با قلب خود مهربان باشید
ایران هارتایران هارتایران هارت
۰۲۱-۲۶۲۹۱۸۹۶ / ۰۲۱-۲۶۲۹۲۳۱۹
info@iranheart.ir
تهران - خیابان ولیعصر - کوچه ملاح (کامران) - پلاک ۲
ایران هارتایران هارتایران هارت

خلاصه‌ای از فصل اول کتاب :

خلاصه‌ای از فصل اول کتاب :

قلب سالم چگونه کار می‌کند؟

قلب یک عضله اختصاصی است که خون را به سراسر بدن پمپاژ می‌کند. خون،  اکسیژن و مواد غذایی را به تمام قسمت‌های بدن حمل می‌کند و مواد زائد را برای دفع از بدن به ریه‌ها و کلیه‌ها،  می‌برد. قلب به دو پمپ تقسیم می‌شود که با هم کار می‌کنند. خونی که از اندام‌ها و بافت‌های بدن به قلب بر می‌گردد،  وارد سمت راست قلب می‌شود و سپس آن را به ریه‌ها پمپ می‌کند.

. ریه‌ها دی اکسید کربن زائد را از خون خارج کرده و آن را با اکسیژن جابجا می‌کنند. خون غنی از اکسیژن که از ریه‌ها باز می گردد وارد سمت چپ قلب می‌شود و سپس آن را به تمام قسمت‌های بدن از جمله خودِ ماهیچه قلب پمپ می‌کند. قلب از چهار حفره تشکیل شده است،  دو حفره در سمت راست و دو حفره در سمت چپ. دیواره های این حفرات از ماهیچه‌های خاصی ساخته شده‌اند. حفره‌های کوچک بالای قلب ،دهلیز و حفره‌های بزرگ پایینی،  بطن نامیده می‌شوند. در شروع هر ضربان قلب،  یک پیام الکتریکی کوچک در نزدیکی بالای قلب از طریق عضله قلب پخش می‌شود و باعث انقباض آن می‌شود. دهلیزها ابتدا منقبض می‌شوند و خون از طریق دریچه‌های باز دهلیزی بطنی به داخل بطن ریخته می‌شود. سپس پیام الکتریکی به داخل عضله بطن می‌رود و باعث انقباض آن می‌شود و خون را از قلب به سمت ریه‌ها و بدن می راند.

 

نارسایی قلبی و علل آن

ـ نارسایی قلبی چیست؟

-انواع نارسایی قلب

ـ علل نارسایی قلبی

ـ سؤالات متداول

 

نارسایی قلبی چیست؟

نارسایی قلبی به سادگی یعنی قلب توانایی لازم برای پمپ خون به سرتاسر بدن را ندارد. با ضعیف شدن عملکرد قلبی و برگشت خون به سمت عروق اطراف ریه،  نشت مایعات از درون عروق به داخل ریه صورت می­گیرد. مایع سبب ایجاد احتقان و تنگی نفس می‌شود. در برخی موارد،  عملکرد پمپاژ قلبی طبیعی است ولی افزایش فشار در داخل قلب وجود دارد. این مسئله نیز می‌تواند منجر به دشواری در تنفس شود. بسیاری از مبتلایان به نارسایی قلبی دچار تورم پاها می­شوند. از همین رو به نارسایی قلبی در برخی موارد نارسایی احتقانی قلبی نیز گفته می‌شود. اگرچه این بیماری را “نارسایی” قلب می‌نامند اما این به معنی توقف فعالیت قلب نیست بلکه بدین معنیست که قلب در کارکردن برای رفع نیازهای بدن دچار مشکل شده است.

نارسایی قلبی یک بیماری جدی است که بر مدت طول عمر تأثیر می­گذارد. برخی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است زودتر تسلیم بیماری شوند ولی با داروهای مناسب و مقادیر صحیح و درمان دقیق،  بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می توانند طول عمر بیشتر و احساس بهتری داشته باشند. نارسایی قلبی در هر سنی ممکن است ایجاد شود اما به طور شایع با بالاتر رفتن سن،  افزایش می‌یابد. حدود 1% افراد کمتر از 65 سال و 7% افراد 75 تا 84 سال نارسایی قلبی دارند ولی این میزان تا 15%در افراد بالای 85 سال افزایش می‌یابد. این بیماری شایع ترین علت بستری در بیمارستان در بیماران بالای 65 سال می‌باشد.

انواع نارسایی قلب

نارسایی قلب،  بیماران را به شکل‌های بسیار متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل واژه‌های متفاوتی برای توضیح دقیق‌تر انواع بیماری به کار برده می‌شود. تعیین نوع و علت ایجاد بیماری در تعیین نحوه‌ی درمان تعیین کننده می‌باشد. هر چند که به دلیل تشابه علایم ِانواع مختلف بیماری، تشخیص دقیق مشکل است. همه‌ی انواع نارسایی قلبی علائمی مانند تنگی نفس،احساس خستگی و تورم اندام‌های تحتانی و احتقان احشاء مانند روده‌ها و کبد دارند.

نارسایی قلبی حاد:

به طورناگهانی و با علائم شدیدی بروز می‌کند. ممکن است به دنبال یک حمله‌ی قلبی که موجب آسیب مناطقی از قلب می‌شود یا از دست رفتن ناگهانی توانایی بدن برای پایدار نگه داشتن نارسایی مزمن قلبی ایجاد شود. هرچند که با علائم شدیدی بروز می‌کند اما ممکن است فقط برای دوره‌ی کوتاهی ادامه یابد و به سرعت بهبود یابد. معمولاً برای بهبود این وضعیت نیاز به استفاده از داروهای تزریقی در بیمارستان و یا کلینیک مخصوص درمان سرپایی نارسایی می‌باشد. نارسایی قلبی حاد ممکن است به‌دلیل ضربان نامنظم قلبی یا ضربان با سرعت بالا ایجاد و یا بدتر شود و این موارد باید درمان شوند و از ایجاد آن در آینده پیشگیری شود.

نارسایی مزمن قلبی

وضعیت بسیار شایعی است. علائم در طی زمان به تدریج ایجاد می‌شوند و پیشرفت می‌کنند. اگر علائم بیماری مانند تنگی نفس در بیمار نارسایی مزمن قلبی در طی دوره ی زمانی بسیار کوتاهی بدتر شود به آن “وضعیت جبران نشده ی حاد “گفته می‌شود که نیاز به بستری در بیمارستان دارد و تا جای ممکن باید تعداد دفعات بروز آن کاهش یابد.

نارسایی قلب چپ به معنی کاهش قدرت حفرات سمت چپ قلب جهت پمپ خون به سراسر بدن می‌باشد که می‌تواند شامل عدم توانایی قلب در جلو راندن خون به سیستم گردش خون (نارسایی سیستولیک) باشد و یا عدم توانایی در ریلکس شدن و کاهش توانایی در پر شدن به دلیل سفت شدن دیواره‌ها (نارسایی دیاستولیک) باشد.

در ابتدای بیماری ممکن است بدن با قلبی که کاهش توانایی پمپاژ دارد اگرچه برای مدتی کوتاه، سازگاری پیدا کند. اما در واقعیت این سازگاری در طی زمان طولانی حتی موجب ضعیف تر شدن قلب می‌شود.

  علل نارسایی قلبی:

معمولاً زمانی نارسایی قلبی ایجاد می‌شود که یک مشکل یا عارضه ی دیگر سبب ضعف عضله­ی قلب یا سفت شدن آن شود بطوری که قلب نتواند به‌صورت طبیعی پمپ نماید و یا از خون پر شود. یک علت شایع ایجاد نارسایی، حمله قلبی است. سایر عللی که مکانیسم آن حمله قلبی نیست و سبب اختلال عملکرد ماهیچه قلبی می‌شوند (کاردیومیوپاتی) شامل افزایش فشار خون،  عفونت یا التهاب عضله قلب،  بیماری ریوی،  دیابت و مشکلات دریچه‌های قلبی می‌باشند. مصرف مقادیر زیاد الکل در درازمدت نیز می‌تواند سبب نارسایی قلبی شود.

در برخی موارد علت اصلی نارسایی قلبی مشخص نیست،  که به آن نارسایی قلبی اتساعی با علت ناشناخته می‌گویند.

نارسایی قلبی در برخی موارد ارثی می‌باشد که این مسئله برای اعضای خانواده مبتلایان به نارسایی قلبی بسیار مهم می‌باشد.

X