ورزش و کاهش فشار خون

یک بار از اندرو کارنِگی پرسیدند: از بین کار، سرمایه یا خلاقیت و هوش کدام یک در پیشرفت یک صنعت نقش مهم تری دارند؟ کارنگی با پرسیدن سؤالی به این پرسش پاسخ داد: به نظر شما کدام یک از پایه های یک سه پایه مهم تر هستند؟ او به نکته مهمی اشاره کرد. برای این که یک سه پایه بتواند تعادل خود را حفظ کند، هر کدام از سه پایه آن به طور یکسان اهمیت دارند.

3 اصل کاهش فشار خون

دو پایه از سه پایه در تغییر روش زندگی افراد مبتلا به فشار خون ،مدیریت استرس و رژیم مناسب برای فشار خون  می باشد . و اما پایه سوم از تغییر روش زندگی در افراد مبتلا به فشار خون ،ورزش است . حالا وقت آن است که ورزش را نیز در برنامه کاهش فشار خون تان بگنجانید تا برنامه شما برای کاهش فشار خون تان تکمیل شود. مهم این است که هنگام اجرای این برنامه آگاهانه به هر سه رکن برای کاهش فشار خون توجه کنید و جوری عمل کنید که همواره یکی از دوتای دیگر پشتیبانی کند.

 ممکن است وقتی پای ورزش به میان می آید، این مسئله اهمیت خاصی برای کاهش فشار خون پیدا کند. آمارهای سالانه نشان می دهند که ما به اندازه لازم ورزش نمی کنیم و فعالیت فیزیکی نداریم؛ یعنی ما باید با انجام فعالیت های ورزشی حداقل هر هفته بین 1000 تا 1400 کالری بسوزانیم یا تقریباً هر روز نیم ساعت ورزش کنیم با این کار به کاهش فشار خون خود کمک کرده ایم . نزدیک به یک سوم از بزرگسالان هیچ گونه فعالیت ورزشی ندارند و اصلاً ورزش نمی کنند.

ثابت شده عادات غذایی نامناسب در کنار زندگی بی تحرک و بدون ورزش افراد مبتلا به فشار خون ، به سادگی می توانند سلامت جسمی شما را به خطر بیندازند و شیوع بیشتر بیماری های قلبی در طول تاریخ بین مردمانی که زندگی بی تحرک و اضافه وزن داشته اند، به هیچ وجه تصادفی و اتفاقی نبوده است. نتایج تحقیقات انجام شده روی فعالیت ورزشی و سلامتی نشان داده که بدون استثنا زندگی بی تحرک، خطر ابتلای شما را به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، چاقی و فشار خون و برخی انواع خاص سرطان افزایش می دهد.

روی دیگر این سکه هم صحیح است و شواهد علمی ثابت کرده اند که ورزش منظم در حفظ و ارتقای سلامتی فرد نقش مؤثری دارد که یکی از آن ها پیشگیری از بالا رفتن بیمارگونه فشار خون و کاهش فشار خون است.

برای شما که مبتلا به فشار خون هستید برای کاهش فشار خون اینگونه فکر کنید که ورزش هدیه است که شما به بدن تان می دهید و با این دید به آن نگاه نکنید که کاری مشکل و طاقت فرساست که باید به اجبار هر روز انجامش دهید. بدن شما در عوض سلامتی و شادابی هر روز و همیشگی شما، تنها یک خواهش دارد و آن این است که هر روز حداقل نیم ساعت برای کاهش فشار خون به طور متعادل ورزش کنید. ما فکر می کنیم واضح است که منتظر باشیم و ببینیم چه کسی در پایان داد و ستد موفقتر است و چه کسی برنده این ماجراست. فقط نیم ساعت در روز ورزش برای کاهش فشار خون کافی است و همان طور که در ادامه خواهیم گفت حتماً لازم نیست که نیم ساعت ورزش را برای کاهش فشار خون پشت سر هم انجام دهید. بیاییم از همان اول کارمان را درست شروع کنیم. تصورات و خیال هایی که درباره ورزش در ذهن تان خانه کرده را دور بریزید. نگرانی هایتان را درباره ثبت نام در یک باشگاه ورزشی، خریدن تجهیزات گران قیمت و انجام تمرینات خسته کننده و بی پایان درازنشست برای کاهش وزن و کاهش فشار خون فراموش کنید. مهم تر از همه این ها بی خودی هیجان زده هم نشوید. ورزش کردن مطابق یک برنامه صحیح، سرگرم کننده ترین کاری است که برای کاهش فشار خون تان انجام می دهید و منافع یک زندگی پر تحرک و همراه با ورزش به همین جا ختم نمی شود. این پایه کمک تان می کند با خیالی آسوده روی سه پایه ی سلامتی و زندگی سالم بنشینید، اثرات مثبت بسیار ورزش بر کاهش فشار خون و زندگی شما دارد .

برای مطالعه " درمان فشار خون بالا " کلیک کنید .

منبع: کتاب فشار خون

theme