خانه / انواع بيماريهاي قلبي / بیماریهای عروق قلب / پیشگیری از حملات مجدد آنژین

پیشگیری از حملات مجدد آنژین

چه باید بکنیم تا از حمله های مجدد آنژین جلوگیری کنیم؟

اگر شما قبلاً آنژین صدری داشته اید، چندین کار است که می توانید بکنید تا از بدتر شدن آنژین شما جلوگیری کند، یا آنکه سبب شود که آنژین شما به مرحله حاد خود نزدیک شود و موجب سکته قلبی یا عمل جراحی بر روی قلب شما گردد.
اگر سیگاری هستید آن را ترک کنید
کشیدن سیگار یکی از علل بیماریهای عروق کرونر قلب، بویژه بیماران جوانتر است. کشیدن سیگار قطعاً خطرناک است ولی کشیدن پیپ، یا سیگار برگ، نیز ، چندان بی خطر نیستند. ریسک مردن به علت سیگار، طی مدت دو سال پس از ترک کردن آن، به نصف می رسد.

فشار خون خود را کنترل کنید

پر فشاری، یا فشار بالای خون یکی دیگر از علل بیماری های کورونر قلب است که موجب می شود قلب سخت تر کار کند. اگر شما فشار خون دارید لازم است آن را کنترل کنید. افرادی که آنژین دارند، هدفشان باید این باشد که فشار خونشان پائین تر 140/85 باشد. بعضی اوقات می توان به این هدف رسید مشروط بر آنکه وزن خود را کم کنید، تمرین های ورزشی را افزایش دهید، میزان مصرف الکل را کاهش دهید و نمک کمتر بخورید.
بیشتر بیماران برای پائین آوردن فشار خون خود احتیاج به مصرف داروهای پائین آورنده فشار خون دارند.

مواظب کلسترول خون خود باشید

سطح کلسترول موجود در خون شما را می توان اندازه گرفت. هدف باید آن باشد که سطح کلسترول خون شما بالاتر از 5mmols/1 (میلی متر در لیتر) نباشد. اگر کلسترول خون شما حتی کمی بالاتر از این مقدار که سطح مطلوب است باشد، می توانید از پائین آوردن آن سود ببرید.
داشتن یک رژیم غذایی سالم به این کار کمک می کند. معنی این گفته آن است که مصرف چربی و روغن، بویژه روغن های اشباع شده را که بیشتر در گوشت و فراورده های لبنیاتی است پائین آورید. مواظب ((چربیهای مخفی شده)) در کیک ها و بیسکوئیت ها باشید. مواد غذائی چرب را با غذاهائی که نشاسته دارند، مانند پاستا، نان و سیب زمینی عوض کنید.
در عمل، بسیاری از افرادی که آنژین دارند و می خواهند سطح کلسترول خون خودشان را پائین آورند، باید از داروهای مخصوص استفاده کنند تا از این راه به سلامت خود کمک نمایند.

ماهی ها در روغن ماهی

خوردن ماهی های چرب، دو یا سه بار در هفته ممکن است به پائین آوردن سطح ((تری گلیسرید)) خون شما کمک نماید و از لخته شدن خون شما در عروق کورونرقلب، جلوگیری نماید. روغن مخصوصی که این تاثیرات مفید را برای خون دارد به نام ((امگا – 3)) شناخته شده است. این معجون بویژه در ماهی های چرب مانند شاه ماهی، ماهی دودی، ماهی خال مخالی، ساردین، سامون، تون تازه، قزل آلا و ماهی کولی یافت می شود.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

افرادی که روزانه بیش از پنج سهم میوه و سبزیجات تازه می خورند احتمال آنکه به بیماریهای قلبی دچار شوند کمتر است. برای چه این موضوع هنوز ناشناخته مانده است، هنوز معلوم نیست. می گویند به آن علت است که این مواد غذایی حاوی، آنتی اکسیدانت ها، ویتامین ها و اسید فولیک هستند. از طرف دیگر دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که اگر انسان از قرصهای ویتامین میل کند همان تاثیرات را بدست خواهد آورد.

همواره وزن خود را کنترل کنید

اگر همیشه به رابطه بین قد خود و وزن بدن که پیشنهاد شده است توجه داشته باشیم می توان فشار خون خود را در سطح پائین نگاه داشت و از اضافه کار کردن قلب جلوگیری کرد. بخاطر داشته باشید که کم کردن وزن شامل خوردن به طریق بهداشتی و افزودن بر فعالیت های بدنی، هر دو می باشد.

کمی بیشتر تمرین ورزشی داشته باشید

فعالیت های بدنی کمک می کند که شما بدنی سالم داشته باشید و از طرفی وزن بدن خودتان را پائین آورید. بیشتر افراد، هنگامی که سالم اند احساس بهتری از سلامت و صحت خود دارند.
اگر شما آنژین دارید بسیار مهم است که به تمرینات ورزشی ادامه دهید ولی بیاد داشته که این تمرینات باید محدود و بستگی به قدرت تنفسی شما داشته باشد.
نوع ورزشی که برای قلب شما پیشنهاد شده است،ورزش های آرام،آهنگ دار، یا به قول امروزی ها آهنگین باشد. چابک راه رفتن، دوچرخه سواری یا شنا از این دسته ورزش ها است. راه رفتن و دوچرخه سواری به ویژه بسیار مناسب است زیرا می توان آن ها را در برنامه روزانه گنجاند.
ورزشهای ((isometric)) سخت و قوی که لازمه اش این است که شما باید به جسمی فشار وارد آورید، مثلاً وزنه برداری، برای شما مناسب نیست. ورزشهای مسابقه ای دیگر از قبیل اسکواش یا تنیس، ممکن است برای شما با داشتن حالات قلبی که دارید، نا مساعد باشد.
اگر شما آنژین دارید، ابتدا باید به دنبال ورزش سبکی بگردید  و بعداً متدرجا آنرا اضافه کنید یا تغییر دهید. شاید مناسب باشد که یک برنامه هفتگی برای قدم زدن خود ترتیب دهید. نقطه ای را برای راه رفتن در نظر بگیرید و مطمئن گردید اگر آن مسافت را بپیمائید دچار نفس تنگی نخواهید شد. این نقطه یا محل را هدف قرار دهید. برای دو روز آینده، دوبار در روز این مسافت را بپیمایید. اگر آسان بود، آرام آرام، بر طول مسافت برای دو روز بعد بیفزائید. اگر بر عکس، مشکل از آب در آمد، فاصله کمتری را در نظر بگیرید و اجرا کنید تا پیمودن آن مسافت برای شما آسان شود.

اضطراب و تنش را کم کنید

اگر شما آنژین دارید، مهم این است که یاد بگیرید چگونه تمدد اعصاب کنید. بعضی از افراد به ((یوگا)) روی می آورند یا روشهای دیگری از تمدد اعصاب را بکار می برند. از طرف دیگر لازم است که شما مواقع و لحظاتی را که احساس می کنید برای شما تنش زاست، چه در خانه باشد و چه در اداره، مشخص کنید و تا می توانید کاری کنید که از آن مواقع و لحظات اجتناب کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme