خانه / بیماریهای دریچه ای ( تنگی ، نارسایی)

بیماریهای دریچه ای ( تنگی ، نارسایی)

دریچه های قلب به یک یا دو شکل زیر بیمار می شوند :

 • بسته شدن ناکامل دریچه که نارسایی (رگورژیتاسیون) نامیده می شود .

• تنگ شدن قسمت ورودی دریچه که استنوزیس(تنگی ) نامیده می شود.

نارسایی میترال (دریچه قلب) (MR)

دریچه میترال بین حفرات سمت چپ قلب یعنی دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد.  در نارسایی دریچه میترال، دریچه نمی تواند بخوبی بسته شود ودر نتیجه خون دوباره به دهلیز برگشت می کند. این وضعیت باعث می شود که فشار در ورید های ریوی که به  دهلیز چپ میریزند  بالا برود که موجب احتقان ریوی و تنگی نفس می شود.  همچنین بخاطر برگشت قسمتی از خون پمپ شده توسط بطن چپ به دهلیز چپ، سمت چپ قلب مجبور است که حجم  بیشتری خون  پمپ کند  تا گردش خون بدن را تامین کند ودر نهایت هم بعلت فعالیت زیاد، نارسایی قلبی مزمن و تپش قلب و تنگی نفس   پدید می آید. با بزرگ شدن دهلیز چپ، احتمال آریتمی های قلبی مثل AF نیز وجود دارد. گاهی بوی‍‍‍ژه در موارد درگیری روماتیسمی دریچه های  قلب، نارسایی میترال می تواند همراه با تنگی میترال همزمان دیده  شود.

علل نارسایی میترال (دریچه قلب)

نارسایی دریچه میترال در بزرگسالان اغلب  از عوارض تب رماتیسمی است و  بیمارى روماتیسمى قلب تقریباً در ۳۳% موارد وجود دارد. سایر علل عبارتند از: پرولاپس دریچه میترال، بیمارى ایسکمیک قلب به‌همراه اختلال عملکرد عضله پاپیلر یا در برخی بیماران در اثر پاره شدن طناب‌های عضلانی که به دریچه‌های متصل است (یکی از عوارض حمله ایسکمیک قلبی)،  اتساع بطن چپ به هر علت، کلسیفیکاسیون حلقوى (Annular) میترال، کاردیومیوپاتى هیپرتروفیک، اندوکاردیت عفونی، علل  مادرزادى ایجاد می‌شود.

درمان نارسایی میترال (دریچه قلب)

بیشتر افرادی که نارسایی خفیف  دریچه میترال دارند بویژه آنها که هیچ علامتی ندارند به درمان نیاز ندارند و دارای یک زندگی طبیعی، فعال و بدون مشکل هستند . عمدتاً پزشکان توصیه نمی کنند که شیوه زندگی خود را تغییر دهید و یا محدودیتی در انجام فعالیتهای بدنی و رژیم غذایی خود قائل شوید

با پیشرفت MR اگر علامت دار شوند ممکن است پزشک دارویی تجویز کند تا درد قفسه سینه یا آریتمی ناشی ازMR  را بهبود بخشد. برا ی مثال گاهی دارویی به نام مسدود کننده بتا را برای ضربان قلب بالا یا ناراحتی در قفسه صدری تجویز می کنند یا دیورتیک ها را برای احتقان ریوی تجویز می کنند. گاهی درمان  همانند نارسایى قلب شامل دیورتیک‌ها و دیگوکسین و کاهش پس‌بار با مهارکننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین، هیدرالازین می تواند شدت پس زدن خون را کاهش داده و برون‌ ده قلبى رو به جلو را  افزایش مى‌دهد و علائم بیمار را بهبود مى‌بخشد. همچنین در صورت وجود فیبریلاسیون دهلیزى باید از ضد انعقادی وگاهی  دیژیتال نیز استفاده کرد. هیچ گاه بدون مشورت با پزشکتان این داروها را شروع، قطع یا کم و زیاد نکنید.

تنگی میترال (دریچه قلب)

دریچه میترال بین دهلیز و بطن چپ قرار گرفته است این دریچه دارای دو لت می باشد، در حین انقباض دهلیز چپ دریچه باز و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ میشود ولی در حین انقباض بطن چپ بسته می شود و مانع ورود خون به دهلیزها می گردد. پس تنگی میترال ، انسداد جریان خون از دهلیز چپ به بطن چپ است. میزان محدودیت جریان خون از دهلیز به بطن به میزان تنگی دریچه مرتبط می شود. تنگی میترال به شرایطی گفته می شود که لتهای دریچه میترال ضخیم شده و کامیشرها همراه با کوتاه وضخیم شدگی طنابهای وتری، بهم متصل می شوند . تنگی میترال علت اصلی نارسایی احتمالی قلب در کشورهای در حال توسعه است.

علل تنگی میترال (دریچه قلب)

علت اصلی تنگی دریچه میترال تب روماتیسمی است: تب روماتیسمی در اثر عفونت استرپتوکوک ایجاد می شود،و پس از ۲ یا ۳ هفته بعد از گلو درد چرکی به صورت درد مفاصل ظاهر می‌گردد. بدن برای مقابله با این بیماری آنتی بادی ترشح می کند، در بعضی افراد  این آنتی بادی به قسمتهای مختلف بدن بویژه دریچه میترال حمله کرده و باعث ایجاد التهاب و اسکارفیبروتیک  در آن شده و در نهایت سوراخ دریچه ی میترال باریک شده و در دراز مدت این بیماری به صورت تنگی دریچه میترال بروز می‌کند و به طور پیش رونده جریان خون به داخل بطن مسدود می گردد.ولی  گاهی دریچه میترال در اثر این بیماری گشاد و نارسا می‌شود.  درمان به موقع گلو دردهای چرکی در پیشگیری از تنگی دریچه‌ی میترال بسیار موثر است.

دیگر عوامل بسیار ناشایعترهستند شامل:

  •     رسوب کلسیم و آهکی شدن دریچه ( که گاهی در سالمندان ایجاد میشود)
  •     بیماری های  مادرزادی قلب
  •     آندوکاردیت
  •     سارکوئیدهای بدخیم ، RF ، موکوپلی سارکوئیدوز ، نقرس، بیماری ویپل ، کلسیفیکاسیون گسترده حلقوی

درمان تنگی میترال (دریچه قلب)

در نوع خفیف این بیماری نیازی به دارودرمانی وجود ندارد ولی اگرسابقه تب روماتیسمی وجود داشته باشد از پروفیلاکسی با آنتی بیوتیکهایی نظیر پنی سیلین بنزاتین۱۲۰۰۰۰۰ و یا پنی سیلین V  جهت  پیش گیرنده ای ازعود بیماری و تشدید نقص دریچهای استفاده می کنیم.

مطالعه مقالات بیشتر

درمان نارسایی قلبی وریدی

درمان بیماری نارسایی شدید قلبی

درمان نارسایی مزمن قلبی

بهترین درمان نارسایی حاد قلبی

درباره نارسایی قلبی

۹۵ دیدگاه

  1. سلام مطالبتون عالی بود ممنون،من دانشجوی ترم۲ هستم و یه ارائه داشتم راجع به مراقبتهای بالینی از بیماری های شایع قلب میشه کمکم کنید ؟ممنون میشم.

    • با سلام
      مطالب این سایت به زبان ساده براى افزایش آگاهى مردم عزیزمان تهیه مى شود ؛ شما که دانشجو هستید باید بیشتر تلاش کنید !
      با احترام

  2. ا سلام… مادر من ۸۰ سالشه . گشادی متوسط دریچه میترال و آئورت داره.. و به تازگی که اکو کردن.. گفتن بزرگی دهلیز چپ و بطن چپ داره.. … دکتر به ما گفت که درمان دارویی نداره .. میشه لطفا توضیح بدین درمان خاص داره …در ضمن .. مادرم .. قبلا آملودیپین… متورال و والسارتان مصرف میکردن که به تازگی دکتر گقته به جای متورال از کارودیلول مصرف کنن.. همچنین مارم فشار ریه دارن و با خاطر ترومبوز در وریدهای عمقی تحتانی ۳ سال که وارفارین مصرف میکنن که الان ترومبوزش ببه حالت مزمن هست…ممنون.. نتایچ اکو اینه….
    ۵/۴…..LVDD
    ۳.۴…….LVSD
    ۰.۴…..IVSD
    ۰.۸……PW
    ۵۵%……LVEF
    DT/PHT…. ۱-۲۵ MR
    PEAK VEL….۲-۳
    Tricuspid v…. Regurgitttation
    درصمن ……..آقای دکتر برای فشار ریوی مادرم چی پیشنهاد میکنین …. قشار ریویش….در اکو … Mild هست … ممنونم.

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      نارسایی یا گشادی خفیف تا متوسط دریچه های قلبی معمولا نیاز به درمان جراحی ندارد و با تنظیم داروها کنترل خواهد شد.
      در موارد خفیف پرفشاری ریوی نیز نیازی به استفاده از داروهای کاهنده فشار ریوی نیست.
      با احترام

  3. باسلام مردی ۵٧ سأله ام گاهی برای چند ثانیه هوشیاریم رأ إز دست می دهم اگر درحال فعالیت باشم حتی رانندگی میتو أنم خودم راکنترل کنم ولی هنگام استراحت وضعیت بدتری دارم وگاهی هذیان میگویم أین حالت گاهی پس إز خوردن بعضی غذاها مثل ماهی ویأ گاهی درائر فشارهای عصبی پیش میادید بعداز این حالت معمولا دچار افت شدید قند خون میشوم چند بار ازمایش کرده ام٢ساعت بعداز غذاخوردن قند خونم ٩٠ بوده درضمن بعداز این حالت برای مدتی هرچه غذا میخورم سیر نمیشوم
    همچنین لغزندگی دریچه میترال دارم به پزشک مغزو اعصاب مراجعه کردم انراعصبی تشخیص داده وبرای مدت ٩ ماه داروی مربوطه را مصرف کردم ولی نتیجه نگرفتم (با توجه به این که این داروها را چند سال پیش مصرف کردم نوع آنها را در ذهن ندارم و باتوجه به این که در این مواقع دچار کاهش قند خون میشوم آیا ممکن است این بیماری منشأ غده ای داشته بأشد ؟؟)لطفا تشخیصتان را بفرمایید ومرا راهنمایی کنید درچنین مواقعی چه کارهایی باید بکنم لطف کنید جواب را به إیمیل اینجانب ارسال کنید باتشکر

    • با سلام
      با توجه به نرمال بودن تست های قلبی ؛ بنظر نمی رسد که اختلال قلبی منشاء بروز مشکلات شما باشد.
      در ضمن علایم شما با بیماریهای شایع قلبی عروقی نیز هم خوانی ندارد.
      با احترام

  4. در ضمن تست ورزش داده ام و مشکلی نداشته ام موقع ورزش و فعالیت ها مشکلی ندارم و این حالت بیشتر در موقع استراحت پیش می آید اگر این بیماری منشأ قلبی ندارد به چه تخصصی بأید مراجعه کنم ؟

  5. سلام من ۲۸ سال دارم مدت یک سال است که درد های تیر کشنده قفسه سینه درست در ناحیه قلب دارم نوار قلبم نرمال تشخیص داده شده ولی این درد همچنان ادامه داره البته به گاستریت معده هم دچار شدم ولی پزشک علت این دردها رو گاستریت نداستن ممنون میشم اگر برای تشخیص راهنمایی کنید

    • با سلام
      هرگونه درد یا احساس ناراحتی در قفسه سینه نیاز به ویزیت قلبی دارد تا در صورت شک به وجود بیماری قلبی ، تست های تکمیلی شامل نوار قلب ، اکو ، تست ورزش ، اسکن هسته و یا آنژیوگرافی انجام شود.
      با احترام

  6. نازنین سادات حسینی

    با تشکر از جناب دکتر نوید
    از پرسنل بخش مراقبت های ویژه قلبی بیمارستان صیاد شیرازی گرگان هستم . مثل همیشه ازاینکه اطلاعات تونو در اختیار ما میزارین ممنونم.

  7. سلام .
    خسته نباشید .
    من افتادگى دریچه میترال دارم . اکو کردم دکتر گفت مشکلى نیست .
    توى جواب آزمایشم توان خروجى قلبم (EF) رو ۷۰% اعلام کردن .
    میخواستم بدونم ورزش بدنسازى مشکلى براى من ایجاد نمیکنه ؟ از هورمون و مکمل ها استفاده نمیکنم و فقط براى تناسب اندام میخوام شروع کنم .
    ممنون .

    • با سلام
      انجام ورزش برای وضعیت شما ممنوعیتی ندارد ولی بطور کلی انجام ورزش های هوازی بدون استفاده از مکمل برای سلامت قلبی عروقی بسیار توصیه شده است.
      با احترام

  8. با عرض سلام و خسته نباشید و با تشکر از مطالب مفیدتان!!
    من دختری ۱۸ ساله هستم که از حدود سه سال پیش دچار درد در ناحیه قفسه سینه شدم جوری که بعضی اوقات موجب معده درد هم میشد..پزشک در ابتدا مشکوک به ورم معده بود اما بعد از ازمایش وانجام سونوگرافی فهمید که معده مشکلی نداره بعد از انجام نوار قلب و مراجعه به یک متخصص داخلی پزشک تشخیص بیماری دریچه قلب داد و قرص پروپرانول تجویز کرد اما الان تقریبا یک سال و نیم هست که درد ها بسیار بدتر شده..درد قفسه سینه تنگی نفس سرگیجه و سبکی سر و همچنین در بیشتر مواقع تمام طرف چپ بدنم مخصوصا دست ها بی حس و کبود میشه..ممنون میشم اگه بتونین در این راستا منو راهنمایی کنین!!
    با تشکر!!

    • با سلام
      هر گونه درد یا ناراحتی در قفسه سینه نیاز به بررسی توسط متخصص قلب دارد تا در صورت نیاز تستهای تکمیلی درخواست شود.
      با احترام

  9. با سلام.من نارسایی دریچه میترال دارم ef من۶۰درصد است.دچار تنگی نفس و ضربان قلب می شوم ایا این یک بیماری خطرناک است و من نمیتوانم باردار شوم؟پارسال افتادگی میترال داشتم امسال نارسایی هم اضافه شده.یعنی هر سال وضعیت من بدتر خواهد شد.ایا بیماری را نمی توان متوقف کرد؟با تشکر

  10. با سلام
    ۳۲ سالمه از بابل ، به دلیل ضربان قلب بالا و تنگی نفس در فعالیت های بدنی و بررسی ایسکمی عصب چشمم ( که شاید ربطی به عملکرد قلب داشته باشه ) به پزشک قلب مراجعه کردم . ایشون برای من آزمایش و اکو نوشتن
    در آزمایشات Hematology مورد خاصی وجود نداشت .
    اما کلسترول خونم ۲۶۱
    تری گلیسرید ۱۸۷
    و LDL هم ۱۶۶ بود .
    در Urine Hormone Analaysis نتیجه VMA که معمولا باید ۲-۸ باشه ۱۵ بود .
    اما Metanephrine 24hrs نتیجش ۱۲۷ بود .
    Volume 24hrs هم ۱۰۰۰ بود .
    تو اکو هم پزشکم گفت که LVEF 45 درصده .
    برای نتیجه VMA دستور تکرار Urine Hormone Analaysis در آزمایشگاه مرکزی پاتولوژی تهران هم به شکل ادرار ۲۴ ساعته و هم خون رو دادن و برای بررسی دقیق تر قلب دستور MRI دادند .
    حالا سوال من از خدمتتون اینه که اولا تحلیل شما از این نتایج چیه و از نظر شما چه ارتباطی بین موارد بالا وجود داره ؟ آیا با MRI مشکل LVEF مشخص می شه ؟ و vma بالا به تنهایی ( بدون متانفرین ) می تونه خطرناک باشه و معمولا نشونه چی می تونه باشه ؟
    با تشکر از شما ، موفق باشید

    • با سلام
      ام ار ای مودالیته ی بسیار مناسبی برای تشخیص عوارض قلبی است.
      در سایر موارد بهتر است با همکاران غدد مشاوره فرمایید.
      با احترام

  11. با سلام
    من دو ماه پیش با اکوی قلب متوجه شدم که بیماری mr خفیف دارم ،دکتر ازم تست ورزش گرفت و گفت مشکلت جدی نیست و نیاز به مصرف قرص نداری و فقط یه قرص کلردیازپوکساید شبی یکی برام تجویز کرد، اوایل درد خفیف داشتم اما یک هقته است که درد بیشتر شده و نفس تنگی هم گرفتم مخصوصا شبا نفس تنگیم بیشتر میشه ، سردرد هم میگیرم.
    آیا بیماری من پیشرفت کرده؟
    ممنون

    • با سلام
      ام ار خفیف نیاز به اقدام خاصی ندارد و با توجه به طبیعی بودن تست ورزش بنظر نمی رسد که دردهای شما منشأ قلبی داشته باشد.
      با احترام

  12. بزرگ شدن دهلیز ودیواره قلب به معنی بزرگ شدن قلبه ؟ خطرناکه درمانداره؟

    • با سلام
      قلب از چهار حفره شامل دو بطن و دو دهلیز ( راست و چپ ) تشکیل شده است و بسته به نوع بیماری ایجاد شده یک تا هر چهار حفره بزرگ می شود و درمان آن هم بسته به شرایط متفاوت می باشد.
      با احترام

  13. با سلام اگه تو جواب اکو نوشته باشه mr trivialو mvp trivial یعنی چه ؟؟ و اینکه من حدود دو سال پیش دچار حمله قلبی شدم .و بعد از اون هم دچار بیماری محدودکننده ریوی شدم . زیاد سرفه میکنم . می تونه مشکلم حاد شده باشه ؟؟؟

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      مواردی که در اکو ذکر شده ؛ نارسایی خفیف دریچه ای است.
      سرفه هم نشانه بیماری قلبی و هم در اثر مشکلات ریوی .
      به هر حال نیاز به بررسی می باشد.
      با احترام

  14. با سلام
    من ۲۷ سالمه چند ماه پیش نیمه های شب دچار تنگی نفس شدم مراجعه کردم چزشک گفتن از استرسه اکو هم دادم گفتن دریچه میترالت شله و نیازی به دارو نیست فقط هرچند سال یکبار باید چکاب شی و ورزش سنگینم نکنی مدتیه قلبم درد میکنه میسوزه و احساس میکنم نفسم داره در میره و قلبم نمیزنه میخواستم ببینم نیاز به دارو نیست یا به پزشک متخصص مراجعه نکنم با تشکر

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      با توجه به بررسی های انجام شده و نوع علامت های شما ، احتمال اینکه منشا قلبی داشته باشد کم است. فقط باید اکو هر ۱-۳ سال برای پیگیری وضعیت دریچه داشته باشید.
      با احترام

  15. با سلام
    من دختر ۲۲ساله ای هستم که تا ۶سالگی شبا دچار ایست تنفسی میشدم،اما علتش مشخص نبود،وقتی ۱۸ ساله شدم از شهرستان به تهران آمدم و تا اون موقع مشکل قلبی نداشتم،کم کم تپش قلبم شروع شد،گاهی فشارم هم بالا میرفت،وهمیشه خسته بودم،به دکتر مراجعه کردم تشخیص دادند کمخونم،اما روز به روز بدتر شد وpvcرد میکرد،تا اینکه امسال یه پزشکی تشخیص دادند قلبم مادرزادی دچار پرولاپس خفیفه،برام دیلتیازم تجویز کردند،وگفتند دیگه نیازی به مراجعه ی مجدد نیست،اما مشکل من یک درصد هم کم نشده،هر وقت استرس میگیرم ضربان قلبم بالا میره،راه میرم سرفه میکنم،همش گیجم،گاهی سر کلاس هیچی نمیفهمم،و احساس میکنم سرم خیلی سنگین شده،وقتی میخندم،یا دچار ترس و هیجان میشم ،احساس خفگی بهم دست میده،و حس میکنم قلبم از کار افتاده،البته تازگیا ریه هام هم عفونت کرده که الان تحت درمانم،تقریبا نصف روز حالم بده،نمیتونم ورزش کنم،واقعا از زندگی خسته شده ام،با این اوصاف من چیکار کنم تا کمتر دچار این حالت بشم؟آیا راهی هست از تپش قلب راحت بشم؟
    با تشکر

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      پرولاپس خفیف اختلالی در زندگی ایجاد نمی کند ، برای کاهش استرس و اضطراب بهتر است با مشاور مشورت نمایید.
      با احترام

  16. ضمن عرض ادب و احترام
    خانمی هستم ۴۵ ساله
    تقریبا مدت ۱۰ سال است به بیماری رماتیسم قلب و گشادی دریچه میترال مبتلا هستم در ابتدای تشخیص ۲ ماه پنی سیلین تجویز شد و بعد گفتند نیازی نیست
    سال پیش به مدت ۱۰ ماه ماهی یک عدد پنی سیلین استفاده کردم
    ۳ روز پیش مجددا به پزشک مراجعه کردم و نتیجه ی اکوی من به شرح ذیل است
    Ivsd 0/8
    LVEDd 5/1
    Lvpwd0/8
    Lvesd3/5
    Ef
    ۵۰%
    Rvd 2/4
    MeanMvg3/6
    پزشکم به من گفتند ضربان قلبت نباید بیش از ۸۰ باشه و ورزش رو کم کن و گفتند ۶ ماه دیگه بیا برای تشخیص عمل
    در ضمن وضعیتم با نظر پزشک و مشاهده و مقایسه اکودر این یکسال تغییری نکرده ست
    در حالی که من بطور عادی روزانه ۴۰ دقیقه پیاده روی میکنم
    میخواستم بدونم وضعیتم چگونه است و بیماریم خیلی حاد است یا خیر
    با سپاس فراوان

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      در گزارش أکوی شما موردی از نارسایی دریچه و شدت آن ذکر نشده و یا احتمالا شما آن را منعکس ننموده اید.
      در صورت تمایل اصل گزارش اکو را إرسال فرمایید.
      Dr_hona@yahoo.com

      • با احترام
        تصویر گزارش اکوی قلبم را به ایمیلتان ارسال کردم
        سپاسگزارم

        • دکتر حسین نوید

          با سلام
          من هنوز ایمیلی از شما دریافت نکرده ام.
          با احترام

          • با عرض سلام و ادب
            جناب آقای دکتر نوید
            طبق فرمایش شما تصویر اکوی قلبم رو به حضورتان ارسال کردم و منتظر ارائه طریق شما هستم
            سپاسگزارم

          • با عرض ادب و احترام
            مجددا تصویر اکوی قلبم را جهت ارائه طریق ارسال کردم
            سپاسگزارم

          • دکتر حسین نوید

            با سلام
            با توجه به گزارش اکو ، تنگی و نارسایی دریچه میترال و با شدت کمتر دریچه آئورت وجود دارد.
            در حال حاضر درمان دارویی و پیگیری های منظم هر ۶ ماه تا یکسال و انجام اکوی دقیق توسط فلوشیپ اکوکاردیوگرافی توصیه می شود.
            با احترام

  17. با سلام
    من ۲۱سالمه به دلیل تپش قلب و احساس نامنظمی ضربان سه ماه پیش رفتم پیش متخصص نوار قلبی انجام دادم که گفتن مشکلی نیست بعد اکو انجام دادن که تو اکو mr و tr و پرولاپس میترال خفیف نشون داده شد.بهم گفتن پروپرانول ۲۰ رو زمان تپش مصرف کنم.الان مدتیه که تقریبا هر روز تپش قلب دارم همینطور روی شکمم ضربان دارم جوری که هر چیزی روی شکمم باشه حرکت میکنه و ضربان قلبم از روی لباس قابل تشخیصه الان به نظر شما من باید پیگیری کنم یا مشکلی نیست؟ضمنا یه سوال دیگه هم داشتم الان این مشکل من بیماری قلبی محسوب میشه یا چون خفیفه میشه نادیده گرفتش؟
    با تشکر

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      تپش قلب علل متنوعی دارد ، شامل کم خونی ، مشکلات تیروئیدی ، بیماری های قلبی ، استرس و اضطراب ، عفونت و تب و … .
      مواردی که در أکوی شما گزارش شده نیاز به اقدام خاصی ندارد و فقط توصیه می شود هر ٣ تا ۵ سال یک اکو برای بررسی وضعیت دریچه ها انجام دهید.
      با احترام

  18. ب سلام خدمت دکتر نوید
    مهران ۴۴ ساله از اهواز ؛ دریچه میترال فلب من گشاد شده و نیاز به عمل تعویض دریچه دارد سوال من این است ایا امکان عمل جراحی بسته تعویض دریچه میترال در ایران وجود دارد در صورتی که این امکان است باید به کدام دکتر و بیمارستان مراجعه کنم ؟

  19. سلام آقای دکتر من افتادگی دریچه میترال دارم دیگه خسته شدم یه دکترمیگه دوسالی یه بار اکو باید انجام بدم وفعالیتهایی که دردمو زیادمیکنه انجام ندم و قرص پروپرانولول تجویزشده و گفتن برای بارداری باید زیر نظر دکتر باشم بعد پیش یه دکتر دیگه رفتم میگن همه مردم افتادگی دریچه دارن واصلا مشکلی نیست گفتم همین الان خودمم از خودم اکو بگیرم حتما یه کمی افتادگی دریچه دارم گفتن اصلا مشکلی نیست الان من میخوام بدونم پس این فشاری که روی سینمه و منو آزار میده و فکم که سنگینه علتش چیه؟توروخدا جواب بدید

    • با سلام
      افتادگی خفیف دریچه میترال نیاز به اقدام خاصی به جز انجام اکو در فواصل منظم ندارد.
      در صورت نرمال بودن سایر بررسی های قلبی ، علایم شما با کاهش استرس و اضطراب با کمک مشاور بهتر خواهد شد.
      با احترام

  20. با سلام آقای دکتر
    من بعلت طپش قلب و فشارخون بالا به دکتر قلب مراجعه کردم وایشون اکو برام دادن در اکو فقط میزان خفیفی پرولپس داشتم وبرای دوماه پرانول تجویز شد در ضمن طپش قلب من با قرص تیرویید شروع شد ووقتی دوزش بالا رفت فشارخون گرفتم و دوباره با دوز پایین فشارم خوب شد وبعد ازمدتی دوباره تپش قلب گرفتم …میخواستم ببینم آیا احتیاج به دادن تست ورزش هست وآیا دلیل تپش قلبم پرولپس خیفیه وباید مدام پرانول بخورم
    چون یک دوره دوماه پرانول نخوردم دوز داروی تیرویید رو پایین آوردم اما بعد از دوماه دوباره طپش برگشت لطفا راهنمایی فرمایید

    • با سلام
      پرولاپس خفیف نیاز به اقدام خاصی بجز اکوی سالیانه یا دو سالانه ندارد.
      مشکلات تیروئید نیز می تواند سبب تپش قلب شود. برای بررسی تپش قلب ، نیازی به انجام تست ورزش نیست.
      پرانول درمان علامتی تپش است و عارضه خاصی نیز ندارد.
      با احترام

  21. درضمن تست های خونی cbc.esr.alt.vma.urin.ast.creatin urean.fertinna.k..urban said نرمال بودن وفقط tsh ام با کاهش دارو بالاتر رفته بود
    ممنون وسپاسگزارم از وقتی که برایم میگذارید

  22. با سلام . دختری ۳۰ ساله هستم و چون گاه گاهی احساس میکنم هوری قلبم میریزه هولتر ۲۴ ساعته و اکو کردم
    هولتر رو گفتن آرتمی پی ای سی یا پی وی سی دارین که مهم نیست و برای اعصاب میتونه باشه و اکو رو گفتن
    افتادگی خفیف دریچه میترال و نارسایی (گشادی ) خفیف دریچه میترال دارم
    سه سوال برام پیش اومده
    ؟ mr = گشادی دریچه میترال
    دوم : آیا آریتمی پی ای سی یا پی وی سی که گاه گاهی میشم میتونه به علت نارسایی دریچه یا افتادگی دریچه باشه ؟
    سوم: آیا بارداری و زایمان و ورزش میتونه باعث بد تر شدن گشادی و افتادگی دریچه میترال بشه؟

  23. با سلام … خانمی ۳۰ ساله هستم وجواب اکوی من
    Lvef= 60%
    mild mvp & minimal mr
    No pah
    و۳ سوال دارم
    در نت خوندم برای جلوگیری از ابتلا به آندوکاردیت در دندانپزشکی و عمل زیبایی بینی دکتر رو از وضعیت خودتون مطلع کنید
    آیا این در مورد من هم صدق میکنه چون پزشک به من این توصیه رو نکرد و نگران شدم ؟
    و۲ اینکه آیا حاملگی و زایمان میتونه باعث
    بدتر شدن نارسایی میترالم بشه ؟
    و ۳ اینکه
    حاملگی و زایمان چه طبیعی و چه سزارین خطر آندوکاردیت نداره برام ؟
    لطفا راهنماییم کنید

    • با سلام
      با توجه به نتیجه اکویی که نوشته اید در حال حاضر نیاز به هیچ اقدام پیشگیرانه ای برای شما وجود ندارد ، فقط برای پایش چگونگی پیشرفت بیماری دریچه میترال توصیه می شود هر یک تا سه سال اکوی خود را تکرار نمایید.
      با احترام

  24. با سلام
    دختری ۲۵ ساله هستم پارسال که به دکتر مراجعه کردم تو برگه اکو نارسایی خفیف دریچه میترال نوشته بود اما دکتر بهم گفت قلبت سالمه فقط یکی از دریچه هات عصبیه که وقتی عصبی میشی علائمت بروز میکنه طی این سالی که گذشت احساس لرزش قلبم اضافه شده و تپش قلبم افزایش پیدا کرده اما احساس درد و سفت شدن قلبم کمتر شده حالا میخواستم ببینم باید به دکتر دوباره مراجعه کنم؟ نارسایی دریچه اصلا مسئله مهمی هست و برای ازدواج باید مطرح بشه؟ برای بارداری مشکلی وجود داره یا نه؟

    • با سلام
      نارسایی خفیف دریچه نیاز به اقدام خاصی بجز اکو هر ۱ تا ۳ سال یکبار ندارد.
      برای علایم خود جهت کاهش استرس و اضطراب از مشاور کمک بگیرید.
      با احترام

  25. سلام دختر من ۱۰ ساله است
    دو سه هفته پیش برای چکا ب ازمایش خون ونوار قلب داد
    نوار قلب طبیعی نبود واز ما خواستن تا به متخصص قلب نشون بدیم
    دکتر بعد از دیدن نوار اکوی رنگی از قلب انجام داد
    وبه ما توضیح داد که دریچه قلب به خوبی بسته نمیشود معمولا دختران که در سن بلوغ هستند بافت عضله ای دریچه کامل نشده واین طبیعی است
    کافی است چند سال دیگه دوباره اکو انجام شود
    دکتر صبورانه معاینات را انجام داد توضیحاتی در حد فهم ما ارایه کرد
    ولی من نگران هستم به دودلیل
    یکی اینکه خواهر من حدود ۲۵ سال پیش به علت سوراخ بین بطنی عمل قلب بازدر بیمارستان رجایی انجام داد ولی بعد ۵۰ روز فوت کرد در ۷سالگی
    دیگه اینکه دخترم دچار الرژی فصلی است سالی یکی دوبار دچار میشه فقط با علایم سرفه های خشک شبانه
    یکباروقتی سه سالش بود به دکترش مراجعه کردیم سینه اش رو خوب معاینه کرد واز ما خواست پیش دکتر قلب کودک برویم واکو انجام بدیم
    این کار رو کردیم
    در جواب به ما گفتن چون خونش رقیقه خون بیش از اندازه وارد قلب میشه و اندازه قلب از حد طبیعی بزرگتره وفقط قرص اهن تجویز کردن هفته ای دوبار تا مدتی این کار رو انجام دادیم
    الان دخترم هیچ علامت خاصی نداره فقط بعد از انجام فعالیت شدید رنگ پریده میشه وپا چشماش گود میافته
    این مساله چقدر جدی هست
    ایا میتونه فعالیت های روز مره اش رو ادامه بده
    کلاس ژیمناستیک میره
    بعضی وقتها جلسات پشت سر هم هست
    میتونه ادامه بده
    برنامه تغذیه ای خاص نداره
    میتونه روزه بگیره

    ممنون میشم اگه از نگرانی هام کم کنید

  26. با سلام خدمت شما
    من خانمی ۴۳ ساله ام و تازگی ها به هنگام فعالیت بخصوص کارهایی که نیاز به خم شدن داره یا زمانی که از پله بالا می آیم احساس تنگی نفس و سنگینی در قفسه ی سینه می کنم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و با ایستادن یا نشستن این حالت برطرف می شه درضمن وقتی قاعده می شم این حالت بدتر میشه خواستم ببینم تشخیص شما چیه. آیا می تونه ربطی به کم خونی داشته باشه یا از معده در ضمن یکی دو سال پیش اکوی قلب در بیمارستان میلاد انجام دادم دکتر گفت خوبه با تشکر از شما

  27. سلام خسته نباشید.
    من ۲۲ سالمه و ۶ ماه پیش اکو دادم توش پدولاپس و MR و TRخفیف بوده و اینکه گفتن چیزی نیست و حتی هولتر ۲۴ ساعته هم زدم که گفتن اریتمی نداری و این هفته دوباره تپش گرفتم رفتم دکتر نوار قلب گرفتن گفتن نرماله….ولی من خیلی تپش دارم بهو قلبم می زنه شدید و خیلی ترسیدم امکان داره چیزی باشه که تو اکو و هولتر و نوار قلب نشون نده؟؟بعد من الان ۶ ماه گدشته ممکنه MR من بدتر شده باشه؟؟

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      توصیه می شود جهت کاهش استرس و اضطراب از مشاور کمک بگیرید.
      در مورد اکو هم بهتر است در فواصل منظم تکرار شود.
      با احترام

  28. سلام جناب دکتر نوید عزیزمن مردی هستم ۵۱ ساله که تنگی میترال داشتم و توسط دکتر یوسف نیا به صورت بسته در سال ۱۳۷۰ مورد جراحی قرار گرفتم
    در حال حاضر دچار فیبرلاسیون دهلیزی هستم و داروهای وارفارین ،دیگوکسین ۵ روز در هفته ،وپروپرانولول ۸۰ میلیگرم در دونوبت مصرف میکنم
    البته تنگی نفس حاد ندارم و خدارو شکر راضی هستم
    سوالم اینه که من میتونم الان از روش بالن برای ترمیم دریچه میترال در صورت داشتن شرایط مناسب استفاده کنم ؟
    واینکه من از سالی که جراحی کردم مرتب آمپول پنادر را ماهیانه تزریق کردم واینکه تا کی باید این تنزریق ادامه داشته باشه؟
    ممنونم

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      برأی تعیین أین که آیا بالون برأی تنگی میترال مناسب باید إز اکو و بخصوص اکو إز راه مری کمک گرفت٠
      تزریق پنادر تا زمانی که احتمال ابتلا به گلودردهای چرکی در شما زیاد باشد توصیه می شود که تزریق صورت گیرد٠
      با احترام

  29. با سلام خدمت شما جناب دکتر
    بنده ۲۴ سالم هست و دچار پرولپس دریچه میترال هستم. دیروز که اکو دادم به من گفتند که دو تا از بافتهای همبند دریچه پاره ست. و توصیه کردند که کار سنگین انجام ندم
    میخواستم ببینم که موضوع جدی هست؟ و آیا باید کاری انجام بدم برای درمانش؟
    عوارضی هم که دارم. سنگین زدن قلب مخصوصا وقتی میخوام بخوابم. گاهی اوقات پشتم یا کمرم به شدت میگیره. بعضی وقتا احساس سرگیجه میکنم. و بعضی وقتا حس میکنم یهو قلبم توش خالی میشه و میریزه.
    کار سنگینی معمولا انجام نمیدم. ۴ ساله که سیگار میکشم. البته تحرکم هم کمه.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      بهترین فرد برای توضیح به شما ، فرد انجام دهنده اکو می باشد٠
      برای اظهارنظر دقیق رؤیت اکو ضروری است٠
      با احترام

  30. سلام من ۱۶ سالمه چند ماهه پیش به علت تپش قلب و تنگی نفس شدید به متخصص قلب مراجعه کردم بعد از انجام اکو مشخص شد که پرولاپس میترال دارم. گاهی اوقات بیشتر موقع ورزش و فعالیت دچار تنگی نفس و تپش میشم بدنم میلرزه و دست چپم مور مور میشه. پروپرانول ۱۰ هم مصرف میکنم. میخواستم بدونم اسپری های اکسیژن میتونه کمکی بهم بکنه؟ چون خیلی اذیت میشم حس میکنم دارم خفه میشم

  31. من پاییز امسال ١٧ سالم میشه
    چند سالى میشه که قلبم درد میکنه و گاهى اوقات تیر میکشه و میسوزه
    یک ساله که شدت پیدا کرده و کل روز اذیتم میکنه
    با نفس عمیق و خندیدن هم این درد تشدید میشه
    مشکلى دارم ؟ اسمشو نمیدونم تا درمانى پیدا کنم

  32. با سلام من به دلیل درد قفسه سینه در سمت چپ به پزشک مراجعه کردم،جواب اکوی بنده به این صورت است:
    mild mr
    systolic function(ef=55%)
    trivial tr(papsys=30mmhg)
    لطفا راهنمایی کنید.باتشکر

  33. با سلام
    دختری ۲۳ ساله هستم، دو سه سالی میشه که احساس گرفتگی در قفسه سینم دارم و گاهی تنگی نفس و احساس سنگینی .احساس درد و گاهی سوزش در قلب که گاهی تو کتف یا بازو و دست چپ منتشر میشه.گاهی بدون دلیل این علائم ایجاد میشه ؛ اما با بلند کردن چیزای سنگین، عصبانی یا مضطرب شدن و حتی خندیدن زیاد و ترس و ناراحتیِ زیاد هم این علائم تشدید میشه یا با ورزش سنگین و حتی گاهی در حال استراحت و خواب.
    ۴ ماهِ پیش به پزشک مراجعه کردم ، گفتن صدای اضافه شنیده میشه و اکو انجام دادن ؛ نتایجش:
    LVEDD: 4.5
    FS%: B
    EF%: 55%
    Prolapse: mild mr( اگه اشتباه نکنم چون خوانا نیس)
    و مابقی نرمال؛ هیچ دارویی هم بهم ندادن.
    البته علائم این اواخر تشدید شده!
    سابقه خانوادگی در بیماری قلبی هم داریم، هم اقوام و هم پدرم که اخیرا آنژیو انجام دادن.
    به نظرتون برای رفع این علائم باید چیکار کنم ، چه دارویی مصرف کنم؟ لازمه بازم به پزشک مراجعه کنم؟
    اختلالات پریود هم رو این مسئله تاثیری داره؟(چون با تغییر زمان و عقب انداختن باز هم این علائم تشدید میشه برام به حدی که نمیتونم رو دست چپم تکیه بدم!)
    با سپاس فراوان

    • با سلام
      با توجه به سن ، جنسیت و نوع علایم ، بنظر نمی رسد که منشأ علایم شما بیماری قلبی باشد ، برای کاهش استرس و اضطراب از مشاور کمک بگیرید٠
      با احترام

  34. با سلام
    من خانم ۲۷ ساله ای هستم که تنگی دریچه شدید میترال داشتم،سه سال پیش بالن زدم و هر روز وارفارین مصرف میکنم
    و الحمداا..تا الان مشکلی نداشتم و عادی زندگی میکنم،تصمیم به بارداری دارم ایا حاملگی برام ممکن است؟؟

  35. سلام
    تو برکه ویزت دکتر نوشته
    Mild Mr
    Mild travel
    Mild cadMild
    و دکتر گفته بیماری قلبی شما،مادر زادی است که به علت پیچیده شدن رگ ها و رد شدن از تو عضله ،درد سینه داری
    نظر شما و راهنمایی می فرمایید

  36. سلام خسته نباشین توروخدا یه راهنمایی کنین
    من واسه فشار خون ۳روز بیمارستان بستری شدم اما تمام فشارم دستی گرفتن هر ۴ساعت همشون ۱۴-۱۵ بودن
    و اینکه دکتر ازم اکو گرفت که متوجه شد پرولاپس میترال دارم و اینجور نوشت EF55% MRP(noml – wms)
    از ایین نامه هم خبر دارم که باید نارسایی باشه تا معاف بشم
    اما به نظر شما من با فشار خون که ۳روز بستری بودم و فشارام ۱۴-۱۵ بود در حالت عادی و جواب این اکو میدونم معاف از رزمم ۱۰۰%
    اما امکان داره معاف دایم بشم؟؟؟؟؟

  37. سلام آقاى دکتر خسته نباشید
    من پسر ٢١ ساله هستم اختلالات اضطراب و استرس دارم حدود ٧ ماه پیش چکآپ کامل قلب کردم و پزشکم بهم گفت که مشکلی وجود نداره اما توى برگه نتایج اکوم زده :
    Borderline MVP with minimal MR
    مى خواستم لطف کنید بهم اطلاعات بدید این عارضه مهمیه؟
    باید تحت نظر باشم و کاراى خاصیو رعایت کنم؟
    یا چیز مهمى وجود نداره.
    ممنونم

    • با سلام
      گزارشی که بیان کرده اید اهمیت بالینی ندارد و نیاز به پیگیری هم ندارد ، هر ۴ الی ۵ سال یکبار اکو کمک کننده است
      با احترام

  38. سلام خسته نباشید. من هر چند وقت یکبار بدون هیچ دلیلی تپش قلب خیلی شدید میگیرم باید فورا رو زمین دراز بکشم تا خوب شم بعد در عرض یک لحظه تپش قلبم عادی میشه نه اینکه کم کم آروم بشه. اگه دراز نکشم سرگیجه و تنگی نفس شدید و سردرد شدید میگیرم ممنون میشم راهنماییم کنید این مشکل چیه و باید چکار کنم؟

  39. باسلام وتشکر مردی ۳۹ ساله هستم دوسال پیش اکو بدلیل طپش قلب دادم سالم بود چندروز پیش رفتم فشار چک کننم ۹ بود اول صدای قلب رو گوش کرد اکو گرفت گفت شلی دریچه میترال داری سالی یکبار اکو بده ایا مشکل خاصی دارم؟ دکتر تپشو تنگی نفس دارم و فوری عصبی میشم وپراسترسم

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      خوب به شما گفته اند که شلی دریچه ای دارید ، مشکل قلب شما همین است و باید تحت نظر باشید
      با احترام

  40. سلام دکتر باتشکر از پاسخگویی شما
    بنده ۲۳سال دارم و چند ماه پیش چند بار قلبم درد گرفت و به دکتر قلب رفتم و پس از اکو بهم گفتن نارسایی دریچه میترال دارم و قرص پروپرانولول دادن
    جواب آزمایشم هم ب شرح زیر است
    prolaps modrate
    Regurgitation
    Ef 60درصد
    Mvp
    و ی سری چیزهای دیگه ک قابل خوندن نیستن
    میخواستم بدونم قلبم در چ وضعیتیه؟ آیا امکان داره برای خدمت معاف بشم؟

    • دکتر حسین نوید

      با سلام
      توضیح گزارش اکو را از پزشک انجام دهنده آن بخواهید
      در مورد شرایط معافیت اطلاعی ندارم
      با احترام

  41. سلام خدمت اقای دکتر . خانم ۲۹ ساله ایی هستم که بعد از سقط جنین با دارو و بعد با کورتاژ دچار کم خونی شدید شدم و هموگلوبین خونم با تزریق خون کمی بالا اومد . دچار تپش قلب و بی حسی دست چپ و درد در پشت شدم . تست ورزشی اکو و نوار قلب انجام دادم دکتر گفتن مشکل کوچیکی در دریچه هست . پرپرانول ۱۰ دادن که هر ۱۲ ساعت مصرف کنم . اما از وقتی قرص میخورم سرگیجه و سیاهی رفتن و خشکی چشم پیدا کردم . بنظر شما واقعا از خوردن قرص هست ؟ سوال دیگه اینکه ایا باید تا همیشه این قرص رو مصرف کنم . چطور میشه قرص رو قطع کرد ؟

  42. سلام وقت به خیر
    بانوی ۱۷ ساله هستم از بعد از جراحی دندون عقلم تپش و درد شدید قلب داشتم که به متخصص مراجعه کردم و تشخیصشون mr و MVP متوسط بود و بهم دارو دادن ضمن این که از شروع دردم زودتر خسته می شم و گاهی تنگی نفس و سرفه ی شدید دارم من ورزش حرفه ای می کنم و بسکتبالیست هستم به طور متوسط ۵ جلسه ی ۲ ساعته در هفته که دکترم بهم گفتن ورزش کردن می تونه برام مفید هم باشه اما چن روز بعد که مجدد دچار درد شدید شدم و یکی از اساتیدم..رزیدنت قلب هستن..اکو رو دیدن تاکید خیلی زیادی داشتن از فشار جسمی دوری کنم الان سر در گم هستم بین نظراتشون این که تا چه اندازه می تونم به فعالیتم ادامه بدم
    متشکرم راهنماییم کنید و پیشاپیش سال خوبی داشته باشید

  43. باسلام خدمت اقای پسری ۲۷ساله هستم که در سن۱۳سالگی تعویض دریچه اورت در بیمارستان شهید رجایی شده ام حالا پزشک بنده میگوید دریچه ات تنگ شده است باید عمل بشوی میخواستم بدونم ریسک عملم چقدره مشکل مالیم ندارم میتونم این عملو تو بیمارستان خصوصی انجام بدم بعد جراح خوب در این زمینه میشه معرفی کنید ایا بیمارستان شهید رجایی خوبه انجام بدم باتشکر اقای دکتر

    • با سلام
      در مورد ریسک عمل مجدد از جراح خود که در جریان پرونده است سوال کنید
      بیمارستان رجایی از بهترین مراکز قلب و عروق کشور است
      با احترام

  44. با سلام و عرض ادب . اقای دکتر من ۱۸ سالمه و پسر هستم سمت چپ سینم درد میکرد (ناحیه ای به اندازه ی یک تخم مرغ و گاها دستت چپم درد میکرد نوار قلب دادم نرمال بود. از متخصص قلب خواهش کردم منو اکو کنن(اصلا مایل نبودند چون میگفتند نیازی نیست) اما اکو کردند و به این شرح بود: No sig.vhd_no sig pe_no sig ph_no clot _normal LVsize و همچنین EF رو ۶۵_۷۰ % زده بود ازمایش خون هم دادم کلسترول ۱۷۰ و تری گلیسرید ۶۳ و HDL90 و LDL 66 و FBS 84. مشکل مادرزاد قلبی نداریم در خانواده در حین فعالیت هم خدارو شکر مشکلی ندارم؟؟؟ چطور ارزیابی میکنید؟ سپاسگزارم از شما

  45. سلام
    من۲۶ سالمه حدودا۱۱سال روماتیسم مفصلی دارم و الان نزدیک۴…۵سال هست که نشسته می خوابم نمی تونم راحت دراز بکشم نفسم میگیره…….گاهی اوقاتم قلبم درد میکنه کمرمم که پشت قلبم باشه درد میکنه اما دکتر رفتم اکو قلب رفتم گفتن سالم هستی…..خیلی سختمه این اوضاع ممنون میشم راهنماییم کنید

  46. سلام
    وقت بخیر
    در آزمایش من نوشته شده
    Mixomatose and redundant MV leaflets with Mild Mr, no MS
    (Trivial TR(TRPG=10mmHg
    no TS

    این مطالب
    با این مطلب
    پرولاپس دریچه‌ای‌که منجربه‌نارسائی نشده باشد و یا دارای نارسائی دریچه ای MR-PR درحد (Trivial ) یا TR در حد(+۱ یا Mild ) باشد
    چه رابظه ای دارند؟
    ممنون میشم زاهنمایی کنید

  47. سلام جناب دکتر نوید، وقت بخیر
    با اکو کاردیوگرافی مشخص شده است اینجانب دچار تنگی دریچه میترال ( اندازه دریچه میترال طبق گزارش پزشک ۱.۳ سانتی متر می باشد) همچنین دریچه دارای رسوبات کلسیم است، آیا شانس درمان با بالن وجود دارد؟ به نظر شما بهترین راه معالجه چیست؟

    • با سلام
      جهت اظهار نظر دقیق رؤیت گزارش اکو ضروری است . البته از پزشک انجام دهنده اکو هم می توانید جویا شوید
      با احترام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*