چه فشار خون شما بالا باشد، طول مدت زنده ماندن شما کوتاه تر است. افرادی که فشار خونشان بالاست، همیشه ریسک داشتن سکته مغزی (که به مغز آسیب می رساند) و یا سکته قلبی را یدک می کشند. اگر درمان این فشار مدتی طولانی پشت گوش انداخته شود، پرفشاری خون می تواند در کار کلیه ها اخلال کند و حتی برای بینایی شما ایجاد زحمت کند و باز می تواند موجب شود که قلب شما خارج از اندازه معمول بزرگ شود و کار آنی خود را با اینکار از دست بدهد.

این امر سبب اخلال در کار قلب می شود و چه بسا خطر سکته قلبی شما را تشدید می نماید. اگر شما فشار خون دارید، کم کردن آن تا میزان ۵ میلی لیتر جیوه، می تواند خطر سکته قلبی شما را به میزان ۲۰% تقلیل دهد.

البته تنها شما نیستید! تقریباً یک نفر از هر چها نفر فرد بالغی که در انگلستان زندگی می کند دارای فشار خون است. ولی شما خوش شانس تر از بسیاری دیگر هستید ، زیرا حداقل این را می دانید. شاید بیشتر از یک سوم افرادی که فشار خون دارند، هنوز تحت درمان قرار نگرفته و سلامت آنان در خطر است.

مفهوم فشار خون بالا

فشار خون یعنی فشار خونی که درشریان ها یا سرخرگ های بدن شما جریان دارد- لوله ای که خون را از قلب شما به سایر قسمت بدن شما می رساند. برای اینکه خون در رگها جریان یابد، به مقداری فشار نیاز دارد. فشار خون بالا سروکله اش پیدا می شود اگر دیواره های این لوله یا سرخرگها قابلیت انعطاف طبیعی خودشان را از دست بدهند و سفت شوند و بموازات آنها، رگهای کوچکتر نیز منقبض یا تنگ تر شوند (باریک تر شوند.)

قلب شما تلمبه ای است که با منقبض شدن ماهیچه های آن (هم کشیدن) و شل شدن مجدد، می تپد یا می زند. فشار خون بدن شما که در رگها جریان دارد در زمانهای مختلف و در این تپیدن ها، مختلف است. بالاترین فشار که آنرا (فشار سیستولیک) می گویند زمانی ظاهر می شود که تپش یا انقباض قلب شما خون موجود در رگها را مجبوب به دوران و گردش در رگها می نماید. پایین ترین فشار (که به آن فشار دیاستولیک می گویند) در بین تپش ها یا ضربانات قلب ظاهر می شود.

فشار خون را در میلی مترهای جیوه اندازه گیری می کنند. وقتی فشار خون را با دستگاه مخصوص می گیرند دو نمره بدست می دهد. اولین نمره فشار سیستولیک و دومین نمره فشار دیاستولیک است.

۵ دیدگاه

  1. Drysdale@gmail.com

  2. ۶۸. I have been absent for some time, but now I remember why I used to love this blog. Thanks , I’ll try and check back more frequently. How frequently you update your site?

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*