امگا ۳ برای بیماران قلبی

اسیدهای چرب امگا-۳ در روغن سویا، کانولا، دانه ی بزرگ و روغن ماهی یافت می شوند. ماهی های اقیانوس مثل ماهی آزاد (سالمون)، ساردین ها و ماهی ماکِرِل (ماهی بومی اقیانوس اطلس) از منابع خوب امگا-۳ هستند. اسیدهای چرب امگا-۳ خطر مگر ناشی از حمله قلبی  بیماران قلبی را کاهش می دهند و همچنین اسید های چرب امگا ۳ از طریق کم کردن چربی خون و احتمال لخته شدن خون به سلامتی کمک می کنند.

توجه: برای کمک به پیشگیری از لخته شدن خون، باید هر هفته ۲ وعده (حدود ۲۰۰ گرم) ماهی چرب اقیانوس که حاوی اسید های چرب امگا ۳ می باشد خورده شود. اما از آنجایی که این نوع ماهی حاوی چربی اشباع شده و کلسترول است نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

مواد غذایی حاوی امگا ۳

مکمل های روغن ماهی هم می توانند اسیدهای چرب امگا-۳ را تأمین کنند ولی بهترین راه رساندن اسید های چرب امگا ۳ ضروری به بدن برای  بیماران قلبی، مصرف غذاهای حاوی نوع از اسید های چرب امگا ۳ است. اسیدهای چرب امگا-۳ در حبوبات و سبزیجات دارای برگ سبز نیز یافت می شوند. گردوی انگلیسی، قزل آلای رنگین کمان پرورشی، تون (سفید، کنسرو، خشک شده)، فیله ماهی هالیبوت خام (ماهی اقیانوس اطلس)، ساردین های اقیانوس اطلاس (به صورت موجود در روغن یا خشک شده)، میگوی بخارپز، گردو، طالبی (گرمک)، کلم پیچ (پخته شده)، اسفناج (پخته شده) و کلم سیاه (بروکلی) هم دارای اسید چرب امگا-۳ هستند. اسیدهای چرب امگا-۶ نیز به پایین آوردن کلسترول خون کمک می کنند. این نوع اسیدهای چرب در روغن ذرت، آفتابگردان و دانه ی بزرک (کتان) یافت می شوند. همچنین بسیاری از غذاها، مانند تخم مرغ، ماهی، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و بنشن حاوی این نوع اسیدهای چرب هستند. افرادی که به مقدار کمتر از اسید های چرب امگا-۶ (موجود در روغن ذرت و آفتابگردان مورد مصرف در غذاهای بسته بندی شده) و به مقدار بیشتر از اسید چرب امگا-۳ استفاده می کنند، کمتر به بیماری قلبی و استحاله ی لکه زرد شبکیه چشم مبتلا می شوند.

نکته: بیش از حد از اسید های چرب امگا-۶ استفاده نکنید زیرا این کار می تواند افزایش بیماری های عروقی قلب و سرطان، آسم و آلرژی را به دنبال داشته باشد.

انواع اسیدهای چرب

اسیدهای چرب ترانس (trans)، ایزومرهای فضایی اسیدهای چرب طبیعی سیس (cis) هستند و این اسیدهای چرب در مارگارین ها و روغن های شیرینی پزی، پس از هیدروژناسیون یافت می شوند. می توان انواعی از روغن های نباتی را که در دمای اتاق مایع هستند با افزاودن هیدروژن به نوع جامد تبدیل نمود. با این کار روغن نباتی به کره یا مارگارین تبدیل می شود. شیمی دان ها این پیوند اسیدهای چرب را پیوند هیدروژنه می نامند وچنانچه همه پیوندها، هیدروژنه نباشد، به محصول مزبور، نسبتاً هیدروژنه می گویند. بعضی از این محصولات نسبتاً هیدروژنه، حاوی اسیدهای چربی به نام اسیدهای چرب ترانس هستند. مارگارین ، بیسکویت های بدون شکر (کراکرها) و کلوچه همگی دارای کره نباتی نسبتاً هیدروژنه هستند. به نظر می رسد اسیدهای چرب ترانس به اندازه ی اسیدهای چرب اشباع شده مضر هستند این اسیدهای چرب ،کلسترول تولید می کنند و با ایجاد بیماری های قلبی ارتباط دارند. اسیدهای چرب ترانس در گوشت گاو، خوک، بره و نان سفید نیز یافت می شوند. نیمی از چربی موجود در بیسکویت از نوع اسیدهای چرب ترانس است. سیب زمینی سرخ شده فرانسوی، دونات و غذاهای پخته ی آماده (به شکل تجارتی) و غذاهای سریع (فست فود) دارای چربی های هیدروژنه و اسیدهای چرب ترانس هستند و باید تا حد امکان از مصرف آنها خودداری کرد.

برای مطالعه مطالب زیر کلیک کنید :

– درمان چربی خون با میوه ها و سبزی ها

– عوارض و درمان چربی خون بالا

– درمان چربی خون با ورزش

– نقش ورزش در درمان چربی خون

– درمان چربی خون

– لیپوپروتئین با دانسیته بالا و پائین 

منبع: کتاب چربی خون