خانه / انواع بيماريهاي قلبي / سکته قلبی / هنگام سکته قلبی چه کنیم

هنگام سکته قلبی چه کنیم

حمله قلبی می تواند تنها به صورت یک حمله درد قفسه سینه باشد که اگر کمتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد چون سبب مرگ عضله قلب نمی شود دیگر به آن سکته قلبی اطلاق نشده و در این شرایط بنام آنژین صدری ناپایدار گفته می شود . در مواردی که آنژین صدری ناپایدار باشد چون احتمال تبدیل این حملات به سکته قلبی است ، باید بیمار در بخش CCU بستری شده و از داروهایی که جلوی تشکیل لخته را در رگهای کرونر می دهد ( مثل هپارین ) استفاده نمود.

اقداماتی که هنگام سکته قلبی باید انجام داد:

بیشتر افراد زمانی دچار حملات قلبی می شوند که تنها هستنند، بدون هیچ کمکی . فردی که دچار حمله شده احساس از حال رفتگی می کند و تا از دست دادن هوشیاریش تنها ۱۰ ثانیه فاصله دارد. در مواقع سکته قلبی چه باید کرد ؟؟؟

نترسید، شروع کنید به سرفه کردن بصورت پی در پی و محکم قبل از هر سرفه یک نفس عمیق بکشید، سرفه باید عمیق وطولانی باشد مثل زمانی که می خواهید خلط را ازته سینه خود خارج کنید. نفس عمیق و سرفه باید پی در پی تکرار شود هر دو ثانیه یک بار بدون توقف، تا هنگامیکه کمک برسد و یا قلب شما مجدداٌ بطور نرمال بزند

نفس عمیق باعث ورود اکسیژن به داخل ریه های شما می شود و سرفه باعث می گردد به قلب شما فشار وارد شده و سبب چرخش خون میشود. این فشار باعث برگشت ریتم نرمال قلبی نیز می گردد و به این وسیله فردی که دچار حمله شده میتواند خود را به بیمارستان برساند.

در هنگام بروز سکته قلبی لطفاٌ به هر تعداد از افرادی که می توانید اطلاع دهید. این خبر می تواند جان آنها را نجات دهد. فکر نکنید چون سن شما زیر ۲۵ و یا ۳۰ است، شما مستعد حملات قلبی نیستید.
امروزه به علت تغییر در روش زندگی ما ، حملات قلبی بین تمامی سنین مشاهده می گردد.

هنگام بروز سکته قلبی در درجه اول باید خونسردی خود را حفظ کرده – از انجام هر گونه فعالیت خودداری نمائیم . قرص یا کپسول زیرزبانی را زیرزبان قرار داده و تا ۵ دقیقه صبر می کنیم . اگر درد رفع نشده مجدداً از قرص زیرزبانی استفاده می کنیم .
در صورتیکه پس از ۵ دقیقه دیگر باز هم درد ساکت نشد به اولین مرکز درمانی مراجعه می کنیم .

آشنایی با علائم سکته قلبی (کلیک کنید)

منبع: تبیان. نیک صالحی