کاهش وزن و کاهش فشار خون – معیا ر BMI

اگر وزن شما از ۱۰ درصد از وزن ایده آل تان بیشتر می باشد، ممکن است بتوانید با کاهش وزن، فشار خون تان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهید. طبق گزارش JNC7 شما می توانید به ازای تقریباً یک کیلوگرم کاهش وزن، فشار خون سیستولیک خود را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهید وزن ایده آل به طور دقیق چقدر است؟ تعیین رقم، به این راحتی ها هم نیست. اینکه روی ترازوی حمام خود بایستید و عدد آن را بخوانید تمام ماجرا نیست. برای اینکه بفهمید وزن تان در محدوده طبیعی ومناسب برای شما قرار دارد یا نه، باید نمایه توده بدن (BMI) خود را محاسبه کنید. BMI شما، عددی است که نسبت وزن به قد را نشان می دهد. حدود ۱۰۰ کیلوگرم ممکن است برای یک مرد ورزشکار با قد ۱۸۲ سانتی متر وزن خیلی خوبی باشد، اما همین مقدار وزن ممکن است برای مردی با قد ۱۵۲ سانتی متر (یک متر و ۵۲ سانتی متر) که زندگی کم تحرکی دارد، یک هشدارو علامت خطر برای فشار خون محسوب شود. برای تخمین BMI به جدول (۲-۴) توجه نمایید.

42

ابتدا قد خود را بر روی ستون سمت چپ جدول مشخص کنید (به نزدیک ترین عدد به سانتی متر). سپس انگشت خود را در عرض آن ردیف جدول که هم تراز عدد قد شماست حرکت دهید تا به ستونی برسید که وزن شما را نشان می دهد (به نزدیکترین عدد به کیلوگرم). عدد نوشته شده در بالای آن ستون، میزان BMI شما را نشان می دهد. BMI بین ۱۹ تا ۲۴ نشان دهنده ی وزن نرمال است و اینکه فشار خون ناشی از اضافه وزن شما را تهدید نمی کند و BMI بین ۲۵ تا ۲۹ نشانه ی اضافه وزن و علامت خطری برای فشار خون است. اگر BMI، ۳۰ یا بیشتر از ۳۰ باشد نشان دهنده این است که فرد چاق و در خطر بروز فشار خون ناشی از چاقی است. باید به خاطر داشته باشید که اگرچه محاسبه BMI برای کنترل فشار خون بسیار مفید است اما اگر فقط به این اعداد توجه کنید، ممکن است گول بخورید. زیرا امکان دارد BMI افراد عضلانی (مانند ورزشکاران) میزان خطرات ناشی از اضافه وزن و فشار خون را بیشتر از مقدار واقعی نشان دهد. امکان دارد این افراد طبق جدول BMIدچار اضافه وزن و فشار خون باشند، در حالی که هنوز حجم توده ماهیچه ای بدون چربی آنها بالا و چربی بدن آن ها پایین است و در نتیجه این چنین افرادی از لحاظ علمی سالم می دانند. از طرف دیگر ممکن است وزن شخصی طبیعی بوده ولی میزان چربی بدن و فشار خون او بالا و توده عضلانی بدون چربی او پایین باشد، از این رو اگر بخواهیم برای برآورد میزان خطر چاقی و فشار خون ، تنها BMI را معیار سنجش قرار دهیم ممکن است میزان خطر فشار خون کمتر از مقدار واقعی تخمی زده شود. چربی یکی از عوامل افزایش فشار خون است که باید توجه کرد در کل درصد چربی بدن برای مردان بین ۱۱ تا ۲۲ درصد و برای زنان بین ۲۳ تا ۳۳ درصد طبیعی محسوب می شود. اکنون فرض کنید BMI شما درست بالاتر از محدوده طبیعی است و شما می خواهید برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون چند کیلو وزن کم کنید، مثلاً تقریباً ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم.

کاهش وزن و کاهش فشار خون با ورزش

برای کاهش وزن و کاهش فشار خون از کجا شروع می کنید؟

در ابتدا برای کاهش وزن و کاهش فشار خون به نکته مهمی اشاره می کنیم که هر شخصی که می خواهد وزن کم کند و فشار خون ناشی از چاقی را کنترل کند باید بداند. امروزه یک واقعیت فیزیولوژیکی پایه درباره رژیم های مناسب برای فشار خون پرطرفدار و محصولات تغذیه ای در بازار وجود دارد: تنها راه کاهش وزن و کاهش فشار خون این است که شما با ورزش و همچنین سوخت وساز خود بدن، بیش از مقداری که از غذاها کالری می گیرید، کالری بسوزانید. هیچ راه مطمئن و سالم دیگری برای کاهش وزن و کاهش فشار خون وجود ندارد. پایه و اساس کاهش وزن و کاهش فشار خون ، خیلی از آنچه فکر می کنید ساده تر است؛ بسیار ساده تر از رعایت رژیم های غذایی کم کربوهیدرات، بدون کربوهیدرات یا دیگر رژیم هایی که در کاهش فشار خون مد شده اند. کاهش وزن و کاهش فشار خون همانند داشتن یک حساب بانکی است. هر وقت چیزی می خورید، یک سپرده در بانک کالری خود باز می کنید، مگر اینکه روش قبلی را دیگر دنبال نکنید( به شکل کاهش دریافت کالری یا ورزش و یا هر دو). سپرده شما همچنان بر جای خود باقی است و حتی به آن سود اضافه خواهد شد مثلاً انرژی شما را بیشتر می کند، اندامتان متناسب می شود، در کاهش فشار خون مؤثر است و در برطرف کردن یا تخفیف مشکلات بالقوه دیگر نقش مهمی دارد. اگر می خواهید وزن کم کنید و فشار خون خود را کاهش دهید ، باید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید یا کل کالری دریافتی تان را کم کنید و یا هر دو کار را انجام دهید.

برای مطالعه ” درمان فشار خون بالا ” و ” رابطه وزن و فشار خون ” کلیک کنید .

منبع: کتاب فشار خون