خانه / اصلی / آنفلوانزا و بیماری قلبی :

آنفلوانزا و بیماری قلبی :

Illustration depicting a roadsign with a flu concept. Cloudy dusk background.

Illustration depicting a roadsign with a flu concept. Cloudy dusk background.

image

آنفلوانزای فصلی یک عفونت ویروسی حاد می باشد که به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.ویروس آنفلوانزا در سراسر جهان در گردش بوده و می تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا نماید.
ویروس های آنفلوانزا سبب ایجاد اپیدمی های سالیانه بیماری آنفلوانزا می شوند که بیشترین زمان آن در مناطق معتدل ، فصل زمستان می باشد.
آنفلوانزای فصلی یک مشکل جدی برای سلامت عمومی به شمار می رود که در افراد پرخطر می تواند منجر به بیماری شدید و حتی مرگ شود.
واکسن آنفلوانزا مؤثرترین روش برای پیشگیری از ایجاد عفونت می باشد. داروهای ضد ویروسی نیز برای درمان این بیماری وجود دارد ولی همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و در برخی موارد احتمال بروز مقاومت نسبت به این داروها وجود دارد.
افراد در معرض خطر :
اپیدمی های سالیانه آنفلوانزا می تواند تمام افراد را مبتلا نماید ولی خطرناک ترین عوارض در بین کودکان کوچکتر از ۲ سال و بالغین بیشتر از ۶۵ سال ، زنان باردار و افراد مبتلا به برخی بیماری های مزمن با هر سنی مانند بیماری مزمن قلبی ، ریوی ، کلیوی ، کبدی یا بیماری های متابولیک ( مانند دیابت ) دیده می شود.

توصیه سازمان بهداشت جهانی برای واکسیناسیون سالیانه آنفلوانزا :
۱- زنان باردار در هر مرحله ای از بارداری
۲- کودکان بین سن ۶ ماه تا ۵ سال
۳- افراد سالمند ( بیشتر از ۶۵ سال )
۴- افراد مبتلا به بیماری های مزمن
۵- پرسنل بهداشتی- درمانی

کاهش خطر در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی :
بر طبق تمامی دستورالعمل های مراقبت بهداشتی بیماران قلبی ، کلیه افراد مبتلا باید واکسن سالیانه آنفلوانزا را دریافت کنند مگر آن که مصرف واکسن جهت ایشان منع مصرف خاصی داشته باشد.
همانگونه که پیشتر هم بیان شد ، افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند در صورت ابتلا به ویروس آنفلوانزا شانس ایجاد عوارض این بیماری ویروسی شامل عفونت ریوی ، نارسایی تنفسی ، حمله قلبی و مرگ افزایش خواهد یافت. بیماری آنفلوانزا سبب از دست رفتن مایعات بدن شده و از این طریق منجر به بدتر شدن بیماری هایی مانند نارسایی قلبی ، دیابت یا آسم می شود.
انجام واکسیناسیون در افرادی که با بیماران قلبی زندگی می کنند یا از این افراد مراقبت می کنند کار عاقلانه ای می باشد ؛ زیرا سبب کاهش بروز بیماری در این افراد سالم می شود و در نتیجه این بیماری واگیر را که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود ، کمتر به بیماران قلبی منتقل خواهند کرد.

با فرا رسیدن فصل پاییز یکی از بهترین توصیه ها به بیماران قلبی یادآوری انجام واکسیناسیون آنفلوانزا می باشد.
با پزشک خود جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*