تغذیه در بیماران نارسایی مزمن قلبی

سدیم کمتر از ۲-۳ گرم در روز هم در بیماران نارسایی مزمن قلبی توصیه می شود. (نمک در غذا ریخته نشود) سدیم کمتر از ۲ گرم در روز برای بیماران نارسایی مزمن قلبی متوسط تا شدید توصیه می­شود.

در بیماران نارسایی مزمن قلبی محدودیت مایع توصیه نمی شود، مگر ۱۳۰>Na باشد که علل آن فعالیت زیاد  RAAS، افزایش ADH و مصرف زیاد دیورتیک است. مصرف مایع ۲ lit> در موارد هیپوناترمی و احتباس آب علیرغم دوز بالای دیورتیک +ادم  در بیماران نارسایی مزمن قلبی توصیه می شود.

تامین کالری در موارد کاشکسی قلبی (کاهش وزن و تحلیل عضلانی) توصیه می شود ولی استروئیدهای آنابولیک به دلیل احتباس آب توصیه نمی شوند. از مکمل­های غذایی ویتامینی باید اجتناب کرد. خصوصاً در بیماران نارسایی مزمن قلبی علامتدار چون فایده آن ثابت نشده و امکان تداخل دارویی هم وجود دارد.

در بیماران نارسایی مزمن قلبی قرار دارند جهت افزایش عمر بیمار کاهش Remodeling بطن و پیشگیری از MI بهتر است. ICD نیز کار گذاشته شود.

در بیماران نارسایی مزمن قلبی که QRS پهن (بیشتر از ۰.۱۲ ثانیه) دارند بهتر است از CRT  (Cardiac resynchronization therapy) استفاده شود.

بسیاری از علائم نارسایی مزمن قلبی به دلیل احتباس آب و نمک است. دیورتیکها در تمام موارد احتباس آّ (تنگی نفس،‌ارتوپنه،PND، ادم،‌رال، JVP‌ بالا) باید استفاده شوند.

پتاسیم در بیماران نارسایی مزمن قلبی

پتاسیم یکی از الکترولیت ها با بار مثبت است و تقریبا به طور کامل در داخل سلول های بدن ما  جریان دارند. پتاسیم برای کارکردهای  عضلانی، از جمله قلب مهم است، و در کلیه ها ذخیره میشود.نشانه های عصبی نظیر سوزن سوزن شدن، بی حسی  می تواند  از کمبود پتاسیم باشد . علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، دل درد و نفخ نیز  امکان پذیر است. برخی دیگر ممکن است یبوست داشته باشند. تپش قلب و ضربان قلب نامنظم نیز میتواند رخ دهد، اما در قلب این مشکل جدی تر است .

برخی از مواد غذایی که حاوی پتاسیم هستند برای سلامتی فرد بسیار مفید است و با مصرف داروهای پتاسیم دار می توانند از افزایش فشار را در بیماران نارسایی مزمن قلبی به شدت پیشگیری کنند.

پتاسیم در کنترل میزان آب و حفظ تعادل مناسب اسید و باز در بدن و خصوصا بیماران نارسایی مزمن قلبی نقش مهمی داشته و تعادل املاح و الکترون ها در بدن توسط این ماده معدنی حفظ می شود.

کمبود پتاسیم در بیماران نارسایی مزمن قلبی بسیار خطرناک است و افت بیش از حد پتاسیم در بدن قادر است که مشکلات قلبی و عروقی را در فرد پدیدار کند.

بیماران نارسایی مزمن قلبی بایستی منابع مناسبی که سرشار از پتاسیم است همچون موز، سیب زمینی، گل کلم، کلم بروکلی، قارچ، انجیر و آ‌لو را در برنامه غذایی خود قرار دهند چرا که این مواد موجب تأمین نیاز بدن به پتاسیم می شود.

پتاسیم همچنین برای سلول های عصبی، دستگاه گوارش، دریچه های قلبی و کارکرد کلیه ها بسیار ضروری بوده و بیماران نارسایی مزمن قلبی مواد غذایی را که سرشار از پتاسیم هستند را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

برای مطالعه ” درمان نارسایی مزمن قلبی” کلیک کنید .