خانه / چاقی و بیماری های قلبی

چاقی و بیماری های قلبی

چاقی یکی از ۱۰ عامل خطر مهم جهانی و منطقه ای است،که مرگ و ناتوانی زیادی را ایجاد می کند. در حالی که ۱۷۰ میلیون کودک در کشورهای فقیر، کم وزنی دارند، و سالانه بیش از ۳ میلیون نفر از آن ها به همین علت می میرند، بیش از یک میلیارد انسان بالغ در سراسر دنیا مبتلا به اضافه وزن هستند و حداقل ۳۰۰ میلیون نفر از آن ها از نظر بالینی چاق هستند . از این میان سالانه حدود نیم میلیون نفر در آمریکای شمالی و اروپای غربی بر اثر بیماری های مرتبط با چاقی جان خود را از دس ت می دهند. اضافه وزن و چاقی ،از عوامل تهدیدکننده سلامتی هستند و در افزایش فشارخون ، کلسترول، تری گلیسیرید و قند خون به علت ایجاد مقاومت به انسولین نقش مهمی دارند .چاقی خطر بیماری های عروق کرونر قلب، سکته مغزی ، دیابت نوع ۲، مشکلات استخوانی مفصلی، و بسیاری از سرطان ها (پستان، کولون، پروستات، دیواره رحم ، کلیه ، تخمدان، لوزالمعده، کبد و کیسه صفرا) را افزایش می دهد.
چاقی یک بیماری چند علتی پیچیده است که علاوه بر عامل ژنتیک ، فیزیولوژیکی و متابولیکی، عامل محیطی از جمله عوامل اجتماعی ، رفتاری، فرهنگی نیز در آن نقش دارد که اما می توان با یک سری اقدامات به موقع وساده احتمال بروز آن را کاهش داد.

بعضی از بیماری ها یا عوامل خطر همراه با چاقی ، سلامت افراد چاق را در معرض خطر جدی قرار می دهند. توجه به درمان و مراقبت این افراد ضروری است . این بیماری ها شامل بیماری عروق کرونر قلب، سایر بیماری هایی که ایجاد تصلب شرایین می کنند، دیابت نوع ۲ و وقفه تنفسی در خواب، اختلالات زنانگی مثل قطع قاعدگی و خونریزی ، مشکلات استخوانی مفصلی، سنگ کیسه صفرا و عوارض آن ها وفشار روانی هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*